Skoda Fabia II combi 1.2 TDI metaaldelen in de injectoren / verstuivers

JarnoW

Nieuw lid
Hallo mede forummers,

Afgelopen week is mijn Fabia greenline (2010, 120k km) er tijdens het rijden mee gestopt.

Plotseling ging hij in houden gloeispiraal ging knipperen, geen power meer, witte rook uit de uitlaat en een tikkend geluid van onder de motorkap. Skoda mobiliteit garantie gebeld, ANWB kwam, konden hem nog net starten maar de rook bleef en kregen hem verder niet aan de praat. Naar de dealer laten brengen. Daar wilde hij niet meer worden gestart. Daar zijn de injectoren / verstuivers en opgestuurd naar een specialistisch bedrijf. Daar deden de verstuivers het niet/niet goed op de test bank en hebben ze ze open gemaakt en ijzerdelen/vijlsel gevonden in alle 3.

De dealer denkt dat de hoge druk pomp stuk gelopen is. Alleen het inspecteren daarvan is alleen al een flink bedrag (ca 750 euro) omdat het een aantal uur kost om hem lost te maken.
De nieuwprijzen van injecteren (ca €2k) en hoge druk pomp (€1.8k) is bijna 4000 euro.... plus dan de kosten van inbouw en schoonspoelen.

Ik heb (nav deze post) al wat rond gekeken naar gereviseerde pomp (€350) en ejecteuren (€?) en zelfs naar een volledige vervangende 2e hands motor (€1.8k).

Hebben jullie nog suggesties of misschien een goed adres om de reparatie met 2e hands onderdelen te laten doen, liefst in (zuid)limburg?
 
Laatst bewerkt:

newwolf84

Forumguru
@JarnoW Hier op het Skoda forum is het een gebruik om je even kort voor te stellen, wordt altijd zeer gewaardeerd.

Maar als ik dat hier boven zo lees springen mij de tranen in de ogen, dat zijn geen misselijke bedragen.. Hier is niks van coulance te verkrijgen ? Niet dat het dan veeel goedkoper wordt maar 4000 euries....

In elk geval heel veel succes met de afwikkeling
 

JarnoW

Nieuw lid
Excuses, was niet op de hoogte van het gebruik :).

Even voor stellen:
Jarno, bezitter van een Skoda Fabia II 1.2 TDi combi greenline.
Was/is een fijne auto tot nog toe, gebruikt voor woonwerk verkeer en normaal gezins gebruik.
Gekocht als 3j oude 2e hands bij de dealer. Altijd bij de dealer in onderhoud geweest.
Weinig onderhoudskosten gehad tot nog toe. In de bovag garantie periode is de EGR klep,de boord computer en de drukverschil sensor over de katalysator vervangen zonder kosten.
Auto rijd fijn en zuinig en is van alle gemakken voorzien.
Ben geen gearhead en een auto is voor mij gewoon een vervoersmiddel die betrouwbaar moet zijn maar zo min mogelijk zou moeten kosten. Simpele dingen doe ik zelf aan de auto (ruitewissers, banden wissel, interieur filter etc) maar heb geen lol in verder sleutelen eraan, daar heb ik nog een motor voor
 
Laatst bewerkt:

MacManiac78

Forumguru
Ga eens googlen. De originele hogedruk pomp van Delphi is ronduit SLECHT te noemen. Bosch maakt eenzelfde die betrouwbaarder en goedkoper is!
IDEM voor de injectoren!

Inspecteren kan je zelf. Haal je brandstoffilter los en laat deze leeglopen in een bamibakje. Zitten ook hier metaaldeeltjes in, dan kan je er donder op zeggen dat de hogedrukpomp versleten is. Plaats een alleen een NIEUW en met diesel GEVULD filter terug! Een stukje slang met daarop een injectiespuit werkt prima. Vul het filter via beide pijpjes en laat het tussentijds even rusten (wegzakken).
 

JarnoW

Nieuw lid
Heb je toevallig een typenummer voor de bosch pomp en injectoren? Ik kan ze niet vinden op google, alleen de delphi.

Helaas heb ik geen smeerput of brug thuis. De auto staat nu ook bij de dealer. Daar gaan ze het brandstof filter ook verwijderen en checken op metaaldelen. Wordt vervlogd
 

MacManiac78

Forumguru
Ik heb de info van een tuner in Rijswijk (Zuid Holland). Johan van VVT wees me op dit bedrijf. Ik kan zo snel de naam niet meer vinden.
 

Wouter1

Forumguru
Hallo Jarno,
Vervelend voor je. :cry:Ik zou de pomp en verstuivers laten reviseren door een specialist, zoals bijvoorbeeld Buchli. Bleijlevens motoren en techniek in Margraten is een partner van ze. Ik ken ze niet, maar ik neem aan dat je hier terecht kunt. Wellicht kun je je dealer vragen/opdrachtgeven de reparatie met gereviseerde onderdelen uit te voeren. Waarschijnlijk kunnen/moeten dan de oude onderdelen retour als statiegeld.
Ik zou in elk geval ook het hele brandstof systeem laten spoelen en de tank aftappen + reinigen om zeker te zijn dat vuil en metaaldeeltjes uit het systeem zijn. )Via de brandstof retour leiding zou hier ook metaaldeeltjes terecht gekomen kunnen zijn.
Ik heb het in het verleden ook met een Renault Clio 1.5 DCI gehad. De dealer heeft toen na de eerste diagnose 2 verstuivers vervangen, maar toen ik mijn auto op kon halen draaide kort erna de brandstofpomp in elkaar... Konden nogmaals alle 4 de verstuivers vervangen worden.:mad:
Eigenlijk heb ik mij toen voorgenomen geen common rail meer te kopen... Maar in middels al een jaar in het bezit van een F2 greenline... Nagenoeg probleemloos...:dankje:
Hou ons op de hoogte van de gekozen oplossing, ik hoop dat ik er bij mijn auto niet mee te maken krijg, maar mocht het zo zijn dan wil ik het ook zo voordelig en goed mogelijk laten repareren.
Over een bosch pomp voor de 1.2 tdi heb ik ook niks kunnen vinden...
Groeten,
Wouter
 

MacManiac78

Forumguru
@JarnoW Ik heb de naam maar even voor je opgezocht. MPCarworks https://www.mpcarworks.nl/contact/ Nogmaals.... mij is verteld dat Bosch een betere vervangende hogedrukpomp maakt dan de originele Delphi. Ik zou zeggen, vraag hem een offerte te maken voor de volledige flush en vervanging van injectoren en commonrail pomp.
 

Cordoba

Forumguru
@JarnoW Allereerst welkom op het forum, helaas wel een vervelende reden voor jou om je aan te melden hier. Stel je ook nog even voor op het daarvoor bestemde Meet&greet gedeelte, dat bezorgd je automatisch wat extra rechten op het forum.

De prijs van bijna 4000 euro, zonder arbeidskosten komen mij absurd hoog voor. Voor 4000 euro kun je bijna een ander blok in laten bouwen, inclusief arbeidsloon!
Wat je ook gaat doen, het lijkt mij verstandig om verder te kijken dan de dealer waar de auto nu staat. Transport van de auto naar een andere garage zal ook geld kosten, maar dat moet je makkelijk terug kunnen verdienen.
 

MacManiac78

Forumguru
@JarnoW Laat je ons ook nog even weten hoe het gegaan is? Heb je al contact gehad met Martin van MPCarworks?
06-16385382
(Of ben je een eendagsvlieg?) --> Informatie halen en vervolgens geen terugkoppelingen meer...... :wavecry:
 
Bovenaan Onderaan