Skoda Octavia 2e bij de verkiezing gezinsauto 2006

skodajo

Nieuw lid
Helaas heeft de Octavia het net niet gered om gezinsauto van het jaar 2006 te worden. Lees hier meer in de Kampioen
Volgens mij is het belangrijkste argument de flexibiliteit met stoelen...

Dutch4x4

Senior Member
Ik pleit voor een wettelijk verbod op MPV's! /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/wink.gif

Karstieman

Forumguru
Tsja..Ik ben het met Skodajo eens.
De stoelen van de Mazda hebben volgens mij de doorslag gegeven. Dat maakt de auto erg flexibel qua inrichting en dat is inderdaad belangrijk voor een gezinsauto.
Toch jammer dat de Skoda het NET niet heeft gehaald.
Maar een tweede plaats is ook goed !!

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Dat maakt de auto erg flexibel qua inrichting en dat is inderdaad belangrijk voor een gezinsauto.

[/ QUOTE ]

Waarom is dat eigenlijk belangrijk voor een gezin?

Jammer dat er te weinig moeders op skodaforum.nl te vinden zijn, anders hadden we 't die kunnen vragen. Het zijn toch altijd de moeders die het gezin in een MPV willen hebben?

Karstieman

Forumguru
Dat maakt de auto erg flexibel qua inrichting en dat is inderdaad belangrijk voor een gezinsauto.

[/ QUOTE ]

[/ QUOTE ]

Omdat je als gezin nogal veel mee moet nemen !
Denk aan kinderwagens, maxi cosi's, kinderen en hun speelgoed, vriendjes van je kinderen, etc, etc.
Lijkt me dat je met een flexibele inrichting van je auto op een handige manier veel kunt vervoeren /forum/images/graemlins/smile.gif

Droopy

Actief lid

[/ QUOTE ]

[/ QUOTE ]

Ik vraag me toch af hoeveel gezinnen meer als 2 kinderen hebben (dus 6 plaatsen nodig hebben). heb je wel 4 kinderen dan heb je weer het nadeel dat je niks mee kunt nemen

Ik heb trouwens het idee dat iedere ouder (van 1 kind) vindt dat hij minimaal een stationwagon nodig heeft voor het vervoer van een kind en benodigheden.
Vroeger was een stationwagon voor een vertegenwoordiger, tergenwoordig voor een ouder /forum/images/graemlins/grin.gif

elcocheSKODA

Actief lid
Doe mij toch maar een O2!

[/ QUOTE ]

HELEMAAL MEE EENS !!!! /forum/images/graemlins/489.gif

Dutch4x4

Senior Member

[/ QUOTE ]

[/ QUOTE ]

Ik vraag me toch af hoeveel gezinnen meer als 2 kinderen hebben (dus 6 plaatsen nodig hebben). heb je wel 4 kinderen dan heb je weer het nadeel dat je niks mee kunt nemen

Ik heb trouwens het idee dat iedere ouder (van 1 kind) vindt dat hij minimaal een stationwagon nodig heeft voor het vervoer van een kind en benodigheden.
Vroeger was een stationwagon voor een vertegenwoordiger, tergenwoordig voor een ouder /forum/images/graemlins/grin.gif

[/ QUOTE ]

Ik wil maar zeggen...

De vraag was eigenlijk retorisch, want hier spreekt ook de vader van een gezin, die dus prima weet wat er allemaal in een auto meemoet. En dan vind ik die hele MPV-rage (en voor die tijd de stationwagonrage) pure geldklopperij. 't Is een vette meerprijs vragen voor een bult lucht die misschien één of twee keer in de vier jaar dat je zo'n auto hebt, van pas komt.

Voor het overige voldoet een normale sedan/hatchback of zelfs een hatchback uit de compacte middenklasse. Zolang je 350 tot 400 liter hebt, kun je met twee kinderen prima uit de voeten.

