Skoda Fabia blower klimatronic weer defect.

bobracing

Forumguru
Afgelopen zomer voor het eerst dit probleem gehad, toen de weerstand vervangen van Behr Hella, en de blower schoongemaakt en getest, ja werkt prima. Nu afgelopen week merkte ik dat de blower ging haperen en ineens niets meer deed, fijn met die regen.... Maar had de vorige keer beide delen nieuw besteld via ebay, dus ik dacht ik monteer ff opnieuw beide delen en klaar.
Wat blijkt, heeft de fijne webshop mij een RHD blower gestuurd ipv LHD die ik besteld had vorige zomer!
Dus tja dat past niet zo, dus wat heb ik gedaan, de oude blower uit elkaar gehaald, daarvan de behuizing en het rad dat op de motor zit verwijderd en schoon gemaakt, de nieuwe RHD ook uit elkaar gehaald en enkel de motor gebruik ik dan maar, enkel moet je ook de draadjes omzetten zodat de blower de andere kant op draait. Zo gezegd en zo gedaan vanmorgen, in 2,5 uur tijd gehele dashboard er voor de 3x keer uit, onderdelen vervangen en aangepast, alles er weer in en met VCDS de klimatronic inleren en testen... EINDELIJK het werkt :)

Dus let op met het kopen van dit product en vraag duidelijk naar een foto en de versie... deze poolse webshop was erg goedkoop en snel... nu de reden waarom het goedkoop was haha :) Maar uiteindelijk met gezond verstand toch weer gemaakt.

Dag bobracing,

Helaas heeft mijn binnen ventilator het ook begeven. Nadat hij al een poosje vreemde geluiden maakte, is hij er helemaal mee opgehouden. Vorige week heb ik hem nog met mijn hand kunnen aandraaien, maar hij is weer gestopt en aandraaien lukt nu niet meer helaas.
Ik heb daarom ook een nieuwe ventilator besteld van het merk Valeo: http://www.mijnautoonderdelen.nl/kachelventilator-valeo-715240.html .
Hoe kan ik controleren of deze voor een links sturende auto is?
Heb je daarnaast nog tips voor het uitbouwen van het dashboard, eventueel met foto's. Wil zelf ook deze klus klaren, maar het volgens mij wel een hoop werk! Heb inmiddels wel de handleiding gevonden voor het uitbouwen van het dashboard.

Groeten Jan-Willem

bobracing

Forumguru
Hoi Jan-Wellem

Dit is de LHD versie wat ik zo zie, Origineel zit er Hella/Behr in de skoda en dat merk heb ik dus ook gekocht.

Ik blijf het een achterlijk systeem vinden dat je voor deze 2 onderdelen het hele dashboard eruit moet bouwen...
Maar ik begin altijd met stuur/airbag eerst te doen verwijderen, dan tellerklok, sleepring, richtingaanwijzer, dan de radio plus console, dan dashboard klepje en die airbag, dan de ventilatie roosters links en rechts en dan in het midden de klimatronic display en dan het rooster in het midden, zorg voor 4 kleine platte schroevendraaiers zodat je alle veertjes kunt wippen zeg maar. Dan alle dashboard schroefjes eruit en vergeet niet de 2 aan de zijkanten en de ene naast de bijrijders airbag. dan alle stekkers los maken en de lastigste vind ik die van de voeler achter je tellerklok...
Zo is het volgens mij uit me hoofd, goed te doen, mij is het gelukt in 2,5 uur en in die tijd zit dus uitbouwen dashboard, verwijderen blower en relais, blower aanpassen RHD/LHD, alles terugplaatsen, en VCDS eraan en opnieuw inleren van de blower. Als tip voor jouw vervang ook direct beide delen ipv alleen de blower etc...

bobracing

Forumguru
HAHAHA @Monteurtje
Nou ik hoop dat ik nu langer dan 10.000km van dit onderdeel kan genieten :) Maar mocht ik het nog eens moeten doen dan wil ik wel proberen jouw record te verbreken :tongue: geeft mij weer een uitdaging dan haha

Wat is jouw ervaring met deze 2 onderdelen? de levensduur etc? Moet wel melden dat mijn wagen nu bijna 250.000km heeft gelopen en dus ook de rijuren heeft staan, als je normaal 20 jaar over die 250.000km doet of in een kleine 6 jaar, tja dan gaan sommige delen wel sneller defect denk ik dan maar :)

De EGR doet het trouwens prima :)

Monteurtje

Forumguru
Ik heb nog niet bij een Fabia 2x achter elkaar een aanjager of die regelaar vervangen.
Wel keer bij Octavia. Dat was een universele en kreeg voor garantie een nieuwe.

Hoi Bobracing! Ik heb de blower afgelopen zaterdag proberen te vervangen. Helaas niet gelukt, ik kreeg het dashboard niet helemaal los. Ook vanwege tijdnood daarom maar bij de garage neer gezet. Zij hebben het klusje voor me geflikt in 3,5 uur tijd. Was dus helaas €200,- euro aan uurloon kwijt maar heb wel een werkende blower. Hopelijk houdt deze het ook 200.000 km uit. In ieder geval bedankt voor je advies!

Bovenaan Onderaan