Skoda Fabia Greenline Dashboard

Daan K

Nieuw lid
Hi!

Ik ben opzoek naar een fabia greenline rond het jaar 2011, mijn eerste skoda dus ik ben nu eerst rustig opzoek naar een "perfecte". Er zijn dan twee soorten dashboard displays: een "oude" groene, of de "nieuwere" zwart witte die ook in verschillende VW's zit.

Nu ben ik benieuwd: zou ik een nieuw dashboard unit kunnen kopen om deze in plaats van het "oude" display te plaatsen? Werken alle sensoren etc dan nog, of zou er een hele nieuwe computer ingebouwd moeten worden?

Ik ben heel benieuwd naar uw ervaringen en know how! Als u ook nog tips heeft over extra punten waar naar gekeken moet worden tijdens een proefrit hoor ik het ook graag! Hoe meer zwaktes van de fabia eruit gehaald worden hoe beter!

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Daan

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Ik zou eerst zorgen dat ik daadwerkelijk een auto naar m’n zin zou vinden als ik jou was..!
Tellerunit uitwisselen zou in principe wel moeten kunnen volgens mij.

Daan K

Nieuw lid
Klopt helemaal! Alleen als ik hem nu koop dan staan er al redelijk wat kilometers op. Met het "oude" scherm zijn ze een stuk goedkooper met minder kilometers. Dus dan wil ik best een kilometerteller/schermpje vervangen :)

Bedankt voor uw reactie!

Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
In 2011 werd de facelift Fabia 2 geïntroduceerd...ben je niet aan het twijfelen tussen een pre-FL en een FL model?
Er zitten namelijk wel meer verschillen tussen dan alleen de klokken: zo is de Green Line (1.2 of 1.4 TDI) in de pre-FL volgens mij Euro4 en de FL Euro5, en dat maakt nu misschien nog niet enorm veel verschil, maar over een paar jaar wel.

Daan K

Nieuw lid
In 2011 werd de facelift Fabia 2 geïntroduceerd...ben je niet aan het twijfelen tussen een pre-FL en een FL model?
Er zitten namelijk wel meer verschillen tussen dan alleen de klokken: zo is de Green Line (1.2 of 1.4 TDI) in de pre-FL volgens mij Euro4 en de FL Euro5, en dat maakt nu misschien nog niet enorm veel verschil, maar over een paar jaar wel.

Excuses, wat houdt de pre-FL in? Als ik via kentekencheck kijk of de auto's waar ik naar kijk zijn allemaal euro5. Dit is natuurlijk ook een must aangezien ik nog wel een aantal jaar met de auto wil doen :)

Ik kijk wat dat betreft voornamelijk naar opties, dus bijv. Parkeersensoren, startstop, cruisecontrol, climate control etc. Echter vind ik het nieuwe/vw cockpit display een erg fijne manier van de status aflezen. Vandaar dat ik heel graag deze erin wil hebben.

Wanneer ik via kentekencheck.nl kijk naar de euro klasse, is dit dan de juiste weergave? Ik check namelijk altijd daar of de basis gegevens kloppen van de verkoper.

Als ik als voorbeeld de onderstaande auto neem, dit is een greenline uit 2011, met euro5. Echter alleen het "oude" display. Als ik hiervoor een nieuw display zou nemen, zou ik deze regelrecht kunnen inbouwen? Of zal de gehele boordcomputer en weet ik het allemaal vervangen moeten worden?

https://www.autowereld.nl/skoda/fab...ine-klimaatreg-cruisecontr-36164514/foto.html

Bedankt voor uw reactie en de tip!

JeSko

Forumguru
Pré FL is de eerste Fabia 2, de FL is de facelift hiervan, zo'n facelift brengen ze vaak op de markt wanneer het huidige model nog zo'n 2 jaar moet meegaan voor de geheel nieuwe er is, maar intussen best een opfrisbeurt kan gebruiken om die laatste periode nog enigzins competitief in de markt te staan.

Je zal snel merken dat mensen hier praten over een

F1 = fabia 1
F2 = fabia 2
F2 FL = fabia 2 facelift

Etc etc..