Bovendien, ik wist niet dat kinderen zo lang waren dat je er zo'n hoog busje voor nodig had? /forum/images/graemlins/grin.gif

skodajo

Nieuw lid

Voor het overige voldoet een normale sedan/hatchback of zelfs een hatchback uit de compacte middenklasse. Zolang je 350 tot 400 liter hebt, kun je met twee kinderen prima uit de voeten.
Bovendien, ik wist niet dat kinderen zo lang waren dat je er zo'n hoog busje voor nodig had? /forum/images/graemlins/grin.gif

[/ QUOTE ]

Hier ben ik toch niet helemaal mee eens. Ik ben vader van 2 kleine kinderen en we hadden hiervoor een Golf IV met 350 liter in de kofferbak. Kinderwagen erin en de kofferbak was vol. Heel veel meer kon er niet mee. Dus elke keer als de kids gingen logeren of iets dergelijks was het passen en meten.
Dat is nu gelukkig verleden tijd met de combi! /forum/images/graemlins/yeah.gif

Goh, wat een toeval : ik ben ook vader van 2 kleine kids en had hiervoor ook een Golf IV en heb nu ook een Octavia Combi 1.6 FSI Black Magic ! (zonder trekhaak, maar mét Audience) /forum/images/graemlins/473.gif

Dutch4x4

Senior Member
Hangt waarschijnlijk van de lengte van de kofferbak (en de inklapbaarheid van de kinderwagen) af: als je de kinderwagen er in de lengte in krijgt, kun je er nog van alles naast zetten. Toegegeven, in een middenklasse-sedan gaat dat inderdaad makkelijker dan in een Golf IV.

Maar die midi-MPV's (waar ook de Mazda5 toe behoort) hebben juist geen lengte, maar voornamelijk hoogte. Dus tenzij je de kinderwagen helemaal rechtop zet en goed verankert, heb je daar niks aan. Omdat je relatief weinig vloeroppervlak hebt, moet je ook al snel gaan stapelen met je bagage. Niet alle bagage kan daar tegen. Dan is een grotere station zoals de Octavia Combi sowieso nuttiger.

Eigen ervaring met twee kinderen heb ik niet (heb er maar één), maar om me heen zie ik wel mensen die het met twee of zelfs drie kinderen redden in een Astra of Focus. Voor vakantie gaat er zo'n ding op het dak en de rest van het jaar past het wel.

Met één kind is het wel eenvoudiger, want dan kun je de kinderwagen opgeklapt tussen een van de voorstoelen en de achterbank klemmen, daar waar het kind niet zit. Zo hou je je hele achterbak vrij voor koffers/tassen. Zo hadden we op vakantie zelfs ruimte over!

Maar goed, ik was sowieso meer aan het tieren op die busjesplaag dan op jouw Combi, skodajo... /forum/images/graemlins/grin.gif

Die Mazda vind ik er maar truttig uitzien, met alle respect voor degene die 'em wel mooi vinden. Kwestie van smaak, maar als je dan toch een gezinsauto nodig denkt te hebben (ik ook), dan mag t'ie er toch nog wel een beetje elegant en/of sportief uitzien?
Over de ruimte van een mpv t.o.v. een station; ik heb een tijdje een 307 SW gereden, en ik vind de kofferruimte van de O2 combi toch praktischer. Als je ruimte nodig hebt, dan is dat toch eerder in de lengte en breedte dan in de hoogte.

Over station t.o.v. een sedan; ik ben het er wel mee eens dat je met 1 kind niet altijd perse een station nodig hebt, maar het vaak wel een stuk makkelijker! Bijv. zo'n buggy inklappen is niet mijn hobby, ik pleur 'em gewoon in z'n geheel achterin. Daarnaast zijn er nog steeds veel mensen die een station voor werk of hobby nodig hebben, ik heb bijv. een drumstel. Een grotere hatchback lukt nog wel, maar een sedan is 'no go' Een 'gezinsauto' betekent dus niet altijd 'voor de kinderen' /forum/images/graemlins/winkie.gif

Wiseguy

Actief lid
Ik ben geen vader van geen twee kleine kids, maar ik weet wel dat een MPV veel ruimte biedt, maar niet daar waar je het echt nodig hebt. Wat Bruce al aangeeft, heb je dan lijkt me meer behoefte aan ruimte in de breedte en lengte.

Ik heb nogal eens het een en ander te vervoeren, dus vandaar mijn keuze voor een combi. Bovendien vind ik persoonlijk combi's mooier dan sedans, dus een keuze is dan redelijk snel gemaakt... /forum/images/graemlins/grin.gif

Olaf

Lid
Re: Skoda Octavia 2e bij de verkiezing gezinsauto

Hier ook een vader van 2 kleintjes (3,5 jr. en 8 mnd.).

