Skoda Fabia 2001: past deze double din navigatiesysteem?

Kompressor

Nieuw lid
Ik heb het volgende nu in mijn auto:

skod3c.jpg

Ik wil het volgende:

ES808D-U14.JPG

ES806G-U16.JPG

Gaat dit werken? En hoe haal ik die Grundig radio eruit?

Cordoba

Forumguru
De vraag is sowieso of je de hele berg stekkers kwijt kan achter de nieuwe radio. Voor de oude: eerst even het vakje boven de radio eruit halen (zit bij de meesten trouwens onder de radio in plaats van erboven), en dan moet je de Gründig er ook wel uit krijgen.

of07_0007285191.jpg

Verzoekje aan de mod's: kunnen jullie de slechtste foto uit het bericht halen, op de één op andere manier mag ik dat blijkbaar niet zelf.

Bijlagen

• Dubbel-DIN-vak2.jpg
    Dubbel-DIN-vak2.jpg
    70,1 KB · Weergaven: 171
  • Dubbel-DIN-vak.jpg
    Dubbel-DIN-vak.jpg
    69,7 KB · Weergaven: 167

Kompressor

Nieuw lid
Welke double din raad jij me aan? Enige wat is wil is eigenlijk GPS, Bluetooth en Muziek. That's it.

En ik kan gewoon de stekkers aansluiten en het werkt? En waar kan ik zo'n double din metalen behuizing kopen?

Cordoba

Forumguru
Ik ben geen deskundige op het gebied van die dubbeldinsystemen, maar ook bij mijn enkeldins radio klaagde de garage al, dat de berg tulpaansluitingen aan de achterkant het monteren nogal lastig maakt. Je kunt er vanuit gaan dat je de geschakelde plus en de constante plus moet omdraaien in de ISO-connector (of in de ISO connector zelf, of via een verloop, maar dat vraag nog meer ruimte. Zie ook deze link voor de ISO connector: .:12vhifi.nl:. alles over Car Audio & Techniek als je dit vergelijkt met de info van Zenec is het duidelijk, als er tenminste niet eerder wat aan de ISO connectoren van de auto wat is veranderd. Als ik het zo bekijk moet je inderdaad A4 en A7 in mijn link verwisselen, ofwel nr. 2 en 3 in de tekening van de ISO-connector van Zenec.

Van Zenec heb ik eigenlijk alleen nog maar goede ervaringen gehoord, maar ik durf niet te zeggen om welke type(s) het precies ging (waren wel allemaal dubbeldin). Ik denk dat je het beste even het vakje boven de radio kunt verwijderen, en meten hoe diep de ruimte is die je hebt om te bepalen of je alle stekkers ook kwijt kunt.

MacManiac78

Forumguru
De huidige radio met 4 lange dunne schroevendraaiers verwijderen. Gewoon in de gaten insteken en dan een beetje heen en weer schuiven. Daarna het vakje loshalen. De Erisin past wel.... MAAR! Dit Chinese spul staat erom bekend om storingsgevoelig te zijn. Regelmatig het scherm calibreren is 1 van de vele klachten. Het scherm is eveneens slecht zichtbaar bij licht inval.

turboturbo

Forumguru
Ik ben geen deskundige op het gebied van die dubbeldinsystemen, maar ook bij mijn enkeldins radio klaagde de garage al, dat de berg tulpaansluitingen aan de achterkant het monteren nogal lastig maakt.
----
Ik denk dat je het beste even het vakje boven de radio kunt verwijderen, en meten hoe diep de ruimte is die je hebt om te bepalen of je alle stekkers ook kwijt kunt.
Dat gezeik met een paar tulp stekkers die niet passen had ik ook. Ik heb met een zakmes-zaagje een stuk plastic geraamte, zoals te zien is op de foto's van Cordoba (die zich vóór de achterwand waar die sticker zit, bevindt), weg moeten zagen om het zooitje te laten passen. Echt onvoorstelbaar...

Over het verwijderen van de oude radio: ik had ook het probleem dat ik geen removers/spacers had van de radio die erin zat, om uit het rekje / slede te halen. Uiteindelijk een hoop gekloot met platte mesjes etc. maar de dealer bood uitkomst. Die had van de meeste merken van die spacers en klikte de radio zo uit z'n rekje. Kom ik thuis om de radio te gaan demonteren, kom ik erachter dat zodrá ik het opbergvakje onder de radio lostrek, het hele rek er zo uitvalt. Had ik die hele radio niet eens uit z'n rek hoeven wippen om die er uit te krijgen.... :icon_smile_dead:
Dus: dievengilde..... Dat is de snelste weg!

