SKODA FABIA Combi 1.2 TDI Motor: 1199ccm 75pk : CFWA 2011

mirl

Nieuw lid
goeie middag heren scoda rijders,

mijn schoonvader rijdt in een scoda en heeft blijkbaar egr probleem met de auto.
nu ben ik zelf opel rijder en kan en weet er alles vanaf maar scoda heb ik geen kaas van gegeten.

op internet heb ik de egr gevonden die eigenlijk heel makkelijk te vinden en los te halen is bij deze motor,ik heb hem schoongemaakt en weer terug gemonteerd. het lampje brand nog steeds, nu heb ik een poging gedaan om de obd stekker te vinden en ik denk dat ik hem heb gevonden in de zekering kast. maar je heb blijkbaar een anderre stekker nodig dan als opel vw en seat want mijn stekkers passen er niet in.

vraag welke/waar zit de stekker en wat voor uitlees software kan je gebruiken hier voor?

en is de egr zo'n probleem dat het al bij 80000km al probelem geeft?

Cordoba

Forumguru
Dit topic staat verkeerd: Fabia uit 2011 is zonder twijfel een Fabia II. De OBD-stekker heb je overduidelijk niet gevonden: Skoda heeft precies dezelfde aansluiting en code's als VW, Audi en ook Seat, ook omdat ze dezelfde motoren en ECU's hebben.

Overigens buiten het topic dat 2xTurbo al heeft genoemd, is het in het algemeen zo (bij alle merken), dat veel/uitsluitend korte ritjes tot veel vervuiling/roetaanslag in het EGR-systeem leidt, mede doordat de motor nooit goed warm wordt. Regelmatig een lange rit (van ca. 100 km) en af-en-toe het warme blok even flink doortrappen zal helpen om behoorlijk wat vervuiling te verbranden, zodat je problemen voorkomt. Als je eenmaal problemen hebt, niet vol op het gas, maar gewoon met een lange normale rit kijken of het probleem verdwijnt. Als de foutmelding weg is, kun je wel een keer de auto harder laten werken.

turboturbo

Forumguru
EGR loshalen en schoonmaken kan (heb ik ook zelf gedaan), maar de EGR (en desnoods gasklephuis) moeten daarna wel opnieuw ingeleerd worden (bv mbv VCDS). Of wist je dat al en was je daarom op zoek naar de OBD2 poort?

Bij mijn Fabia (mk 1, dus niet hetzelfde) zit die iig niet bij de zekeringkast, maar onder een klepje links onder de lichtschakelaar. Ik vermoed net als @Cordoba, dat je niet de goede poort gevonden hebt.

Bovenaan Onderaan