Reed hiervoor in een 307SW waar voornamelijk veel ruimte in de hoogte zat.
Een keer mee op vakantie geweest (weekendje weg met extra koffer op het dak) om er achter te komen dat veel liters eigenlijk niets zegt (had wel een kinderwagenbak mee).

In de zomer gelukkig op vakantie geweest met m'n O2 Combi (2 weken maar nu zonder kinderwagenbak) en hadden zelfs nog ruimte over (toegegeven niet veel, maar toch...).

Voor mij ook geen MPV of op een MPV lijkende SW meer.

De enige keer dat de 307SW echt van pas kwam was op een zaterdag richting de vuilstort omdat je de stoelen helemaal kon verwijderen en je zo echt heel grote dingen mee kon nemen.

Voor de rest liever een O2 Combi!!! Ruim zat, betere prestaties, betere wegligging. Kortom een betere auto!

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Helaas heeft de Octavia het net niet gered om gezinsauto van het jaar 2006 te worden. Lees hier meer in de Kampioen
Volgens mij is het belangrijkste argument de flexibiliteit met stoelen...

[/ QUOTE ]

Eigenlijk wel vreemd deze uitslag.
Ik heb namenlijk afgelopen zondag nog kunnen stemmen op de "jonge gezinnen beurs" in Utrecht.
Hoe is het dan mogenlijk dat maandag hier al de uitslag bekend is? /forum/images/graemlins/crazy.gif

Volgens mij ben ik dan zondag voorgelogen. /forum/images/graemlins/mad.gif

Groetjes,
Marcel

Dutch4x4

Senior Member
Poeh, ik dacht dat ik de knuppel in het hoenderhok gooide met mijn stelling over de betrekkelijke nutteloosheid van een mpv t.o.v. een station of zelfs sedan/hatchback. Maar iedereen is het met me eens! Nou ja, misschien moet ik zoiets ook roepen op 307sw-friends.nl of zafiralovers.nl en dan een flame-suit aantrekken. /forum/images/graemlins/grin.gif

Misschien bedrijf ik hier wat sociologie van de koude grond, maar als ik om me heen kijk, zijn het altijd de (kennelijk marketinggevoeligere) moeders die de keuze voor een midi-MPV erdoor drukken. Die zie je 's ochtends altijd trots op hun hoge troon naar school rijden. Die hoge zit, daar kicken vrouwen blijkbaar op. De vaders mompelen dan altijd iets over 'ja, als vader moet je toch ook kijken naar praktisch nut', maar erg overtuigend klinkt dat nooit...

Moeders in SUV's zijn weer een stapje verder, maar dat is hetzelfde fenomeen, lijkt me.

Hetzer

Forumguru
Nou ja, misschien moet ik zoiets ook roepen op 307sw-friends.nl of zafiralovers.nl en dan een flame-suit aantrekken. /forum/images/graemlins/grin.gif

[/ QUOTE ]

lol /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/rockon.gif

ericb

Actief lid
Mijn vorige auto was zo'n MPV, een Toyota Avensis Verso.
Die had wel degelijk een stuk ruimere bagageruimte, ruim 700 liter(of 2 extra stoelen) plus een bak onder de laadvloer van ongeveer 100 liter. De beenruimte van de kinderen, jawel 3 stuk, was zodanig dat je er nog wel wat tassen etc. bij kon zetten als dat nodig was(vakantie bv). Ook in de breedte kon ik ze in de 3 kinderstoeltjes makkelijker kwijt en door de hoogte ook nog zonder last van mijn rug.
Gelukkig voor mij vinden een hoop potentiele kopers dat ook belangrijk want het leverde mij een hele goede inruilprijs op. /forum/images/graemlins/smile.gif
De doorslaggevende reden om een Skoada O2 combi te kopen waren de rijeigenschappen.
Oja, ik had zelf voor de Toyota gekozen, mij echtgenote had voor haar zelf een Peugeot 206 SW GTI uitgekozen /forum/images/graemlins/crazy.gif Daar zit overigens na 14000 km al een nieuw voorruit in, nieuwe remschijven, remblokken, het alarm geeft allemaal problemen, de airco doet vreemd en de cd-wisselaar doet het soms wel maar meestal niet. Die remschijven en blokken zijn denk ik het gevolg van haar rijstijl. /forum/images/graemlins/grin.gif

Bovenaan Onderaan