Skoda Fabia GL Hatchback

henm

Lid
De eerste Fabia GL hatchbacks zullen zo'n beetje deze dagen op de weg verschijnen. Die van ons is gisteren bij de dealer gearriveerd en wij gaan hem volgende week zaterdag ophalen.
We zijn dan natuurlijk heel erg benieuwd naar de eerste rij-indrukken van anderen. Maar we zijn natuurlijk ook benieuwd naar de meningen van degenen die hem al hebben gespot!
Hij valt wel op, met zijn flinke, sportieve spoiler. :24: Je vindt hem mooi... of niet...
Paar fotootjes al geplaatst in de rubriek mijn auto

henm

Lid
Eerste indruk: wat een heerlijke auto!
Gisteren de eerste rit gemaakt van 300km met die akelig harde wind viel het verbruik niet eens tegen met gemiddeld 1:19,8.
Aantal mensen hebben hem gezien, reacties waren tot nu toe zeer positief! Eén iemand vond de achterkant niet mooi.
Maxidot is mooi, maar onze neiging was groot steeds naar het verbruik te kijken wat dan ook flink schommelde. We kunnen hem beter op gemiddeld verbruik in beeld zetten, denk ik zo.
Fijn is ook dat er voldoende opbergruimte in zit, en in het bakje onder de voorstoelen past mooi de navigatie mèt ronde standaardhouder.
Spatlappen is een goede keuze geweest, maakt de achterkant optisch breder. We hebben scherp opgelet of we onderweg (Dronten- A50- Eindhoven) nog een HB zagen, maar helaas.

Zijn er al meer gespot, en wat vinden jullie er dan van? Volgens de dealer waren wij hier de eerste, maar landelijk zijn er bij de dealers inmiddels tientallen geleverd.

Rosinfield

† In Memoriam
mooi hoor! Verbruik kun je idd beter op gem. laten staan, anders word je totaal gestoord van dat gejojo. Houd er wel rekening mee dat het werkelijke verbruik meestal hoger ligt (in mijn geval zelfs 0.3 liter)

Kim

Nieuw lid
Fijn is ook dat er voldoende opbergruimte in zit, en in het bakje onder de voorstoelen

Hé, dat heb ik nog gemist geloof ik. Het leek bij mij alleen een kunststof plaat, en omdat het ook niet bij de specificaties genoemd staat bij de Greenline dacht ik dat er geen opbergruimte onder de stoelen zou zijn. Maar die is er dus wel? Ik ga morgen meteen zoeken hoe ik die dan open moet krijgen!

Verder hebben wij ook onze eerste grote rit erop zitten, de teller staat nu iets boven de 500 km. Het is een zalige auto, hij rijdt heerlijk soepel en geruisloos. Het navigatiesysteem beviel ook goed, alleen jammer dat er maar 1 stem in zit. Ik heb niet voor Maxidot gekozen, maar mis het ook niet; alles wat ik wil weten kan op het kleinere schermpje worden getoond. Grappig was wel dat het resterende gebruik opliep naarmate we meer reden; de eerste 9 kilometer bij de importeur/dealer waren blijkbaar niet zo zuinig; toen we van hui vertrokken konden we nog 400 km rijden met de diesel die er nog in zat, 500 km later was dat nog steeds ongeveer 400 km. Het verbruik ligt ook iets onder de 1:20, niet slecht voor een eerste keer, maar ik denk dat ik daar pas echt wat over kan zeggen als ik een paar tankbeurten verder ben. Ik ben in ieder geval dik tevreden tot nu toe!

henm

Lid
Hé, dat heb ik nog gemist geloof ik. Het leek bij mij alleen een kunststof plaat, en omdat het ook niet bij de specificaties genoemd staat bij de Greenline dacht ik dat er geen opbergruimte onder de stoelen zou zijn. Maar die is er dus wel? Ik ga morgen meteen zoeken hoe ik die dan open moet krijgen!

Kim, niet te hard proberen... dat is inderdaad een extra optie: opbergvak onder de voorstoel.

Heb je reacties van anderen gehad op de spoiler?

Kim

Nieuw lid
Hee, wat gek dat me toen ik 'm bestelde niet verteld is dat dat een optie was! Kan dat ook nog achteraf ingebouwd worden? En weet je misschien wat dat kost? (maar goed dat ik het vanochtend nog niet geprobeerd heb dus, hihi)

Ik heb twee reacties op de spoiler gehad, en beide reacties waren positief; ze vonden het een stoer ding. Andere mensen hebben er niets over gezeg, maar die hebben wel gezegd dat ze het een mooie auto vonden, dus daar hoort die spoiler bij.

wanderer

Senior Member
zoek eens in het topic over de FGL combi, daar zijn al vele opties met prijs en artikelnummer aan de orde geweest.....

