Skoda Fabia 1

Skodafabia1.4

Nieuw lid
Goedenavond Skodarijder,

Ben van plan mijn eerste auto te gaan kopen en heb besloten dat het een ''Skoda Fabia 1'' gaat worden.
Nu heb ik een Skoda Fabia 1.4 te koop gevonden op internet, nu is mijn vraag waar moet je op letten bij het kopen van deze auto? Hij heeft 134.000 op de teller en is uit 2002.
Alvast bedankt voor de reacties
 

turboturbo

Forumguru
Er zijn verschillende types 1.4 motoren.

Ik zou zeggen: zoek een 1.4 16V motor, de 75 of 100 pk variant. Dat is een VW blok, die het oudere 1.4 MPI blok vervangt. De 16 klepper is sterker en een stuk zuiniger. Lees hier maar eens: http://www.skodaforum.nl/board/f21/brandstofverbruik-21226.html#post304212

Verder moet je vooral letten op de standaard dingen, als je een auto koopt. Dus wanneer is de distributieriem wissel voor het laatst gedaan, etc.
De Fabia 1 staat ook wel bekend om de lekkage in de portieren, dus voel even met je hand langs de bekleding binnen, of alles netjes droog is. Zo niet, dan valt dat wel te verhelpen, de deuren moeten dan van binnen opnieuw afgekit worden.
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo: goed verhaal, alleen de lekkage zit bijna altijd in de achterportieren. Als je een auto gaat bekijken, voel of de vloerbekleding achter/onder de voorstoelen en de opstaande randen tussen vloer en portier droog zijn. Probleem is eigenlijk altijd op te lossen door opnieuw te kitten, maar is wel typerend voor de Fabia I. Bij mijn zoektocht naar mijn huidige Fabia heb ik werkelijk niet één Fabia kunnen vinden die deze lekkage niet had!!
 

Fabia

† In Memoriam
Met de huidige benzine prijzen zou ik zelf niet voor de 101pk gaan. Best een leuke motor maar echt een toeren motor, onderin heb je weinig koppel. Je moet het echt hebben van de toeren dan gaat íe als de brandweer maar dat heeft wel gevolgen voor het verbruik. De 101pk vraagt ook om Ron98 ipv Ron95. Ik heb zelf twee Fabia's gehad met die motor.
 

Skodafabia1.4

Nieuw lid
Ten eerste bedankt voor de reacties. De Skoda Fabia die ik heb gevonden heeft 68pk 1.4 MPI blok, is dit geen goede motor dan ?
 

Erik_NL

Forumguru
De Skoda Fabia die ik heb gevonden heeft 68pk 1.4 MPI blok, is dit geen goede motor dan ?
onze Fabia Combi Elegance uit 2001 heeft dat blok. We hebben de auto vanaf nieuw en we zijn er tevreden mee (nu 169.000 km). Altijd dealeronderhouden, sinds = 2. bij onze huidige dealer.
Ik heb destijds bewust voor dit blok gekozen vanwege de koppelkromme en het feit dat je geen distributieriem hebt die om de 90.000 km moet worden vervangen, maar een onderhoudsvrije distributieketting.

= 1. Motortypegerelateerd probleem: lekkende koppakking bij 70.000 km verholpen.
= 2. Modelgerelateerd probleem: lekkende achterportieren (afgekit bij 44. 000 km) en zijruit die in het portier viel (98.000 Km).


de grootste kostenposten zijn geweest: totale uitval en vervanging van het instrumentenpaneel
en lekstroom waarvoor in eerste instantie het regelapparaat van alarm/cv was vervangen, maar die uiteindelijk veroorzaakt bleek door de handsfree set. Dit speelde mee om van dealer te wisselen.

de rest was regulier onderhoud en normale vervanging van slijtageonderdelen. Over relatief veel voorkomende slijtageonderdelen zoals draagarm- en stabilisatorrubbers kun je op dit forum het e.e.a. lezen.
0,049 Euro/km aan onderhoudskosten inclusief zeer recente grote beurt

Een fijne auto!
 

turboturbo

Forumguru
Inderdaad een terechte notitie: het MPI blok mag onzuiniger zijn, maar een groot voordeel is dat spectaculaire koppelkromme (voor een benzine blok) en het niet hebben van de kosten van distributie riem wissel. Of dat opweegt voor jouw keuze, moet je zelf bepalen / berekenen.