Cordoba

Forumguru
Klokkenwinkel wisselen is direct een probleem: bedrijven mogen de nieuwe teller niet op de oude km-stand zetten (als ze het al kunnen), en met de oude km-stand op de nieuwe teller heb je een niet kloppende km-stand, en als deze lager is volgens NAP ook direct een onlogische km-stand. Ook bij ongelukken als de km-stand aan de verzekering opgegeven moet worden, kan dit heel veel gelazer opleveren (meer km's gemaakt dan volgens verzekering mag, of een veel lagere km-stand dan bij aanvang verzekering opgegeven enz.)

Overigens zou ik het type display (minimaal of iets groter) tussen de tellers en de daarbij behorende weergavemogelijkheden minstens zo belangrijk vinden.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik kijk zelf altijd direct op de website van de RDW: ovi.rdw.nl . Maar die andere websites zullen t vast ook uit de RDW database trekken, dus het zou dezelfde info moeten zijn.
Of de pre-FL GreenLine Euro4 is weet ik ook niet helemaal zeker, maar de 1.4 TDI die in de pre-FL geleverd is, is origineel uit 2007, en de Euro5 norm geïntroduceerd in 2009, vandaar dat ik er vanuit ging dat die Euro4 zou zijn. Maar soms voldoen auto's van voor die tijd al wel aan de nieuwere norm, dat kan je idd checken bij de RDW.

Canon-Eye

Forumguru
de 1.4 TDI die in de pre-FL geleverd is
Voor zover ik me kan herinneren werd de 1.4TDI in de Fabia1 geleverd en niet in de F2. De Greenlines kwamen als F2 met de 1.2TDI en dankzij het roetfilter en de lage uitstoot waren deze BPM-vrij en gedurende een aantal jaren was ook de houderschapsbelasting nihil. Al met al een behoorlijk verkoopsucces.

Ook ik ben daar begin 2011 voor gevallen, bij het wegens de VUT inleveren van mijn dienst-O2c (ik wilde niet al te veel inleveren aan ruimte). Het BPM-nultarief gaf me budgetruimte voor een bovengemiddeld luxe aankleding inclusief Maxidot - helaas was een DSG niet leverbaar op de Greenline, dat was een stapje terug t.o.v. de O2c.
En de levertijd van bijna 5 maanden vonden we toen ook al érg lang - kom daar nu nog eens om... :)

hemi24

Forumguru
F2 pre-fl (‘07 - ‘10) was er met 1.4 en 1.9 TDI pompverstuiver (EA-188, boring x slag
spacer.gif
79,5 x 95,5 mm);
F2 facelift (‘10 - ‘15) was er met 1.2 en 1.6 TDI commonrail (EA-189, boring x slag
spacer.gif
79,5 x 80,5 mm);

Bij de F3 was er weer een 1.4 TDI (EA-288, commonrail, boring x slag
spacer.gif
79,5 x 95,5 mm).

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Juist @hemi24! En ter toevoeging, die van 2007-10 gaat om de BNV motorcode (1.4 TDI PD) en 2010-15 de CFWA (1.2 TDI CR).

Edit: ik moet mezelf toch een beetje corrigeren: als ik op tweedehands sites kijk zijn er alleen maar GreenLines beschikbaar met een 1.2 TDI :pieker:. De 1.4 TDI GreenLine zou voor 2010 wel verkocht zijn (volgens Wikipedia en allerlei andere databases), maar kom ik niet tegen op verkoopsites. En die 1.2 TDI is wel Euro5. Maar dat zijn dan ook de FL modellen (ze zijn moeilijk te onderscheiden van de pre-FL, maar je kan t zien aan de grille).
Zou de pre-FL 1.4 TDI GreenLine (2007-medio 2010) dan nooit verkocht zijn in NL?

Laatst bewerkt:

Chrisjemol

Forumguru
Ik zag er in mijn zoektocht laatst 1 in NL, niet meer dan dat
Zijn er wel maar erg schaars, de 1.2 zie je overal iig

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan