Skoda Joyster

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Skoda heeft de Joyster concept car klaar. Het zijn de eerste tekenen dat de Tsjechen op jacht gaan in de klasse van de Volkswagen Golf.

Skoda toont op de autosalon van Parijs de Joyster-concept car. Die is gebouwd op het platform dat de Volkswagen-groep al gebruikt voor de Audi A3, Volkswagen Golf en de Seat Leon. De Skoda Octavia staat ook op dat platform, maar is een duidelijke maat groter. De Joyster past wat betreft formaat precies in de felbevochten klasse van de Golf, 307, C4, Astra en Focus.
De Joyster heeft een driedeurs carrosserie en toont een coupé-vorm. De nieuwe Fabia, die volgend jaar zijn opwachting maakt, zal stijlkenmerken van deze Skoda lenen. Skoda kan de Joyster gebruiken om het grote gat op te vullen dat zit tussen de Fabia en de Octavia. Verdere details over deze Skoda-studie zijn er nog niet.


zie ook http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=5308&cache=no
Dat ziet er niet verkeerd uit.
Zeker als ze onder de prijs van een Astra/Golf blijven.


Groetjes,
Marecl
 

LenK

Forumguru
Ze hebben het over een groot gat tussen Fabia en Octavia.
Dat valt toch ook wel mee? Dat verschil is toch niet groter dan tussen een (sorry voor de vergelijking) Corsa en een Astra of een 207 en een 307....

Een heel nieuw model ertussen zetten lijkt me iets teveel van het goede. Lijkt me eerder een voorloper van de nieuwe Octavia serie met net als Seat en VW diverse modelvarianten van dezelfde auto.

De modellen lijken allemaal wat vlotter te worden, maar die namen... Gaat alles nu op ...ster eindigen, nee toch.
 

Daniel

Lid
Tja wat moet ik er van zeggen.......
crazy.gif
.....het lijkt wel een uitgerekte helm
grin.gif
 

Skombi

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: LenK</font><hr />

Ze hebben het over een groot gat tussen Fabia en Octavia.
Dat valt toch ook wel mee? Dat verschil is toch niet groter dan tussen een (sorry voor de vergelijking) Corsa en een Astra of een 207 en een 307....

[/ QUOTE ]

nee hoor .. de octavia valt in het D1-segment en de fabia in het B-segment terwijl de astra in de C en de corsa in de B valt.
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Skombi</font><hr />

nee hoor .. de octavia valt in het D1-segment en de fabia in het B-segment terwijl de astra in de C en de corsa in de B valt.

[/ QUOTE ]
Als ik mijn O2 naast een Astra combi zet dan zie ik echt geen grootte-klasse verschil, de Astra heeft zelfs een wielbasis die veel groter is, Astra kofferbak is wel kleiner maar dat bepaalt niet in welke klasse je valt.
Als ik de O2 dan naast bijvoorbeeld een Citroen C5 zet dan zie ik toch wel dat de O2 een stuk kleiner is of te wel hij past veel beter bij Astra, Mazda 3, Jetta etc en niet bij Vectra, Mazda 6, Passat.
Voor mij is de O2 gewoon een Golfklasse met veel kofferruimte, ik voel me echt niet meer.
Skoda's zijn wel goed en mooi, maar je hoeft daarom nog geen grootheidswaanzin te hebben.
 

Skombi

Actief lid
Prima, dan ben je het maar niet met de rest van Nederland eens.

Trouwens, vorige week een vergelijkingstest tussen de Octavia, Mazda 6, Renault Laguna, en de Avensis (allemaal de SW) en raad eens wie er als winnaar uit bus kwam. Inderdaad.

De passat valt trouwens in het D2-segment

Dus je mag je best veel meer voelen dan een simpele golfrijder
wink.gif
 

Hetzer

Forumguru
leuke auto, ik ben zeker benieuwt wat er van deze auto gaat terug komen in de fabia-2...........
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: LenK</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Skombi</font><hr />

nee hoor .. de octavia valt in het D1-segment en de fabia in het B-segment terwijl de astra in de C en de corsa in de B valt.

[/ QUOTE ]
Als ik mijn O2 naast een Astra combi zet dan zie ik echt geen grootte-klasse verschil, de Astra heeft zelfs een wielbasis die veel groter is, Astra kofferbak is wel kleiner maar dat bepaalt niet in welke klasse je valt.
Als ik de O2 dan naast bijvoorbeeld een Citroen C5 zet dan zie ik toch wel dat de O2 een stuk kleiner is of te wel hij past veel beter bij Astra, Mazda 3, Jetta etc en niet bij Vectra, Mazda 6, Passat.
Voor mij is de O2 gewoon een Golfklasse met veel kofferruimte, ik voel me echt niet meer.
Skoda's zijn wel goed en mooi, maar je hoeft daarom nog geen grootheidswaanzin te hebben.

