Skoda Fabia Combi (47KW) issue.

ikbenroy

Nieuw lid
Beste Forumleden,

Vanuit een stukje wanhoop en frustratie hoop ik hier een antwoord, of juiste richting, te vinden op een probleem wat ik ondervind met mijn Fabia.

Afgelopen lente (mei 2019) merkte ik dat het gas een paar keer weg viel tijdens het rijden. Hiermee bedoel ik dat tijdens het indrukken van het gaspedaal, het vermogen opeens weg viel. Het geven van extra gas (nog verder intrappen) veranderde hier niks aan . Toen ik vervolgens het gaspedaal volledig liet opkomen en opnieuw gas gaf kwam het vermogen weer terug alsof er nooit iets aan de hand was.

In de periode daarna heb ik dit 'issue' niet meer meegemaakt totdat het 'warmer' begon te worden. Op een bepaalde dag was het zo erg dat ik 'al pompend' (lees: gas helemaal los en weer intrappen) over de snelweg reed. Dit keer ging het gepaard met het waarschuwingslampje in het dashboard (oranje). Op basis hiervan heb ik hem na de garage gebracht, en na het uit lezen bleek dat het ging om een zekering die kapot was.

In eerste instantie was ik erg blij dit te horen omdat dit natuurlijk weinig kost om te maken. Helaas kwam het probleem na een paar weken weer terug, waarop ik hem opnieuw naar de garage heb gebracht. Het probleem is alleen dat het issue er simpelweg niet altijd is. Het is er soms, en heel soms is het heel erg zoals hierboven beschreven. Toen de monteur er dus in is gaan rijden kwam het probleem niet voor; hij geeft aan er twee keer 10/15 minuten in te hebben gereden te hebben.

Wat opvalt aan het 'issue' is dat het er sinds de herfst (bijna) niet meer is, ook niet bij lange afstanden. Het lijkt dus zo te zijn dat de temperatuur er invloed op heeft. Daarnaast valt het op dat wanneer de auto hier last van heeft, de cruisecontrol niet werkt. Sterker nog: op basis van of de cruisecontrol wel of niet werkt weet ik of het probleem gaat voorkomen. Tot slot: het probleem is dus dat het gas wegvalt tijdens het rijden (wanneer je bijvoorbeeld 50 rijd) en dat het gas alleen terugkomt wanneer het gaspedaal eerst helemaal omhoog komt. Het gas kan dan 'terug' zijn voor 1,5,10 seconden waarna het weer wegvalt en ik het gas weer helemaal los moet laten om het weer in te drukken. Het probleem lijkt niet afhankelijk te zijn van de versnelling want het kan ook tijdens het optrekken in de '1' voorkomen.

Ik hoop dat ik het issue duidelijk genoeg heb uitgelegd (heb niet zoveel verstand van auto's) en dat iemand hier misschien een idee heeft wat het zou kunnen zijn. De garage weet het namelijk niet en het voelt niet prettig om nu een lange afstand in deze auto te moeten rijden want ja: stel het komt weer voor?

Alvast bedankt voor de genomen tijd en moeite.

Groet,

Roy

Hieronder de gegevens van de auto:

Merk : SKODA
Handelsbenaming : Fabia combi 47 KW
Voertuigssoort : Personenauto
Brandstof : Benzine
Datum 1e afgifte : 18-07-2003
Bouwjaar : 2003
Brandstof Opgegeven verbruik : 1:16,7
 

Cordoba

Forumguru
Roy allereerst welkom hier. Als ik je verhaal zo lees, lijkt de sensor die bepaalt of en hoever je het gaspedaal in trapt, niet goed meer werkt. Voor het rempedaal zit die sensor net boven het pedaal, en ik verwacht dat dit voor het gaspedaal ook zo is. Ik kan me niet herinneren de sensor ooit gespot te hebben tijdens één van de vele klussen aan mijn Fabia, bovendien kan mijn Fabia wel net even anders geweest zijn: ik had een BBY motorcode (VW-ontwerp dus) oftewel een 1.4 16V, 75 pk, en jij hebt een 1.4 MPI-blok (ontworpen door Skoda). Die verschillen zul je op meer technische punten tegenkomen bij het sleutelen aan je Fabia.