Ik ben benieuwd wat je keuze wordt!
 

Cordoba

Forumguru
Kosten voor distributiewissel ligt overigens wel lager: typisch ordegrootte van 500 euro, inclusief vervangen waterpomp (niet bij dealer).
MPI-blokken zijn wel gevoelig voor problemen bij vervangen van de koppakking: het komt nog al eens voor dat de cilindervoeringen verschuiven bij vervangen van de koppakking, en dat daardoor veel problemen ontstaan.
 

Skodafabia1.4

Nieuw lid
Oke, nogmaals bedankt voor de reacties. Dus bekende problemen met de ''Skoda Fabia 1'' zijn: . Lekkage bij de portieren . Lekkende koppakking Hoe kun je een lekkende koppakking constateren? Ook heb ik in verschillende topics gelezen dat de draagarmrubbers bij een Fabia snel versleten zijn, wat zijn ongeveer de kosten voor het vervangen hier van? En waar moet ik rekening mee houden met een motor die 134.000 heeft gelopen? Ook schijnt de auto een tijd stil te hebben gestaan kan dit nog nadelige consequenties tot gevolg hebben?
 

Cordoba

Forumguru
Draagarmrubbers: als je ze gaat vervangen, vervangen door de rubbers van een Seat Ibiza Cupra: die zijn wat stugger waardoor ze langer meegaan, maar passen wel gewoon. Vervangen door deze rubbers kost misschien 15-20 euro meer, maar dat is het ruimschoots waard. Kosten van vervangen door een garage zal je een bedrag in de ordegrootte van 150 euro kosten.

Lekke koppakking bij MPI blok openbaart zich typisch door:
- verlies koelvloeistof
- witte rook uit de uitlaat
- zoet ruikende uitlaatgassen (door koelvloeistof in de uitlaatgassen)
 

turboturbo

Forumguru
Ook schijnt de auto een tijd stil te hebben gestaan kan dit nog nadelige consequenties tot gevolg hebben?
Kan. Hoeft niet. Let op: uitgedroogde rubber onderdelen (slangen en bijv. de multi-riem of distributieriem) let op droogtescheurtjes.
Verder misschien rotte remschijven (ingevreten roest)
Ten slotte misschien teveel vocht in de olie, maar die kun je natuurlijk gewoon vervangen.
 

turboturbo

Forumguru
Geen cent meer dan dat jij de Fabia waard vind? :rolleyes:

Ik kan daar zo geen enkel oordeel over geven (je hebt enkel km stand en bouwjaar genoemd)

Ik selecteerde zelf een top 5 Fabia's, waaruit ik dan de beste koos (prijs en andere zaken) om te gaan proefrijden en aan te schaffen. Die heb ik toen ook gewoon voor de vraagprijs gekocht, viel niks op af te dingen voor mij. De prijs was vooral laag omdat ik van een particulier kocht (dus geen marge, en geen kosten rijklaar maken)
 

Cordoba

Forumguru
Behalve de auto zelf, moet je ook kijken naar zaken die er nog aan moeten gebeuren, en hoe het zit met onderhoud, en wat je voor onderhoudskosten nog mag verwachten. Een auto die net vorige week 4 nieuwe banden, onderhoud, APK en nieuwe distributie en waterpomp heeft gehad, mag je meer aan uitgeven dan een auto met dezelfde km-stand en van dezelfde leeftijd waar dat nog moet gebeuren.

Maak gewoon een lijstje aan te maken (zekere onkosten) binnen korte tijd, en hou gewoon rekening met een onverwachte reparatie van 500 euro. Ik de praktijk, kom je bijna altijd het eerste half jaar zaken tegen, die je vooraf zeker niet had ingeschat.
 
Bovenaan Onderaan