Skoda Octavia 1.8 TFSi elegance combi

rob paris

Nieuw lid
Geacht Forum,
Sinds begin september heb ik deze auto, en nu heb ik er genoeg ervaring mee om er wat over te schrijven.
Nieuwprijs ongeveer 29110 euro.
Deze 1.8 is de benzine turbo versie met zes hand bak en levert 160 pk bij 5000 t/m, en het maximum koppel van 250 n/m is er al bij 1500 t/m.
Het platform is van de Golf type 5 en motor en versnellingsbak zijn van de Audi A4 en A3.
Pluspunten: het hoge koppel bij laag toerental maakt het mogelijk om heel snel op te schakelen en dus altijd zuinig in een laag toeren gebied te rijden met weinig motor geluid.
Hij stuurt scherp, remt perfect en trillingvrij, en schakelt ook perfect.
Nu na 3500 km ligt het verbruik rond de 1L op 11km en dat is voornamelijk stads verkeer, daar ben ik zeer tevreden over.
Ik weet zeker dat 1 op 15 bij 130 km/h geen probleem is tijdens een grote rit.
De stoelen zitten perfect, prima voorruit wissers, prima fabrieks radio
en een formidabele bagageruimte.
De raam en deur rubbers sluiten de auto perfect af voor geluid, windgeruis water en vuil.
Er is geen zichtbaar olieverbruik.
Minpunten: onder de 1500 toeren is het koppel erg laag, met als gevolg dat wegrijden altijd met wat extra gas moet anders slaat hij wel eens af.
Ook achteruit een helling op moet met extra gas.
De koppeling zal dus wel wat sneller slijten.
De vering is nog wat stug.
Het interieur is wat sober (kolengrijs) en de zonnekleppen zij wel erg goedkoop afgewerkt.
Omdat ik 1.94 m ben heb ik wel wat problemen met de forse contactsleutel die precies daar zit waar mijn rechterknie naar toe wil, dat ding had wat hoger geplaatst mogen worden (in de showroom tijdens het passen zat die sleutel er niet in en tijdens de proefrit stond de stoel lekker ver naar achteren).
Het rem pedaal zit een stuk hoger als het gas pedaal, dat is wat lastig tijdens een snelle reactie, eerst mijn voet optillen en dan op de rem.
De achter ruitenwissersproeier heb ik voorzien van een uitstroompijpje met drie gaatjes want het origineel spuit één keiharde straal die grotendeels de ruit passeert (ook na lang afstellen werd het niet bijzonder).
Voor de radiator, achter de gril heb ik een stuk gaas geplaatst om kleine kiezels buiten te houden.
De spatlappen achter de achterwielen vind ik tuttig staan en ik ga kijken of ze er af kunnen.
Al met al ben ik zeer tevreden met mijn Skoda.
Mijn vorige auto was een Citroën Xantia 2.0 Ct turbo benzine break, 150 pk en maximum koppel 235 n/m bij 2500 t/m, die heb ik 10 jaar gehad tot 185000 km, deze was wat ruimer en duidelijk een stuk luxer uitgevoerd, maar die kostte in 1997 al bijna 30000 euro.
Ik hoop dat deze informatie nuttig voor jullie is, groet....
 

Pim

Lid
De bak kan nooit van de A3 en A4 zijn, de A4 heeft een lengteplaatsing van de motor en dus een geheel andere bak dan de A3. De bak(ken) van de A3 is (zijn) identiek aan die van de Golf, net als het platform. ook de nieuwste Passat gebruikt deze bak en een verlengde versie van dit Golf onderstel. In de Passat wordt trouwens ook deze motor gebruikt, alsmede in diverse Seats.
Een en ander wordt zondermeer ook in de genoemde Audi's gebruikt, maar om te stellen dat motor en bak van Audi zijn, is iets te suggestief. De bewering dat de bak en de motor van Seat zijn zou dan ook waar moeten zijn. Toegegeven, het blijft leuk dat in veel duurdere premium auto's dezelfde techniek wordt gebruikt als in onze Skoda's.
 

O2ElegAttrBus

Nieuw lid
Komende week heb ik hem ook

Hallo Rob,

Mooie auto!

Komende week krijg ik een Octavia 1.8 TSI Elegance Attractive Business Combi. Extra's: Anthracite Grey metallic lak, Duo Ivory (halflederen lichte bekleding), trekhaak, bluetooth carkit, 17 inch L&K velgen.

Na de proefrit bij de importeur in Leusden was ik verkocht. Het nieuwe Columbus DVD navigatiesysteem 6.5 inch met 30GB HD ziet er ook erg goed uit, is prettig in de bediening en speelt mp3 af.

Wat een heerlijke motor die 1.8 TSI, in autobild hebben ze de Octavia 1.8 TSI met de Mercedes C 180 kompressor en Mondeo 2.0 vergeleken. Wat denk je, de octavia bevind zich volgens autobild door deze motor in een hogere klasse en wint de test.
Hier te vinden: http://www.autobild.de/artikel/test-ford-mondeo_mercedes-c-180-k_skoda-octavia_375983.html
Niet slecht voor een auto die ruim 10.000 euro minder kost dan de C klasse.

Vandaag heb ik mijn auto al bij de dealer zien staan, waarschijnlijk kan ik er eind van de week al in rijden.
:yeah:
 

rob paris

Nieuw lid
Sorry, ik dacht echt dat de versnellingsbak, uit de audi kwam, de motor is zeker uit de audi het staat op het fabrieks kentekenbewijs ( ik woon in Bulgarije en heb de auto hier gekocht met dat papier erbij )
groet, Rob.
 
Bovenaan Onderaan