Skoda Fabia 1.6 TDI 55 KW aankoopadvies CZ

Goeiemorgen,

Mijn naam is Olivier en ik ben 2 jaar geleden verhuist naar Tsjechie omwille van mijn vriendin (tsjechische schone :D. Ik heb een skoda fabia II combi op het oog hier bij de lokale autobazar en het betreft een skoda fabia 1.6 TDI 55 KW CR. Km stand is +- 117000 KM en ik heb vanavond een testrit geboekt.

Is er iets bij deze autos waar ik moet bij opletten? Auto is van het jaar 2010 en ex leasing (altijd mooi officiele dealer onderhouden, laatste onderhoud op 10000 KM). Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik zie meestal alleen topics over de 1.2 TDI en niet de 1.6 TDI 55 KW Kan iemand mij hier wat pointers geven want dit is mijn eerste auto die ik zelf ga kopen. Ik heb de auto al kunnen inspecteren en zover starte hij direct (stond koud) en werkt de airco enorm snel + alle lichten en electronica waren goed maar had te weinig tijd om test te rijden.

opties zijn: Tempomaat, Parkeersensoren achteraan, automatische airco, zetelverwarming en swing radio en manuele 5 bak.

Kostprijs is 6100 euro (168000 CZK)

Ik ga dagelijks 25 Km (12.5 heen en 12.5 terug) of 50 KM ( 25 heen en 25 terug) ermee rijden en elke twee - drie maand naar de familie in belgie (1000 Km heen en 1000 KM terug) In het weekend zijn we van plan om meer lange uitstapjes te doen aangezien ik niet wil dat de DPF naar de *** gaat. Kan iemand mijn vertellen of dit rijgedrag geen problemen gaat geven met de DPF? Tips en pointers zijn welkom :)

Allesinds bedankt!

Olivier
 

Joske

Forumguru
Je zal alvast een (voor NL en BE dan toch) vrij unieke auto rijden denk ik :). Een 1.6TDI in een Fabia 2 ben ik nog niet regelmatig tegengekomen eigenlijk.. Die zal wel genoeg vooruit willen vermoed ik ;).

De EGR "kan" een zwak punt zijn maar daar is weinig over geweten, zoals je zelf ook aangeeft mbhv de zoekfunctie. De roetfilter gaat volgens mij geen probleem zijn gezien de lange ritten die je om de 2 a 3 maand gaat doen, dat gaat alles goed opwarmen, plekjes die anders nooit warm worden en de filter zal dan schoongebrand worden.
In het "slechtste" geval zal je door de "korte" ritten mss een lampje van regeneratie op je dashboard krijgen maar dan kan je eens een langere rit plannen om de boel schoon te krijgen. Maar ik vermoed dat dat geen probleem zal geven.

De vraagprijs is alleszins een mooie prijs :thumbsup:
 
Bedankt voor de feedback Joske,

zojuist test gereden en de remmen vibreerden hard bij het remmen. Verkoper zegt omdat de auto 9 maanden heeft stilgestaan en hierdoor meer roestvorming op de schijven heeft. Dit zou volgens hem na 50 km rijden opgelost zijn. Als het probleem blijft bestaan dan zullen ze kostenloos mijn remmen vervangen.

Wat mij wel opviel aan de motor is dat als je de schakel indicator volgt van de boordcomputer dat dit echt niet lekker rijdt. 1100 toeren in zijn vier vond ik echt niet lekker rijden aan 50km per uur. Gewoon negeren deze schakelindicator me dunkt :bloos:. Wel tevreden met de motor en de baanligging :D. Ik denk dat dit het zal worden. Nog een nachtje over slapen en dan beslissen :cheer:
 
Bovenaan Onderaan