Skoda Fabia - Combi 1.9 TDI 105Pk Ambiente

Vlaar032

Senior Member
Ik heb wel het idee dat ik qua auto wel wat kleiner kan rijden... Ik kijk dus wel zo af en toe rond naar Fabia Combi's.
Ik zag een advertentie voor een mooie "Skoda Fabia - Combi 1.9 TDI 105Pk Ambiente -1e Eigenaar-" maar met ...

  • Kilometerstand 201.947 km. Bouwjaar 2008.

Zelf rij ik ongeveer 30 a 40 kkm per jaar prive.
Is zoiets verstandig om te doen, gezien de kilometerstand, is er bij de 1,9 Tdi veel waar ik op zou moeten letten?
Afgezien van gelijk een nieuwe d-riem erop, want dat weet ik nog wel van onze eigen lease auto's.
Hij kan nl wel makkelijk de caravan trekken, ik denk beter dan mijn huidige O2 1,6mpi op gas. Ik zie weinig Fabia's met trekgewicht van >1000 kg, en deze hebben 1200 kg.
Bij deze Fabia lever ik 'n hoop luxe in, wordt weer met het handje schakelen bijvoorbeeld maar dat vind ik niet zo erg.
Zijn er ervarings deskundigen die er wat van kunnen zeggen? Ik zag wel dat de MRB nog hoger is dan wat ik nu heb.
Met name heb ik mijn twijfels bij de turbo, ik hou altijd als 'stelregel' aan dat ik prive geen auto met een turbo zou moeten nemen: maar ergens zal ik dat een keer moeten laten vallen, want dat gaat zowiezo in de toekomst niet meer lukken...:D
 
Laatst bewerkt:

Chatslet

Forumguru
Een diesel is met die km stand net zo'n beetje ingereden. Niet te veel zorgen over maken dus. Waar je naast de gebruikelijke zaken op kunt letten is de EGR klep, die kan rond die km stand problemen gaan geven. Als die door de huidige eigenaar preventief is afgedopt hoef je je daar ook geen zorgen over te maken.

Edit: Schiet me nog te binnen dat de 1.9 TDi nog wel eens problemen met het 2 massa vliegwiel kan hebben. Of dat ook zo is bij dit blok weet ik niet. Dit herken je door trillingen en geratel, startproblemen en moeilijk stationair draaien.
 

Huibert

Forumguru
Heb zelf de hatchback 1.9TDI (motor BLS) met de maagdelijke km.stand van 201.000 km :) Heb hem vanaf 109.000 km in bezit en buiten de beurten heb ik alleen de remschijven voor en het airco bedienings paneel aan extra kosten gehad. Olie verbruik is nagenoeg gelijk aan nul. De Fabia heeft naar mijn weten geen dual massa vliegwiel, dus kan dat geen problemen geven. De turbo gaat niet zo vaak stuk wel willen ze nog wel eens vervuilen waardoor de schoepen verstelling niet goed meer werkt. De dealer wil dan graag deze vervangen terwijl er diverse specialisten zijn die deze voor een fractie van de prijs reinigen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat je sowieso moet gaan proefrijden met een Fabia: de wielbasis van de Fabia is iets van 10-15 cm korter dan een Octavia, dus dat is qua comfort nogal een verschil, vooral met de km's die je jaarlijks maakt. Sommigen vinden een wielbasis van minder dan 2,5 meter te kort voor dergelijk kilometrages, anderen vinden 2,4 meter goed te doen, dat is dus zeer persoonlijk, vandaar dat je zelf gewoon moet gaan rijden (of desnoods 1 dag of iets langer een Fabia huren, en kijken hoe het je bevalt)
 

Huibert

Forumguru
De opmerking van Cordoba is heel terecht maar mag zeggen dat de Fabia met de zware diesel zeer comfortabel en degelijk aanvoelt. Dit viel me gelijk op toen ik een proefrit maakte met deze terwijl ik net uit de Nissan Tino stapte waar we toen in reden :). Denk ook dat dit dankzij het zware motorblok komt, heb later ook wel eens in de 1.2 TSI gereden maar deze heeft dat degelijke gevoel veel minder.
 

Vlaar032

Senior Member
Nou uiteindelijk werd het niet de 1,9TDi. Per vandaag wel gekocht een 2e hands witte Fabia II Combi uit april 2009. 1,4 TDI 'geen Greenline', een driecylinder met trek gewicht precies genoeg voor de caravan (1000 kg) die ik heb. Dan gaat de blauwe Octavia II donderdag weer op weg naar een nieuwe eigenaar; of de export.
De 1,2 TDI-tjes hebben volgend jaar ook wegenbelasting en dan is de 1,4 TDI best gunstig.

Nou wordt vervolgd...Donderdag 3/10 komt-ie.
 

Blacky

Forumguru
Gefeliciteerd met je Fabia. :bloemen: Veel veilige en plezierige kilometers gewenst. Hoeveel km heeft deze gelopen?
 

Vlaar032

Senior Member
Gefeliciteerd met je Fabia. :bloemen: Veel veilige en plezierige kilometers gewenst. Hoeveel km heeft deze gelopen?

Deze heeft 175604 km's en ik heb de volledige onderhouds historie. Bij 147.918 nieuwe d-riem...Dat is voor mij de belangrijkste :jaja:. Ik begrijp dat een dieseltje toch wel zekers een 3 ton moet kunnen halen dan zou ik er 4 jaar mee kunnen doen. Dit keer echt gekozen voor iets waar niet veel stuk aan kan (omdat er niet zoveel op zit) en wat lekker zuinig is, dus ik hoop dat het werkt!
 

Blacky

Forumguru
Deze heeft 175604 km's en ik heb de volledige onderhouds historie. Bij 147.918 nieuwe d-riem...Dat is voor mij de belangrijkste :jaja:. Ik begrijp dat een dieseltje toch wel zekers een 3 ton moet kunnen halen dan zou ik er 4 jaar mee kunnen doen. Dit keer echt gekozen voor iets waar niet veel stuk aan kan (omdat er niet zoveel op zit) en wat lekker zuinig is, dus ik hoop dat het werkt!

Heb je je Fabia toevallig gekocht bij Business Lease in Nieuwegein?
 

Vlaar032

Senior Member
Haha tsja fotootje spreekt boekdelen dus :D ja @Blacky dat klopt. Historie van garage Aran Janssen BV erbij, die ook gebeld (Limburg) en zitten graven onder de motorkap naar onderhouds stickers e.d. dat klopte wel. Ik heb wel eens vaker een ex-leaser. En dan is de aankoop niet duur, op het moment staat er nog eentje voor 7450 op hun site, maar ik hou wel altijd rekening met 750,= erbij voor van die echte lease-die-ze-niet-meer-doen-dingen. Er komen dus nieuwe remschijfjes/blokken op, en de eigen universele garage checkt'm ook even.
Verder kan ik zelf ook e.e.a. aan onderhoud uitvoeren en heb ik er dan weer een paar jaar een fijne auto aan.
 

Blacky

Forumguru
Waarom ik dat vraag is dat de mijne er ook vandaan komt. Historie ook bekend. Hegeman Arnhem. De mijne moest zijn 60k beurt nog hebben en dat is ook gebeurd door de LM.
 
Bovenaan Onderaan