Skoda Fabia II 2010 - Snelweg motor haperingen en extreme trillingen stoplicht

TomR

Lid
Skoda Fabia II 2011 - Snelweg motor haperingen en extreme trillingen stoplicht

Hey mensen van het forum,

Vandaag reed ik op de snelweg en tijdens het optrekken begon de auto enorm te hobbelen en opgegeven moment ging het lampje voor het Gas Uitlaat Systeem (?) knipperen. Toen ik de snelweg afkwam en bij het stoplicht stilstond begon de auto opeens extreem te trillen, begon eerst rustig maar werd steeds heviger tot het echt heel hevig werd en ik de motor uitzette.

Toen deed ik de motor weer aan en reed ik daarna eigenlijk prima door.

Moet ik me zorgen maken? Maandag wil ik naar de dealer gaan, maar zal zondag een kort ritje moeten maken.

Heeft iemand hier enige ideeën over? :crazy:

Gr en alvast bedankt,

Tom, het is een Skoda Fabia II 1.2 uit 2011, km stand 22.000

turboturbo

Forumguru
Klinkt als een driecilinder die op 2 cilinders liep, tijdelijk. Iemand anders (met een Fabia I, dus niet helemaal dezelfde motor) hier op dit forum had dit ook, als de motorkap open is, zag je de motor enorm trillen (op een filmpje dat hij gemaakt had). Bij hem was het een stukke bobine.
Viel de motor ook in noodloop, of juist niet?

Als je je auto zondag niet kunt laten staan (en zaterdag zijn de werkplaatsen bij de dealer dacht ik ook dicht) zorg dan dat je gebruik kunt maken van pechhulp, mocht je stil komen te staan.

darkprojectx

Forumguru
Ik gok op de lambda sensor die een storing heeft/had.
De uitput van de lambda is ook input voor de injectie, als deze waardes niet kloppen gaat hij erg raar lopen.

TomR

Lid
@ turboturbo: Wat bedoel je met noodloop? En ja, ik heb iig de Skoda mobiliteitsservice lopen en ben lid van de ANWB.

@ darkprojectx: Ik hoop ook op een storing.. Het is namelijk pas 1x gebeurd.

Ik zag net dat een fout had gemaakt in de topic, het is een skoda fabia uit 2011 niet uit 2010 en de km stand is inmiddels 22.000 ongeveer.

Als het een storing was, is dit iets wat ik bij de dealer moet gaan fixen? Kan ik gewoon rustig doorrijden? Of kan ik hiermee wachten tot de grote beurt? (En wel ff melden bij de dealer lijkt me een goed plan)

Ridley

Forumguru
Ik zeg eerst laten fixen bij de dealer, niet wachten. 22000 km in een jaar tijd? Had je niet beter een diesel kunnen nemen?

TomR

Lid
Mja, ik had niet verwacht dat ik zoveel zou rijden.. Dus ik ging op 'safe' spelen en ik ging ervanuit dat benzine prima zou zijn.

Ik ga zeker maandag even langs de dealer, ik vraag me eigenlijk af hoeveel zorgen ik me moet maken hierom. :)

Ridley

Forumguru
Uiteraard, twee jaar volledige garantie! Slijtage daar gelaten, maar met 22000 km zal dat geen issue zijn.

TomR

Lid
Ah top.. Thx voor de hulp :), gister was een schrik, dus daarom de wat oppervlakkige vragen. Ik zal het zeker even laten bekijken.

Chatslet

Forumguru
Tja, het blijft natuurlijk een boel geld een nieuwe auto. Kan overigens ook iets met de ontsteking zijn, misschien een bougie(kabel) of bobine zoals eerder genoemd. In dat geval niet te veel mee rijden want daar sloop je de katalysator mee en die is, in tegenstelling tot eerder genoemde onderdelen, erg duur.

Cordoba

Forumguru
Meest waarschijnlijke is inderdaad een kapotte bobine (komt vaker voor), is een kwestie van bobine vervangen en het liefst ook de bijbehorende bougie (die krijgt het vaak aardig voor de kiezen bij een kapotte bobine, en overlijdt dan vrij snel nadat de bobine vervangen is en kan als je pech hebt ook de nieuwe bobine weer slopen). Uitlaatgas storing (fout lambda sensor) is normaal, als er 1 cilinder niet werkt, daar komt een niet of half verbrand mengsel uit, en dat registreren de lambdasondes, die daarop de brandstofinjectie foutief gaat corrigeren. Doorrijden is gewoon slecht voor het motorblok, het beste kun je in dergelijke gevallen de dealer/mobiliteitsservice inschakelen. En inderdaad zoals Chatslet al zegt, de katalysator komt vervroegd aan zijn einde als je gewoon blijft rijden met 1 cilinder dit niet meedoet.

TomR

Lid
Dank voor de reacties, ik was vorige week naar de dealer gegaan en ze hebben het onder garantie opgelost! Ze vertelden me dat ze een bougie hadden vervangen (of bobine, dit weet ik niet meer 100% zeker, staat dit in het onderhouds boekje?) en de auto rijdt sindsdien weer top :).

turboturbo

Forumguru
Nee, dit staat alleen op de rekening. Alleen een bougie lijkt me niet, bobine zeer waarschijnlijk (gezien soortgelijke eerdere klachten die ik hier gelezen heb en waar het de bobine betrof)

Bovenaan Onderaan