Skoda Fabia motorlampje brandt

davy

Nieuw lid
Ik ben davy en sedert 3 jaar is mn zus in het bezit van een skoda fabia 1.2 benzine van bj '03,sedert een week of 2 zou hij soms schokken bij het optrekken.
Kheb deze laten uitlezen met de vag-com en de foutmelding was:cilinderrij 1 katalysatorsysteem werking te gering.de garage is echter radeloos wat ze moeten vernieuwen.
Heeft er soms iemand dit probleem ook al gehad,of weet de oplossing?

mvg davy,

Cordoba

Forumguru
Davy, stel je zelf ook even voor in het daarvoor bestemde forumgedeelte. Wat de Fabia betreft: al gekeken naar de bougies en steekbobines? Ook de stekkeraansluitingen van de katalysator even nalopen (met name de verwarming)

davy

Nieuw lid
Aanpassingen zijn gebeurd.
Bougies heb ik reeds vervangen,bobines heb ik gewisseld van 1 naar 3,maar blijft hetzelfde,kan het de lambda sonde zijn,of vernieuw ik best de beide op de katalysator?
Gaat de katalysator soms kapot van deze modellen?

Cordoba

Forumguru
Bij een slechte verbranding (onverbrande brandstof in de uitlaatgassen) gaat bij iedere auto de kat voortijdig kapot.

Is de stekkeraansluiting van de kat gecheckt? Bij verschillende modellen oxideert die soms of raakt beschadigd bij rijden door ruw terrein/sneeuw of iets dergelijks. Overigens cilinderrij 1 zegt niets in dit geval: alleen voor een V6 weet je dan in welke helft het probleem zit. Lambdasonde kan de oorzaak zijn, maar hoeft niet.

Als je de foutcode (nr.) hebt kun je ook even kijken op de site van Gerrit Speek. Daar staat het probleem omschreven en welke stappen je kunt ondernemen om het te verhelpen.

Bovenaan Onderaan