Skoda Fabia II 2010-2013 aanschaffen, welk audiosysteem?

hars73

Nieuw lid
Ik sta op het punt om de komende maanden een Skoda Fabia II 2010-2013 GL aan te schaffen, dus ben al wat aan het rondkijken.

Ik heb op dit moment in mijn Ford Focus een 2-din Kenwood Navigatie/mediasysteem ingebouwd met USB etc/MP3/DVD speler/navigatie/videospeler/bluetooth carkit etc, dus ben redelijk 'verwend'.

Zit dus te kijken welke systemen er allemaal in de Fabia zitten, waarbij ik niet teveel van die 'audioluxe' in wil leveren. USB zie ik volgens mij in de Fabia nergens. Ik zie daarbij:

1. Swing. Volgens mij het meest eenvoudige systeem. Geen bluetooth, wel een audio-input. MP3 via CD's. Geeft deze MP3 informatie zoals artiest/titel en album weer?
2. Amundsen: In ieder geval navigatie en zit hier nou wel of geen bluetooth op? Ik zie namelijk een knop 'phone', maar lees soms ook dat deze geen bluetooth carkit heeft?
3. Amundsen+: Wat is het verschil met de standaard Amundsen? Ik zie ze soms met een display met daarop de parkeersensoren.

Wat zijn nou precies de verschillen? Zijn er nog meer systemen geleverd? Mijn gevoel zegt dat ik het beste op zoek kan naar de Amundsen+? Kunnen beide Amundsen MP3's afspelen via het SD-kaartje?

Andere mogelijkheid zou natuurlijk zijn, mijn eigen Kenwood in de Fabia zetten, op dezelfde manier als ik nu bij mij Focus heb gedaan met stuurbedieningsadapter en ISO connector. Verlies ik misschien wel informatie die nu via de CANBUS naar de Amundsen gaat?

Als ik kijk wat ik minimaal zou willen hebben, dan is dat op volgorde:
1: mp'3 inclusief titel en artiestinformatie weergave, bij voorkeur via SD kaart
2: navigatie
3: bluetooth carkit

Video/DVD afspeelmogelijkheden vind ik niet perse belangrijk.

Laatst bewerkt:

smutzkanone

Forumguru
Ik weet niet of een dubbele din zo past, zo ja heb je waarschijnlijk een ander sierlijstje nodig.
Hou er rekening mee dat er via de iso stekker geen normale geschakelde plus loopt. Als jouw radio daar niet op is voor bereid moet je zelf ergens een geschakelde plus vandaan halen.
Ik heb zelf een kenwood die speciaal voor vag autos is. Pioneer heeft die ook, en zenec ook.

hars73

Nieuw lid
En bij die speciale VAG modellen van Pioneer, Kenwood en Zetec is het gewoon een kwestie van apparaat vervangen en alles werkt? Geen gedoe met verloopstekkers en stuurbediening adapters enzo?

Interessant, wist niet dat ze speciaal voor VAG modellen maakten.

smutzkanone

Forumguru
Vag is een redelijk grote speler op de markt, dus daar springen sommige merken op in.
Het houd ook niet meer in dan een bepaalde vorm van de voorkant en de toetsverlichting.
Mijn kenwood past met het standaard fabia 2 frame/afdekrandje, maar ik heb wel zelf een geschakelde plus moeten trekken. Ook was er iets met de vag dubbele antenne(versterker), daar heb ik een verloopstekker voor moeten kopen.Ik heb geen bediening op t stuur, dus daar heb ik geen ervaring mee.
Achteruitrij camera is voor een paar tientjes ook te realiseren, dat is bij de rns modellen een stuk duurder dacht ik.

Spierings

Forumguru
Een usb/i-pod aansluiting is altijd naderhand nog uit te rusten..
Heb dit zelf ook gedaan met een originele mdi module..
Dit werkt perfect..

Een aftermarket dubbel din Radio is niet zo plug en play.. Hij past welliswaar in de uitsparing maar vereist wel wat extra werk
Deze hebben vaak een geschakelde voeding nodig, mogelijk een verloopstekker voor voeding, speakers en antenne en voor de stuurwiel bediening een adapter/regelkastje. Als er navigatie op zit moet je ook een GPS antenne plaatsen...

Rallye

Forumguru
Even in volgorde de radio's/navi's:
- Swing heeft standaard geen carkit, geeft MP3's alleen weer van CD of van de MDI (USB-aansluiting, dus SD alleen met adapter naar USB) indien aanwezig (was extra), geeft dan wel MP3-info weer;
- Amundsen is een navigatiesysteem, volgens mij met SD-mogelijkheid (ben ik niet helemaal zeker van);
- Amundsen+ is een nieuwere versie van de Amundsen, afkomstig van een andere leverancier (eventueel in zeldzame gevallen met DAB+).

Beide Amundsen's hebben niet standaard bluetooth, als ze bluetooth hebben zit er een aparte module onder de stoel.

cortrans

Forumguru
Even in volgorde de radio's/navi's:
- Swing heeft standaard geen carkit, geeft MP3's alleen weer van CD of van de MDI (USB-aansluiting, dus SD alleen met adapter naar USB) indien aanwezig (was extra), geeft dan wel MP3-info weer;
- Amundsen is een navigatiesysteem, volgens mij met SD-mogelijkheid (ben ik niet helemaal zeker van);
- Amundsen+ is een nieuwere versie van de Amundsen, afkomstig van een andere leverancier (eventueel in zeldzame gevallen met DAB+).

Beide Amundsen's hebben niet standaard bluetooth, als ze bluetooth hebben zit er een aparte module onder de stoel.
De "oude" Amundsen heeft inderdaad ook een SD slot. Hij leest de Navi kaart van een SD kaart, waar je overigens ook heel veel muziek op kunt zetten. De mijne heeft inderdaad ook Bleutooth

hars73

Nieuw lid
Okee, nou snap ik ook waarom ik soms Fabia's zie met een parrot carkit EN een Amundsen waar een phone knop opzit. Hangt er dus maar net vanaf of de bluetooth module geinstalleerd is. Duidelijk, ik ga wel zoeken naar een Fabia met Amundsen systeem met bluetooth module.

Ik heb in mijn Focus ook al die extra kabels en verloopstekkers moeten aanschaffen om m'n Kenwood aftermarket 2 din te kunnen plaatsen. Als dat nu niet perse nodig is, ga ik dat allemaal niet doen. Zeker geschakelde + draden trekken is nou niet echt mijn ding. :pardon:

Bovenaan Onderaan