Er zijn overigens veel componenten die bij een storing er voor zorgen dat de CC niet meer werkt, bijvoorbeeld een remlichtschakelaar die kapot is, blokkeert ook het gebruik van de cruise control.
 

HenkT

Lid
Het heeft raakvlakken met mijn en Alcoo zijn verhaal maar ik denk toch meer aan bovenstaande genoemde dingen. Het zou zomaar een kabelbreukje kunnen zijn.
 

Cordoba

Forumguru
@Cordoba ...ook heeft het koppelingspedaal een schakelaar...bij het rijden op CC en je trapt het koppelingspedaal in stopt je CC er mee.....

Kan het ook niet zo zijn dat je gaspedaal unit storing heeft?

Klopt bij de Fabia I wel, maar mijn huidige Fabia III niet: je kunt gewoon schakelen, dan houdt ie dezelfde snelheid vast in een andere versnelling. Dat is in het begin wel even wennen als je terugschakelt voor een bocht en de CC de auto gewoon op snelheid houdt, in plaats van afremt op de motor.
 

Ted

Forumguru
Is je kabelboom isolatie update tpv je schutbord uitgevoerd? Die initieert intermitterende fouten!
 
Laatst bewerkt:

Linder

Lid
Je probleem is precies wat ik meemaak in mijn Skoda Octavia. Het begon met een storingslampje op het dashboard EPD, daaruit bleek bij de garage dat de remlichten het niet deden (heel onveilig gevoel!) Nieuwe schakelaar geplaatst, remlichten werkten weer, storing weg, maar nog geen cc. Vorige week ging de auto inhouden na wegrijden bij stoplichten enz. Doodeng! Blijkt de nieuwe remlichtschakelaar niet goed terug te komen: remlichten bleven aan, waardoor je geen gas kunt geven. Nu even opgelost met een "leen-onderdeel". Auto rijdt weer goed, maar nog steeds geen cc.....Hopelijk is dit na vervangen schakelaar door een origineel opgelost. Wordtvervolgd.
 

Duijzer

Donateur
Is het niet zo dat je CC handle stuk is, en die storing geeft. De CC zit gekoppeld aan je remlichtschakelaar, dus dat is de eerste verdachte als je problemen hebt met je remlicht én je CC werkt niet. (die schakelt uit als de schakelaar meet dat je de rem intrapt). Aangezien je de schakelaar hebt vervangen (ik neem aan door een goede) vraag ik me af of er geen sluiting zit in je handle van de CC (waardoor je ook je remlichtschakelaar opblaast...). Is hij uitgelezen, en welke storingen komen daaruit?
 

Linder

Lid
Ja kijk, dat weet ik dus niet.....De garagehouder heeft alles nog eens uitgelezen, maar ziet verder geen storing. Dat er een verband is tussen cc en rem dat is wel duidelijk, ik durf die cc ook niet meer te proberen daar ik de komende week de auto niet kan missen.....hij heeft de defecte schakelaar (die dus veroorzaakte dat de remlichten het niet deden) vervangen door een originele nieuwe, en die is nu defect waardoor de remlichten bleven branden. De reserveschakelaar, waar ik nu even heel zuinig op ben, heeft hij uit een Audi geleend. Hopelijk blaast deze niet óók op, hoewel we dan wel weten dat het niet aan de schakelaar ligt.......
Zo'n handle, is die een beetje makkelijk te vervangen?
 

Duijzer

Donateur
Dat is wel even een klusje, maar ook geen enorme klus. Vreemd dat hij geen storingen uitleest. Gebruikt je garagehouder een originele VAGCOM, of een universele uitlezer? In geval van een universele uitlezer zou ik eens kijken wat er met een originele VAGCOM boven komt. Er moeten toch ergens storingen opgeslagen zijn.....
 