[/ QUOTE ]

Wielbasis als argument voor een klasseverschil vind ik nogal vreemd.

Ik zou zeggen: prijs, model en ruimte.

Waarom zou (koffer- en binnen)ruimte géén bruikbaar argument zijn? Dat is toch een van de eerste dingen waar je naar kijkt?
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: LenK</font><hr />

Heeft er iemand de officiele indelings regels van de autoklassen.
Rai, Bovag ?

[/ QUOTE ]

Ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar.
 

Glenn

Actief lid
Ik wil die concept wel eens wat beter zien

Weet er iemand wanneer het salon van Parijs begint dan krijgen we misschien wat mee foto’s en info
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Van 29 september tot en met 16 oktober 2006 zal er in het Parijs de tweejaarlijks Salon Mondial de l'Automobile (autosalon) gehouden worden. ...

[/ QUOTE ]
Dat is dus al over 10 dagen!
 

Skombi

Actief lid
C-segment: ---D1-segment:

1 focus ---1 jetta
2 astra ---2 alfa 159
3 leon ----3 407
4 civic ----4 A3
5 mini -----5 1-serie
6 golf -----6 toledo
7 mazda 3 -7 octavia
8 a-klasse -8 saab 9-3
9 C4 -------9 V50
10 corolla -10 B-klasse
 

Dutch4x4

Senior Member
Nu ben ik helemáál benieuwd wat daarvoor de criteria zijn.

Hoe kun je relatief kleine hatchbacks als de 1-serie en de A3 nu op één hoop gooien met een grote 5-deurs als de Octavia, een SUV als de Toledo of de B-klasse en grote sedans als de 159 en 407?

Wie heeft die segmentindeling bedacht?
ahum.gif
 

Skombi

Actief lid
ja dat vond ik ook wat dubieus.
Deze indeling komt van Autoweek die een courantheidsindex geven aan leaseauto's.
Ik vermoed dat bepaalde bereiken van prijs en afmetingen dit bepalen. KOn er verder niks over vinden.
 

Jpoers

Lid
Toledo is toch een MPV? Geen SUV?
SUV zijn toch altijd die hoge dingen, Tuscon, Rav4, Escalada?
confused.gif
confused.gif


Niet beledigend bedoeld hoor Dutch
473.gif
ik snap tegenwoordig weinig meer van de verschillende benamingen.
4deurs coupé, SUV, MPV, CC, Roadster, Avant, Break, etc waarom niet gewoon coupé, sedan, hatchback, cabrio, combi!
crazy.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Ach ja, dat bedoelde ik ook: MPV. Of eigenlijk midi-MPV. En dat lijkt mij een segment apart. Was te zeer in verwarring door de mengelmoes in dat D1-segment...

Als er al bepaalde criteria zijn aangelegd, dan lijkt het mij dat ze door elkaar en niet consequent worden gebruikt. Op afmeting zet je de 1-serie en A3 natuurlijk in het C-segment, op prijs een klasse hoger. Maar daar staan weer auto's in die goedkoper zijn, maar wel een stuk groter.

Ik ben ook gaan zoeken naar de argumenten achter deze segmentindeling, waarover je in de vakbladen vaak hoort spreken ('het felbestreden C-segment' etc.), maar ik kan er inderdaad niks over vinden. Vreemd.

Wel een iets grovere uitleg (wat verder op de pagina):

http://www.senternovem.nl/duurzaaminkopen/milieuspecificaties/dienstautos.asp

Lijkt mij op zichzelf een logische indeling (op modelvorm en afmetingen dus, niet op prijs), maar dan zijn de A3, 1-serie, Toledo en B-klasse gewoon verkeerd ingedeeld in dat AW-staatje.
 

Dutch4x4

Senior Member
Bron is volgens dat artikel van Senter Novem het RAI Data Centrum, maar op de site van het RDC vind ik 't zo gauw niet.
 
Zelf vind ik een dergelijke indeling onnodig.
Waarom zou je dat willen weten?
Wat is het nut?
Je vergelijkt of kiest een auto toch niet omdat ie in een bepaalde klasse valt?
Het aardige van Skoda is juist dat Skoda grotere auto's maakt op kleinere VAG platforms.
Die VAG platforms zijn uitstekend. Een Polo of Golf rijdt prima. Alleen zijn ze vaak niet zo heel erg ruim (bagageruimte).
Leuk dat Skoda dus op die prima platforms veel ruimere auto's maakt.
 
Bovenaan Onderaan