Hoi,
Ik heb een paar weken terug een Skoda Fabia Combi Elegance uit 2005 gekocht met 220.000km op de teller (1.9 TDI, zie foto.). Ik heb er inmiddels ongeveer 1000km naar tevredenheid mee gereden. Vanochtend kwam ik bij mn auto, en bleek dat ik het parkeerlicht gisteravond per ongeluk had aangezet. Was er niet erg bezorgd om. Daarna heb ik de auto een tijd stationair laten draaien, om op te warmen en tegelijk schoon te maken. Vervolgens wilde ik de auto starten maar dat lukt niet meer. Leek alsof de accu geheel wegviel. De radio gaf code 1000.
ANWB gebeld, 20min later was de man er. Hij vertelde me dat er nog 11volt op de accu stond, en dat waarschijnlijk de dynamo kapot is. Kostte volgens hem 200-300 euro om te vervangen. Vrij zuur dus. Kan het zijn dat de dynamo opeens de geest geeft en de accu niet langer oplaadt?
Op andere fora heb ik al wat gevonden over het feit dat het niet persee de hele dynamo hoeft te betreffen, maar ook de koolborstels/spanningsregelaar kan zijn, wat aanzienlijk minder kost om te vervangen. Iemand wellicht tips/aanbevelingen? Dit is mijn eerste auto. Alvast dank.
Ik heb een paar weken terug een Skoda Fabia Combi Elegance uit 2005 gekocht met 220.000km op de teller (1.9 TDI, zie foto.). Ik heb er inmiddels ongeveer 1000km naar tevredenheid mee gereden. Vanochtend kwam ik bij mn auto, en bleek dat ik het parkeerlicht gisteravond per ongeluk had aangezet. Was er niet erg bezorgd om. Daarna heb ik de auto een tijd stationair laten draaien, om op te warmen en tegelijk schoon te maken. Vervolgens wilde ik de auto starten maar dat lukt niet meer. Leek alsof de accu geheel wegviel. De radio gaf code 1000.
ANWB gebeld, 20min later was de man er. Hij vertelde me dat er nog 11volt op de accu stond, en dat waarschijnlijk de dynamo kapot is. Kostte volgens hem 200-300 euro om te vervangen. Vrij zuur dus. Kan het zijn dat de dynamo opeens de geest geeft en de accu niet langer oplaadt?
Op andere fora heb ik al wat gevonden over het feit dat het niet persee de hele dynamo hoeft te betreffen, maar ook de koolborstels/spanningsregelaar kan zijn, wat aanzienlijk minder kost om te vervangen. Iemand wellicht tips/aanbevelingen? Dit is mijn eerste auto. Alvast dank.