Jewepe

Forumguru
@Kompressor
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de waarschuwing voor de chinese apparaten. Ga eens naar Navigatie Help Site en lees de verhalen daar eens. De vakmensen op dat forum noem dit soort apparaten "chinese meuk" (ik hoop niet dat ik je beledig).

Je zegt "Enige wat is wil is eigenlijk GPS, Bluetooth en Muziek. That's it". Mijn advies: koop een goede enkel din radio (Alpine, Pioneer, Kenwood, etc.) met bluetooth en USB aansluiting (kosten plm. € 150,-) en zet een Tomtom of iets dergelijks er naast. Je blijft dan ruim binnen je budget en hebt een heleboel voordelen:
- kwaliteitsgeluid voor de muziek
- je USB-stick plug je er zó in
- de kwaliteitsradio's hebben meestal een Parrot-chip voor de bluetooth functie. Kan ge-update worden als je een nieuwe telefoon koopt
- recent kaartmateriaal tegen aanvaardbare kosten (soms zijn goedkope abonnementen mogelijk)
- als een alles in één apparaat kapot gaat en gerepareerd moet worden, ben je meteen alles kwijt
- en als laatste: het zou meteen moeten passen in je dashboard, want er zit nu een enkel din radio in ;).

Laat je weten wat het uiteindelijk geworden is? Succes!

Cordoba

Forumguru
Ik heb blijkbaar niet goed gelezen: ik dacht dat de topicstarter een Zenec systeem ging monteren. :blush:

@turboturbo: ik zei niet voor niets dat je eerst het vakje eruit moet trekken. Zonder gereedschap, maar met wat kracht en beleid trek je dat bakje er zo uit, en is het vrij eenvoudig om de radio eruit te trekken (ook zonder hulpgereedschap). Ik heb alle tulpstekers en andere meuk, weg kunnen stoppen, door het aan de linkerkant bovenin naar achteren te 'proppen'.

MacManiac78

Forumguru
Voor € 300,- heb je niet de dingen die je wenst. Of... je moet indd de boel uit China willen plaatsen, daar zit soms wel iets voor dat bedrag tussen.

turboturbo

Forumguru
@Cordoba; klopt. Wist ik toen nog niet :eek:....
Bij mijn nieuwe radio zitten geen tulp stekkers aan draden als output, maar middels cinch aansluitingen achter op de behuizing zelf. Dan valt er niks te kiezen waar je de bende wegmoffelt...:(

Mijn enkel-din radio heeft icm met een externe versterker een heel lekker geluid, met bluetooth carkit functie ingebouwd. Echt super. Navigeren doe ik met m'n iPhone apart in een houder.

Reden voor mij was om geen dubbel-din te nemen ivm diefstalgevoeligheid.

Chatslet

Forumguru
@Kompressor, zo te zien heb je nu al een dubbel din inbouwframe met daar in een los opbergvakje om de overgebleven ruimte op te vullen. Wil je een chinees navigatiesysteem in je auto begin dan niet aan de e-bay troep maar kijk eens op China Wholesale - Wholesale Electronics - Dropship From China
De spullen die daar verkopen zijn van goede kwaliteit. Ik heb daar zelf ooit eens een navigatiesysteem vandaan gehaald en die heeft het 2 auto's lang zonder gezeur vol gehouden en ligt hier nu nog op zolder. Verders, meten is weten, gewoon even je bestaande radio er uit halen en de boel op meten. Gewoon het opbergvakje met beleid naar voren trekken. Als die er uit is kun je de radio naar voren trekken. Lukt dat niet dan heb je een setje radio sleutels nodig en die heb je voor een paar euro bij een autospeciaalzaak oid.

Kompressor

Nieuw lid
Nou, eindelijk binnen en met een zelfgemaakt randje ziet er onwijs gaaf uit in mijn Fabia 1 :-)

Iedereen vind het er goed uitzien... hierbij een foto.. wel gemaakt in het donker. Alles behalve DVB-T (tv) werkt. Maar ja, wie gaat er nou Nederland 1 zitten kijken in de auto? Ik luister wel BNR :D Morgen krijg ik (bij de dealer) waarschijnlijk ook het tussenstukje om de bovenkant dicht te maken...

foto.JPG

Cordoba

Forumguru
Ik zie alleen een link die ik kan aanklikken naar deze foto:
foto.jpg

Bovenaan Onderaan