Skoda Fabia Combi 1.9TDI 2005 / Dynamo stuk?

Fabia2013

Nieuw lid
Hoi,

Ik heb een paar weken terug een Skoda Fabia Combi Elegance uit 2005 gekocht met 220.000km op de teller (1.9 TDI, zie foto.). Ik heb er inmiddels ongeveer 1000km naar tevredenheid mee gereden. Vanochtend kwam ik bij mn auto, en bleek dat ik het parkeerlicht gisteravond per ongeluk had aangezet. Was er niet erg bezorgd om. Daarna heb ik de auto een tijd stationair laten draaien, om op te warmen en tegelijk schoon te maken. Vervolgens wilde ik de auto starten maar dat lukt niet meer. Leek alsof de accu geheel wegviel. De radio gaf code 1000.

ANWB gebeld, 20min later was de man er. Hij vertelde me dat er nog 11volt op de accu stond, en dat waarschijnlijk de dynamo kapot is. Kostte volgens hem 200-300 euro om te vervangen. Vrij zuur dus. Kan het zijn dat de dynamo opeens de geest geeft en de accu niet langer oplaadt?

Op andere fora heb ik al wat gevonden over het feit dat het niet persee de hele dynamo hoeft te betreffen, maar ook de koolborstels/spanningsregelaar kan zijn, wat aanzienlijk minder kost om te vervangen. Iemand wellicht tips/aanbevelingen? Dit is mijn eerste auto. Alvast dank.
 

Bijlagen

  • skoda fabia.jpg
    skoda fabia.jpg
    136,5 KB · Weergaven: 47

Cordoba

Forumguru
Accu kan ook behoorlijk wat goedkoper vervangen worden, volgens mij is daar een paar weken/maanden terug ook een topic over geopend. Als je de auto regelmatig gebruikt, en eigenlijk nooit problemen met starten, en ineens start ie niet meer en is de spanning naar 11 Volt gezakt, dan is dat vaak ook een teken dat er gewoon één van de accucellen kapot is (en er dus nog maar 5 van de 6 cellen goedwerken) en stort je accuspanning dus ook direct met zo'n 2 Volt in elkaar.

Gewoon even internet afzoeken naar goed adres voor een accu in je buurt, en daar met een andere auto even naar toe om een accu te halen (de oude kun je gelijk meenemen en inleveren, kan eventueel ook even getest worden). Lege accu kun je niet goed testen op capaciteit, maar als je 'm even aan de lader hangt, en je ziet dat ie binnen minuten (zonder stroomvraag) onder de 12 Volt zakt, dan weet je genoeg.
 

Fabia2013

Nieuw lid
Ok, je stelt dus dat het even goed de accu kan zijn? Ik kan zelf geen accu vervangen, maar kan een garage wel makkelijk vaststellen of het de accu dan wel dynamo betreft? Opzich is het wel vreemd dat mn auto 20min stationair draaide, toen begon hij 2-3x te piepen en weergaf een lampje op de km-teller (weet niet meer welke), en daarna haalde ik hem van contact, start opnieuw, maar deed niks meer.

De ANWB man heeft nu mn accu weer opgeladen tot 13.9 volt, zodat ik morgen kan starten en naar een garage rijden. Hij stelde overigens dat het met zekerheid de dynamo betrof.
 

Cordoba

Forumguru
Als je accu kapot is, start ie morgen ook niet: dan is de spanning weer teruggelopen naar 11 Volt. Lampje dat ging branden was rood lampje dat de accu niet wordt bijgeladen?
In geval van niet bijladen van de accu, dus niet de motor uitzetten, en dan proberen om opnieuw te starten. Misschien is het verstandig om je eens even te verdiepen in de verschillende waarschuwingslampjes, en wat je moet doen als ze branden. Bij een olielampje is het juist van belang om zo snel mogelijk de motor stil te zetten (als het nog niet te laat is), bij een accu/dynamolampje, moet je de motor juist laten lopen. Om grote schade of onnodige ellende te voorkomen, gewoon een keer de lampjes doornemen en wat je moet doen als ze branden.

Overigens is een accu wisselen nogal simpel: oude accu loshalen (accuklemmen én de bevestiging van de accu zelf in de houder), andere accu erin, vastschroeven, accuklemmen erop en goed vastzetten, klaar.
 

Fabia2013

Nieuw lid
Ok, mocht hij morgenochtend wel starten, dan is het sowieso niet de accu maar de dynamo? Als je jouw theorie volgt zou een van de accu cellen kapot moeten zijn en heeft bijladen geen (langdurig) zin gehad, en is starten niet mogelijk wel?