NielsW

Lid
er is zelfs een handleiding hoe je het zelf kunt doen.
De meeste dealers vragen voor de box inc inbouw tussen de 35 en de 55 euro.

henm

Lid
We hebben in 3 weken nu ruim 2000 km gereden van naar groningen tot naar brabant, maar nog geen andere Fabia Hatchback gezien...
Wel wat meer reacties gehad op de auto, en meningen zijn nog steeds heel verdeeld over de spoiler.
En "men" denkt dat wij deze erbij hebben besteld, dat het niet origineel zo is.

Een vraag betreffende de ruitenwissers: is de voorruit dezelfde als bij de combi? Ik denk zelf van wel.
Dan een vraag daarover: wij hebben last van water wat "opgegooid" wordt door de linkerwisser, precies vóor het gezichtsveld van de passagier. Het einde van de linkerwisser lijkt niet lang genoeg. Herkent iemand dit?

Kim

Nieuw lid
Wij hebben in twee weekenden nu in totaal 1000 km gereden, maar ook nog geen andere hatchback greenline gezien.
Gisteren natuurlijk wel veel regen gezien. Omdat ik heb gereden heb ik net even aan de passagier gevraagd of hij last had van het probleem wat je hierboven schetst, maar hem is niets opgevallen. Wat mij opviel was juist het water wat door de wissers richting het linkerzijraampje werd gestuwd, waardoor af en toe mijn linker buitenspiegel zelfs slecht zichtbaar was. Maar het was ook echt bar en boos met de regen, ik weet niet of dat ook bij minder hevige regenbuien zo is.

henm

Lid
hoi Kim,
Wat jij schetst hebben wij weer niet ervaren, maar vandaag ook niet in die hevige regen gereden.
Wat ik beschrijf doet zich al voor bij het gebruiken van de ruitensproeier... bij droog weer. Ook bij minder hevige regen hebben wij hier zeker last van gehad.
Als het weer voorkomt zal ik proberen er een fotootje van te (laten) maken.

Hoe bevalt ie verder?

Kim

Nieuw lid
Prima! Ik heb hiervoor een Citroen C1 gehad en daarvoor twee keer een Fabia, dus het is echt weer oud en vertrouwd. Lekker ruim ook natuurlijk, in vergelijking met een C1, en ook wel luxe. Het is alleen voor het eerst sinds lange tijd dat ik weer eens in een diesel rijd, maar dat bevalt ook goed. Ik ben echt nog steeds heel blij met m'n nieuwe auto! :)

henm

Lid
Vandaag aan het toeren en we zagen een donkergrijze fabia hatchback met wit dak. skoda met wit dak.jpg
De witte folie loopt door over de grote spoiler waardoor deze minder groot lijkt. Maar wel een beetje raar gezicht aan de zijkant, vinden wij.
(off topic: trouwens met dit weer gaat er niks boven het dak van m'n eend... :super:)

Jkz

Lid
Deze optie heb ik ook overdacht en als tip gekregen!
Ik vind het ook niet mooi, dan liever origineel laten.
Ben ondertussen helemaal aan gewend en heb alleen maar positieve reacties gekregen!!!
Was voor mij echt een kwestie van wennen!
Heb al wel de eerste krassen van de wasstraat opgelopen!
Wordt wel netjes opgelost door de mensen van de wasstraat,
De auto wordt opnieuw gepolijst deze week en anders gaan we er mee aan de slag op de poetsdag 16 april, zie ander topic!!

Jkz

Lid
Nou de krassen zijn er goed vanaf gekomen en ik ben weer helemaal happy!!
Binnenkort contact zoeken met Edwin, Yeti6 van Optimum car care ! Afspraak met hem gemaakt dat we mijn auto eens flink onderhanden gaan nemen met zijn product, schijnt makkelijk te gaan en zal mijn lak behouden! Auto zwart dus zal de nodige wasbeurten krijgen! Met optimum moet dit makkelijk gaan zonder te krassen en in korte tijd! De auto is nu nieuw en zonder krassen dat wil ik zo lang mogelijk zo houden, afwachten hoe OCC zal werken! Hier kom ik nog wel op terug!

Grtz.

Bovenaan Onderaan