Linder

Lid
Inmiddels is nu de remschakelaar én de koppelingschakelaar (?zeg ik dit goed?) vervangen en doet de cc het weer, evenals mijn remlichten.
Helaas is er intussen een probleem ontstaan met de airco pomp (die is er nu uit omdat ie stukgedraaid is) en ik heb last van een oplichtend motorstoringslampje, waarvoor de hele motor al uit elkaar is geweest (iets met vacuüm waardoor lucht aangezogen werd waarvoor een ring vervangen moest worden ) hetgeen niet geholpen heeft want de ANWB las daarna wederom een fout uit die door de lambdasonde aangegeven werd. Ik verlies een beetje het vertrouwen in deze wagen, hoe fijn ze ook rijdt........
 

verhulstr

Forumguru
Die problemen met een motor storings lampje herken ik goed.....ik heb de zelfde issues gehad zoals jij omschrijft.
Ik heb enkel de 16v motor er in liggen i.p.v. de 8v...maar dat zal qua storing niet veel anders zijn.
Wat ik gedaan heb heb om deze problemen (deels) op te lossen is, de map/maf sensor vervangen..maar dit ga nog niet het gewenste resultaat.
Bij mijn auto was/is er gerommeld met de 1e lambdasonde, ze hebben de draden (5 stuks) die tussen de sonde en de originele stekker zit onderbroken en weer terug vast geknoopt met 5 blauwe krimp buisjes (je weet wel..die blauwe of rode knijp busjes waarbij je 2 draden aan elkaar kunt knijpen)....
Dit gaf bij mij de meest gekke storingen......diverse keren mijn auto uitgelezen ...kwamen meldingen uit van een vacuüm lek en een te arm mengsel.
Ik meen dat dit melding P0106 en nog 1....kan er niet meer opkomen....
Ik heb mijn lambda sonde gedemonteerd en deze blauwe busjes er tussenuit gehaald en de draden eens gesoldeerd.
Die blauwe krimp knijp busjes geven een storing in signaal van de lambdasonde.....een soldering zo goed als niet.....met als resultaat bij mij.....dat de vacuüm melding en de melding van een te arm mengsel er uit zijn.
Wel heb ik er een andere melding er voor terug.....P0135......werking van een verwarmingselement in lambasonde 1 onjuist.
Nu vind ik die melding niet zo heel erg.......het komt er op neer dat de sonde nog wel werkt...maar langer zijn tijd nodig heeft om goed warm te worden....en dat blijkt ook.....bij een goed warme motor gaat het lampje op mijn dash uit.
De 1e lambdasonde is een knap duur dingetje, en zo lang die zijn werk nog doet vind ik het prima....

Maar in jouw geval denk ik...als ik zo je verhaal hoor en lees...vrees ik dat de 1e lambdasonde zijn beste tijd gehad heeft...
 
Laatst bewerkt:

ikbenroy

Nieuw lid
Hallo Allemaal,

Ontzettend bedankt voor jullie reacties!
Ondanks het feit dat het een vaag probleem blijft, kan ik het bovenstaande allemaal wel meenemen en aangeven tijdens het komende bezoek aan de garage.

Nogmaals dank daarvoor!
 

turboturbo

Forumguru
Kleine correctie, hoewel het mogelijk geen invloed heeft op de gegeven oplossingen: het gaat hier niet om de 1.4 MPI maar om de 1.2 MPI (drie cilinder) met 47kw / 64pk. Een modern blok dus met elektronisch gaspedaal etc.

Mogelijke oorzaken waar ik nog aan moest denken:
- kapotte / vermoeide brandstofpomp
- brandstofpomp relais (het veranderende gedrag in relatie tot temperatuur)
- bdp sensor

Dit zijn echter random oorzaken dus moet zonodig echt gericht getest worden indien verdacht en vervangen te worden...
 
Bovenaan Onderaan