Skoda Fabia I start niet

Hallo,
ik heb sinds 2 weken een Skoda fabia uit 2001,gekocht.
Sinds vanmiddag start hij niet meer,hij pakt t aangrijpingspunt niet,dan gaat hij haperen,anwb erbij gehaald,niks te vinden.Wel zei de beste man dat hij uitgeleest kan worden,om zo de oorzaak te vinden?
Hij is in september 2012 goedgekeurt en grote beurt gehad.
Weten jullie misschien wat er kan zijn?of dat de kosten daarvan hoog zijn?
Was zo blij met me autootje,:shocked:

Hopelijk kunnen jullie me helpen,
Groeten Ingridje
 

Ronnie

Forumguru
Dan hebben we toch een beetje meer info nodig.......

Welk type motor ligt erin? (staat op de sticker voorin het instruktieboekje, of onder de mat links achterin de kofferruimte)
Wat bedoel je met aangrijpingspunt, is dit van de koppeling?
Dus als ik het goed begrijp dan trekt de auto niet als je weg wilt rijden?
 

Ronnie

Forumguru
Motor start dus wel, maar slaat weer af.......
Blijft het gele lampje met het motorblokje branden?
 
hij doet poging tot starten,er gaat een lampje van jerrycan knipperen, en er gaat een piep af,anwb zei dat t daar niet aan ligt,we weten dat we moeten tanken maar hij kan volgens de meter nog 60km,en t lampje van stuurbekrachtiging gaat branden en t acculampje blijft branden.geen motorblokje
 

Maarten

Forumguru
Zit er geen verschil in de benzinemeter en de daadwerkelijke inhoud?
Is hij zeker niet leeg?
 

Maarten

Forumguru
Als de meter afwijkt en dus de tank wel leeg is, dan gaat de motor nooit starten. Ik zou er eens een jerrycan ingooien!
 
ok,nou als t goed is gaan we vanavond nog een jerrycan ingooien moeten we eerst vervoer hebben haha,
word vervolgd,tot zover hartstikke bedankt,
 

Cordoba

Forumguru
Ik vind het eerder lijken op de startonderbreker die ingrijpt. Als dat zo is, kunnen er verschillende oorzaken zijn:

- de chip in de sleutel is beschadigd, waardoor de leesring bij het contactslot de chip van de sleutel niet kan lezen, en de startonderbreker binnen 2 seconden de brandstof/ontsteking uitschakeld en de motor dus direct weer stilvalt. Probeer te starten met de reservesleutel, als ie dan wel start ligt het aan de beschadigde chip en moet je dus de sleutel vervangen.

- de leesring bij het contactslot is kapot, waardoor ie van geen enkele sleutel de chip kan lezen, en dan moet de leesring bij het contactslot dus vernieuwd worden.

Beide oorzaken komen af en toe voor. Overigens heb je van de 1.4 MPI een 75 pk en een 100 pk versie, als je weet welke versie je hebt, is dat altijd handig als er wat aan de auto moet gebeuren. Nog beter is het als je de motorcode weet, die staat op het kenteken, maar kun je ook opvragen door je kenteken in te voeren op de site van de RDW of hier:
Kentekenrapport - Autogegevens zoeken op nummerbord - AutoWeek.nl
De motorcode bestaat meestal uit 3 letters, bijvoorbeeld AUA.
 
hij werd vanmiddag opgehaald door takelauto,deed me denken aan die reclame haha,ehhh toen starte hij wel,maar een raar pruttelgeluid,vrijdag waarschijnlijk klaar.
uitlezen en onderzoek is al totaal 100 euro plus wat er nog bij komt,te gek voor woorden toch?
Hopelijk hebben we erna geen kosten meer voorlopig aan.
 

Cordoba

Forumguru
Ik hoop dat je hierna voorlopig van onkosten wordt gespaard, maar als mensen een 2e hands auto aanschaffen, zeg ik dat ze altijd moeten rekenen op onkosten in het begin. Voor die redenering zijn verschillende redenen:

- de vorige eigenaar heeft waarschijnlijk op het laatst wat bespaart op onderhoud, omdat de auto toch weg ging (je koopt bijvoorbeeld geen nieuwe banden, een week voordat de auto de deur uit gaat, en zo zijn er nog tal van onderhoudszaken die uitgesteld worden. Een nieuwe eigenaar krijgt die onkosten dus in het begin na de aanschaf.

- als een auto heeft stilgestaan (bij de garage waar ie te koop staat), komen er ook allerlei verouderingsprocessen(roest, veroudering van olie e.d., bewegende onderdelen die vast gaan zitten, uitdrogend rubber) op gang, en als je weer gaat rijden, kom je allerlei mankementen tegen die er nog niet waren toen de auto werd stilgezet

- gebruik van de auto bij een nieuwe eigenaar, zal net even anders zijn, waardoor andere problemen boven komen dan bij de vorige gebruiker.

Uitlezen kost bij de meeste dealers iets van 25 euro, maar verschillende garages gaan daar verschillend mee om.
 
nou,de garage belde vanmiddag,
*ontsteking dus dus bobine 4 nieuwe hoezen
*olielekkage
*thermostaat
*uitlezen en onderzoek.

totale plaatje 640 eurootjes,ben er goed ziek van,dat word geen konijn met de kerst,hopelijk morgen klaar,dat dan weer wel pfffffffffffffffff
 
Gehakt of een lappie spek met kerst kan toch ook :grin:

Fijn dat het probleem met dat bedrag is opgelost.
Niet dat het niet veel geld is maar voor hetzelfde geld heb je een reparatie van een paar duizend euro aan je broek.....

Ik las dat het een al wat oudere auto was maar heb je er een onderhoud historie bij ??
En wat bedoel je met thermostaat ???
Hoe serieus is die olielekkage?? is het zweten of meer?

Suc6 en veel kilometer plezier gewenst
 

Cordoba

Forumguru
Als ik de tekst van fokkesukke lees/interpreteer, heeft ie hetzelfde idee als ik: dat de garage behalve de noodzakelijke dingen, nog even wat andere zaken heeft opgelost/gerepareerd. Op zich goed als ze daar netjes met de opdrachtgever over overlegd hebben, maar ik krijg de indruk dat het meer een kwestie is, van die weet er toch niets van dus we doen het hele rijtje op de rekening zetten. Ik vraag me af wat de olie-lekkage en het vervangen van de thermostaat te maken hebben met het niet starten. (Een temperatuursensor kan wel invloed hebben op startproblemen)
 
Bovenaan Onderaan