Over de lampjes: Het accu lampje brandde niet, dat heeft de ANWB man nog geverifieerd, hij stelde dat als er iets mis is met het accu/dynamo systeem, het accu lampje brandt. Dan deed hij niet. Ik meen idd een rood lampje hebben zien branden met een uitroepteken, maar twijfelde of dat de handrem was.
 

Cordoba

Forumguru
Klopt: als er een accucel kapot is, dan loopt de spanning langzamerhand terug als er gestopt wordt met bijladen. Rood lampje met uitroepteken is inderdaad de handrem, of een probleem met de remmen.

Overigens als ie morgen wel start, kán het de dynamo zijn, maar dat hoeft niet persé, er kan ook nog iets anders aan de hand zijn. Het acculampje zou inderdaad moeten branden als er iets mis is met bijladen van de accu door de dynamo, maar soms zijn er meerdere zaken kapot, dus ik zou het niet voor 100% zeker aannemen.
 

Fabia2013

Nieuw lid
Ok, heb net even het boekje erbij gepakt, en alles lampjes bekeken. Ik heb volgens mij geen rood dynamo lampje gezien, die zou ook moeten oplichten in de toerenteller en niet op de snelheidsmeter. Ik bel morgen wel even een nabije garage, en laat zij het onderzoeken. Als ik nog kan starten dan..

ps. Je bedoelt dan het lampje linksboven de mistlampen voor genaamd 'dynamo' toch?



20130303_233803.jpg

Iig erg bedankt voor de snelle reactie op dit tijdstip.
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad. Maar zoals al gezegd, als je tijd hebt, loop gewoon alle controlelampjes eens na, met de betekenis en wat je moet doen als ze branden. Ik krijg namelijk de indruk dat je er weinig van weet, en blind vaart op wat bijvoorbeeld de ANWB-er heeft gezegd/gedaan. Het is voor je zelf een stuk prettiger, als je een beetje het idee hebt wat er aan zaken in zit, en hoe je moet handelen. Dat voorkomt op het moment dat het gebeurt een behoorlijke hoeveelheid onnodige stress, en de kans dat je verkeerde beslissingen neemt, wordt daardoor ook veel kleiner.
 

Fabia2013

Nieuw lid
Ik heb t boekje doorgelezen na aanschaf, de meeste symbolen ken ik wel. Heb wel 10 jaar rijervaring en waarschijnlijk niet meer of minder kennis dan de gemiddelde automobilist. Maar idd het is zeker handig om wat meer kennis op te doen van auto's nu ik niet meer in een lease auto rij.

Anyway, vanochtend startte hij in 1x, wel had ik geen stuurbekrachtiging. Waarschijnlijk dan toch de dynamo? Ik heb hem naar een nabij gelegen garage gereden en zij bellen mij vanmiddag terug met een diagnose. To be continued..
 

Cordoba

Forumguru
Geen stuurbekrachtiging kan zowel de dynamo als de accu als oorzaak hebben. Het lijkt er in elk geval op, dat er iets aan de hand is met óf de dynamo óf de accu. Ik had trouwens de indruk dat je een 'verse' automobilist bent Fabia 2013, en niet iemand met 10 jaar rij ervaring. Wat de kennis van de gemiddelde automobilist is, durf ik niet te zeggen: daar zitten hele grote verschillen tussen, en het is maar net in wat voor kringen je komt, of je in je eigen omgeving wel of niet opvalt.

Overigens geen stuurbekrachtiging zit ook nog wel een in een kapot getrilde zekering op de accubak (trilt na verloop van jaren/km's kapot, nieuwe zekering erin, en probleem is vrijwel altijd opgelost)
 

Fabia2013

Nieuw lid
Net terug van de garage. Het betrof slechts de kabel van de dynamo naar het laadstroomcircuit. Kabeltje kostte 15 euro. Wel 3 uur sleutel werk: diagnose/kabeltrekken. Totaal 201,51 euro inclusief btw.

Uurloon van 63,50 euro incl btw. Gewoon bij een kleine garage om de hoek in Nijmegen. Is dat een normaal tarief? Wordt er weinig blij van om 200+ euro te moeten betalen voor het vervangen van een kabeltje van 15 euro.
 

Gysman

Actief lid
Aan de andere kant, gisteren kostte het mogelijk nog 300 euro, vandaag is het opgelost voor tweederde van de prijs. Verder: je koopt natuurlijk meer dan alleen een kabeltje, werk moet ook betaald worden.
 

Cordoba

Forumguru
Uurloon is ongeveer normaal voor niet-dealer garage. Kabel loshalen en vervangen is volgens mij een rotjob (niet ff snel), ik vraag me wel af wat de oorzaak is dat de kabel niet in orde was.
 
Bovenaan Onderaan