Skoda felicia koelvloeistofindicator stuk?

felic

Nieuw lid
Hallo,

Sinds twee weken in het bezit van een Felicia combi glx 1.6 bouwjaar 1997.
Nu gebeurd er dit, met het starten schiet de meter helemaal naar boven tot ver voorbij de rode markering, ik tik op de indicator en hij valt naar beneden, dan blijft hij een tijdje helemaal beneden staan, totdat hij op gegeven moment weer naar bovengaat tot net onder de rode markering, dan schiet hij weer helemaal door naar boven tot ver voorbij het rood, waar hij vast komt te zitten, tikken op de indicator helpt dan niets meer.
Met afzetten van de motot 'glijdt 'hij weer naar beneden.
Dus elke keer met het starten loopt hij niet gewoon op maar schiet naar boven.
Wat kan dit zijn?

Alvast bedankt voor een antwoord!
 

Joske

Forumguru
Beste Felic, uiteraard zijn wij er om jouw problemen te helpen/proberen mee oplossen. Echter, op dit forum is het gebruikelijk je voor te stellen in het daarvoor voorziene topic, nl de meet en greet. Beetje over jezelf en een paar foto's maken het helemaal af . Je zult zien dat je daarna mss wat sneller hgeholpen zult worden, Mvg ;)
 

Ronnie

Forumguru
Als beide meters (temp. en tank) omhoog vliegen is de spanningsconstanter stuk(is een platte spanningregelaar welke ingesoldeerd is in de leiterfolie achter de tellers), gaat alleen de koelvloeistoftemperatuur omhoog dan is je temperatuurgever (sensor) op het motorblok stuk.Ligt eraan welke motor je hebt, maar ik vermoed dat ie in het thermostaathuis aan de zijkant van de cilinderkop zit.
 

felic

Nieuw lid
Als beide meters (temp. en tank) omhoog vliegen is de spanningsconstanter stuk(is een platte spanningregelaar welke ingesoldeerd is in de leiterfolie achter de tellers), gaat alleen de koelvloeistoftemperatuur omhoog dan is je temperatuurgever (sensor) op het motorblok stuk.Ligt eraan welke motor je hebt, maar ik vermoed dat ie in het thermostaathuis aan de zijkant van de cilinderkop zit.

Bedankt voor je antwoord, de tank-teller is niets mis mee Enkel en alleen dus de koelvloeistoftemperatuur.
Soms doet ie 'normaal'', soms vliegt hij dus meteen naar boven.
Een tik op het glaasje en hij dondert naar beneden.

Wanneer we langzaam rijden, bij stoplichten, opstoppingen gaat de temp. wel snel omhoog, waardoor we in de stress zitten. Dan zit hij in het laatste gedeelte voor de rode markering.
We zijn beiden leken op het gebied van auto's. Ik 'nog'wel , want ik wil eigenlijk wel veel te weten te komen over de Skoda/auto's in het algemeen.
Zoals in welke fase de ventilator die de motor moet afkoelen, aanslaat. Laatst hadden we flink stuk gereden met snikheet weer en op het laatst een flinke tijd in de file gestaan, ventilator doet niets. Nou kan ik er niet uit komen dus of alleen maar de sensor stuk is, of dat er toch iets meer aan de hand is.
Weet iemand misschien hier of er ergens op internet een wiki is over auto's? Techniek enz. En een checklist bij problemen?
Zometeen, het is zondag, ga ik de auto lekker wassen waxen (vetoetelen) enzovoorts en zet ik meer foto's op de pagina van voorstellen.
Het is een mooie degelijke auto, maakt nu al wel rare geluiden, we zijn er ook achter gekomen dat de verkoper linkerfuseekogel heeft verzwegen maar ach, we trekken m er door heen, de auto dan, als ie dat ook maar voor ons doet.
 

The bone collector

Senior Member
Dat de temperatuur omhoog gaat bij filerijden en dergelijke is niet eigenaardig hoor. Je moet ook niet gaan vergelijken met moderne wagens, daar geven de koelvloeistoftemperatuurmeters meestal mooi 90°C aan, terwijl de temperatuur in werkelijkheid ook schommelt. Enkel wanneer de temperatuur echt te hoog of te laag wordt, zullen die bewegen.

Maar dat heb je dus niet bij een Felicia, je ziet elke wijziging meteen op het dashboard. Bij filerijden gaat het wijzertje normaal tot horizontaal, en dan moet de fan aanslaan waarna de temperatuur terugzakt. Ik heb zelf 2 Felicia's gehad en het is een bekend euvel, soms komt de stekker los of soms gaan ze defect, waardoor de fan niet aanslaat en de wagen dus niet voldoende koelt bij filerijden. Opletten, want als de temperatuur oploopt tot het rode gebied gaat de overdrukklep open en ligt je koelvloeistof op de straat.

Wat ik altijd deed was de meter goed in het oog houden en als je de temperatuur ziet oplopen, zet dan de temperatuur volledig op 'warm' en de ventilator op 2 of 3. Je zal zien dat de temperatuur snel terugzakt. Wel warm binnenin, in de zomer. Maar dan koelt de motor wel voldoende.
 

felic

Nieuw lid
Oke, bedankt. Dat had ik ergens gelezen inderdaad, de oplossing van de kachel aanzetten.

Bestaan er ook tekeningen ergens op het internet, over wat er onder de motorkap zit en werkingen van onderdelen?
Ik heb gezocht, maar kan niets vinden.
Ik zou graag alles eens bij langsgaan, wat het probleem is.
 

felic

Nieuw lid
Hoi,

De sensor gaat vervangen worden, we hebben de hele zomer, pufpuf, met de kachel op de hoogste stand gereden, bij stationair, file.
Nu weten we 't zeker, dat niet de fan stuk is.

Nu een volgend iets: Distributieriem;

Op de sticker staat ;moet vervangen worden: aug. 2009. En /of bij kil. stand 235000. (stand is nu 223010)
Het is nu 2013.

Gaat hij nog een tijdje mee, of is het echt een PUNT, auto sinds juli 2013 in bezit, niet gekeken naar de sticker bij koop.

Is het te doen voor een particulier deze zelf te vervangen. Of zitten er moeilijke bouten, moeren op/in/aan.
En waterpomp is gekoppeld aan distributieriem? Of aan de v-snaar.

Vr groeten
 

The bone collector

Senior Member
Normaal gezien moet de distributieriem om de 6 jaar of 90.000km worden vervangen (eventueel kan het ook 120.000km zijn voor de 1.6, maar dat staat in de handleiding). Als hij al in 2009 moest worden vervangen, zou ik het dringend doen/laten doen. Zeker niet meer wachten.

Zelf doen is overigens goedkoop. De waterpomp draait mee met de distributieriem, dus in feite ook het moment om die te vervangen. Al heb ik de waterpomp bij mijn Felicia-diesels nooit vervangen en ook nooit problemen mee gehad.

Als je al eens een distributieriem hebt vervangen, is het zeker zelf te doen. Maar zonder al te veel kennis is dat altijd een vrij gevaarlijk punt.
 
Bovenaan Onderaan