Skoda Fabia Combi Olie verversen

GeorgeDJ

Nieuw lid
Hoi,
maar even account aangemaakt om de bijlage's te lezen..
ik heb een fabia combi 1.4 16v uit 2004 (benzine)
ik heb online 4ltr olie gekocht en een oliefilter en een nieuw carterplugje

heeft er iemand een gedetailleerde bijlage voor de verversing in mijn auto? om zeker te zijn dat ik alles goed doorloop...ik heb inmiddels een klein plan van aanpak..

motor even laten lopen motor uit
bak onder de carter plaatsen, carterplug eruit draaien
olie laten lekken
oliefilter met kettingtang? eraf halen
nieuw filter opschroeven
nieuwe carterplugje erin
3ltr olie opgooien
motor even aan uit
peilen

het gaat mij dus om wat ik tegen ga komen aan dingen wat vast zit onder carter, eventueel bodemplaat e.d.? en rondom het filter, is daar makkelijk bij te komen?

ik hoor het wel, klus staat gepland voor a.s. zaterdag dus moet goed komen

groeten
George
 

ertromp

Forumguru
Jammer dat je alleen een account aanmaakt om bijlagen te kunnen lezen.
Dit forum biedt zeker als je jezelf voorstelt zo veel meer!
 

GeorgeDJ

Nieuw lid
Hoi ertromp,
ik heb al veel info van dit forum gehaald en ook contact gehad met enkele members de laatste maanden, ik heb vanmorgen pas besloten een account aan te maken om uiteraard langer info te delen etc!
 
en draai de carter plug niet te strak vast ze zijn van messing gemaakt die draai je zo kapot en vergeet de o ring niet te vervangen van de carter plug
 

Huibert

Forumguru
Hallo George,
Voor het olieverversen bij mijn diesel maak ik gebruik van de Pela 6000, dit is een olie afzuigpomp. Rij de motor goed warm en haal dan de peilstok eruit waar de slang van de Pela dan weer ingaat, paar slagen pompen even wachten en dit spel enkele keren herhalen tot je hoort dat de pomp lucht aanzuigt. Dit werkt zonder kliederen en er blijft maar heel weinig oude olie, +- 0.25ltr, achter wat geen enkel probleem is. Hoef je ook de evt. aanwezige bodemplaat niet te verwijderen. Pomp kostte mij via internet nog geen €50,- dit heb je snel terug verdient :) Filter kun je soms met de hand losdraaien ,ander zo'n sleutel gebruiken. Bij het monteren van de nieuwe even met een geoliede vinger langs het rubber en handvast erop draaien, let op!! niet te vast anders loopt je juist kans dat hij gaat lekken en krijg je hem er de volgende keer er niet of nauwelijks er af.
Succes.
 

Chatslet

Forumguru
@GeorgeDJ:
Schema is op zich goed alleen wel wat aanvullingen:

4 liter is misschien wat weinig, zorg dat je er een litertje extra bij hebt. Vaak gaat er namelijk net iets meer dan 4 liter in.

Motor laten lopen kun je het beste 15 minuten doen en vervolgens 10 minuten laten stil staan voordat je de olie er uit laat lopen, dan weet je zeker dat alles weer naar beneden is gezakt want een draaiende motor gooit de olie in het rond waardoor er veel in de motor achter blijft. Je zou dit eventueel kunnen combineren met een engine flush product zodat de motor goed schoon wordt, er komen dan echt dikke klonten drap uit het carter.

Tussendoor motor laten draaien zou ik niet doen. Gewoon eerst 3 liter er in, dan peilen, dan dan iedere keer een halve liter er in en opnieuw peilen totdat de oliestand tussen min en max staat. Hier zelfde verhaal, een draaiende motor gooit de olie in het rond waardoor de oliestand lager lijkt dat deze in werkelijkheid is.

De schone olie die je over hebt kun je eventueel over gieten in een kleiner (leeg)olieflesje of in een lege frisdrank fles en deze bij het reservewiel bewaren om eventueel onderweg of bij de pomp olie bij te kunnen vullen als dat nodig is. De bak met de gebruikte olie kun je dat mooi met een trechter in de 4 liter fles gieten die je dan vervolgens in een plastic tas oid. bij een garagebedrijf, pompstation of gementewerf af geeft.

Een pomp is leuk maar uiteindelijk krijg je de carterplug niet meer los en als je het oliefilter los haalt moet je daar toch al in de buurt zijn.
 

Chatslet

Forumguru
Hoi George, houd er rekening mee dat er ook nog aardig wat olie in het oliefilter gaat, daarom is een litertje extra geen overbodige luxe. Oh ja, het is ook handig om de pakking van het oliefilter van van de carterplug een beetje in te smeren met olie.
Engineflush producten of motorreinigers werken zo'n beetje allemaal het zelfde. Gewoon oliedop er af, flesje leeg kieperen in de motor, oliedop er op en motor een tijdje stationair laten draaien. Hoe lang precies staat op het etiket.
Wel is het belangrijk dat je dit dus ook echt met een stationair draaiende motor doet en dus geen toeren gaat maken en geen meter meer met de auto gaat rijden. De motor mag absoluut niet langer draaien dan voorgeschreven en daarna moet je ook echt het oliefilter vervangen. Het vuil dat los komt, zal namelijk ook in het oliefilter terecht komen dat daardoor snel verstopt raakt. De doorstroom van olie wordt daar door aanzienlijk minder.

Waarom vervang je eigenlijk alleen olie en oliefilter? Je kunt dan toch net zo goed brandstoffilter en luchtfilter mee nemen? Die zijn zelfs nog makkelijker.
 

GeorgeDJ

Nieuw lid
misschien probeer ik de engine flush...bedankt voor de tip.
interieurfilter en luchtfilter heb ik reeds kort geleden vervangen, brandstoffilter vervangen zoek ik nog wel op dit forum....ik zit ook nog te denken aan remvloeistof vervanging want dat is ook 2,5jr niet gebeurd!
 

Chatslet

Forumguru
Brandstoffilter is nog geen 15 minuten werk. Je haalt hem uit het filterhuis (is een soort ronde pot). Zit meestal met wat klemmetjes en de brandstoffilter zelf is een soort blik waar 2 slangetjes in gaan maar die herken je sowieso als je de nieiwe al in je handen hebt. Nieuwe brandstoffilter vul je vervolgens met brandstof, dan sluit je de slangen weer precies zo aan als ze zaten en plaats je het filter terug. Dan even starten, kan zijn dat je even wat meer door moet starten maar daarna werkt het weer als van ouds. Wel even veiligheidsbril en handschoenen gebruiken want je wilt geen brandstof in je ogen of op je handen.

Het vullen met brandstof doe je trouwens het makkelijkste met een stukje slang dat je aan de ene kant over een trechter schuift en met de andere kant over de aanvoer op het brandstoffilter. Trechter na gebruik goed afspoelen als je met benzine werkt anders kan het spontaan gaan smelten. Benzine om het filter te vullen bewaar je daarom ook in een jerrycan of blik en dus niet in plastic flessen, bekkertjes oid. Met diesel kun je hier wat makkelijker mee om gaan maar als dat niet nodig is ook gewoon lekker in jerrycan of blik.
 

Chatslet

Forumguru
Oh ja, remvloeistof lekker bij de garage laten doen want dan moet je ook ontluchten en je wilt zeker weten dat dat goed gebeurd.
 

GeorgeDJ

Nieuw lid
Engineflush producten of motorreinigers werken zo'n beetje allemaal het zelfde. Gewoon oliedop er af, flesje leeg kieperen in de motor, oliedop er op en motor een tijdje stationair laten draaien. Hoe lang precies staat op het etiket.

Chatslet alvast bedankt voor al je info! moet ik van bovenstaande de reiniger toevoegen op de 'oude' olie of eerst oude olie eruit laten
 

turboturbo

Forumguru
Dit wordt een gezellig onderhoud-je-fabia-zelf topic :rolleyes:

Ik heb ook eens zelf het olie filter verwisseld, zo'n oliefiltersleutel heb je daar niet per-se bij nodig. Dat is alleen om een soort hefboom effect te krijgen, voor als die muurvast zit.

Wat je wil moet weten is, wat voor soort oliefilter jouw motorblok heeft.
Je hebt verschillende oliefilters, externe (zo'n blikje die je op het motorblok schroeft. Daar zit dan het papieren filter in)

images


en interne (een papieren filter die in een filterhuis zit)

images


Die oliefiltersleutel is vooral handig als je een extern oliefilter hebt (als ie dus vast zit)
Een tip die ik elders las: je kunt er ook een schroevedraaier doorheen rammen en en hem dan proberen los te tikken.

Bij een oliefilterhuis kun je ook wel de kettingsleutel gebruiken, maar je wilt het deksel niet beschadigen (lijkt mij) Dus beter om die maar gewoon met de hand proberen opgengeschroefd te krijgen.

Afgewerkte olie kun je gewoon inleveren bij de gemeente, bij het afvalpunt, toch?

edit: ik heb wel eens een youtube filmpje gezien van zo'n gastje, die verschillende merken van die blikjes opensneed, en liet zien dat er heel veel slecht gemonteerde filters in dat verwerkt waren (lek, of scheef geplaatst waardoor het filter eigenlijk niet veel nut heeft, etc) vond dat wel gek om te zien.
 

Chatslet

Forumguru
Chatslet alvast bedankt voor al je info! moet ik van bovenstaande de reiniger toevoegen op de 'oude' olie of eerst oude olie eruit laten

Toevoegen aan de bestaande olie uiteraard. Mocht je het helemaal stevig aan willen pakken dan zou je voordat je aan de beurt begint ook nog eens een flesje injectorreiniger bij de laatste tankbeurt kunnen doen en dan even de tank op rijden. Rijd ie na de beurt weer helemaal als nieuw. Denk je er trouwens aan dat de bougies ook een vervangingsinterval hebben?
Mocht je die willen doen, losdraaien met een bougiesleutel, de boel goed poetsen en geen rommel in de cilinder laten vallen. Nieuwe bougies draai je aan met een momentsleutel met het juiste aandraaimoment (staat in het boekje). Mocht je die niet voor handen hebben dan kan het met de bougiesleutel, je draait de bougie dan voorzichtig aan zonder kracht te zetten. Dit moet lukken als deze goed in het schroefdraad zit. Is dit niet het geval dan vooral niet doordraaien. Je zal merken dat de bougie makkelijk aan te draaien is totdat dit uiteindelijk iets zwaarder zal gaan, je draait dan nog even door totdat het ineens heel zwaar gaan en dan stop je meteen. Verder draaien heeft dan geen zin en kan het schroefdraad beschadigen. Ik raad je aan voor af de cylinders en bougiekabels te nummeren met stift oid omdat de aansluitvolgorde hier van belang is. Krijg je een bougie niet goed los dan kun je er beter niet zelf aan beginnen en dit liever aan een monteur over laten. Een bougie kan namelijk afbreken en dan heb je een probleem.
Een leuke optie is Denso Iridium bougies. Deze bougies zijn wel vrij duur maar daar staat tegenover dat ze in principe een autoleven lang mee gaan en dus niet meer vervangen hoeven te worden. Bovendien zorgen ze voor een efficientere verbranding wat je merkt aan de pomp.
 

GeorgeDJ

Nieuw lid
allen bedankt voor de info en tips! vandaag wordt er niet gesleuteld omdat ik mijn spullen niet geleverd krijg vandaag! :(
 

KWc

Lid
Nieuwe brandstoffilter vul je vervolgens met brandstof, ....
Het vullen met brandstof doe je trouwens het makkelijkste met een stukje slang dat je aan de ene kant over een trechter schuift en met de andere kant over de aanvoer op het brandstoffilter. ...


Hoeveel brandstof gaat er ongeveer in het filter? Weet ik hoeveel er in de jerrycan moet...
 

Chatslet

Forumguru
Daar gaan zeker geen liters in, brandstoffilter is ook niet zo heel groot. Het gaat er puur om dat je brandstofpomp geen lucht gaat aanzuigen. Gewoon je jerrycan vullen dan heb je meer dan genoeg, bij de meeste pompen is de minimale afnamehoeveelheid toch 5 liter. Wat je over hebt mik je gewoon in je tank.
 
Bovenaan Onderaan