Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 2011 CAYC EGR klep dicht laten zetten?

Roeland80

Forumguru
Hallo,

Mijn Skoda Octavia gaat Maandag voor groot onderhoud naar JB autoservice te Dieverbrug.
Dit is het eerste onderhoud na de afleverbeurt bij aankoop in Maart dit jaar. hier is de Olie gewisseld en het filter vervangen. "kleinebeur"t dus.

Nu heb ik gevraagd bij JB autoservice of ze de auto grondig willen nakijken en wanneer nodig of bij twijfel het brandstofilter enz.. te vervangen.

Nu las ik ergens dat je je EGR klep softwarematig kan dicht laten zetten en alleen bij regenereren van het roetfilter deze open gaat. Is dit ook mogelijk bij dit Blok? En moet hiervoor de ECU uitgebouwd worden of kan dit gewoon via de diagnose stekker? uitbouwen is natuurlijk duurder en begreep dat dit bij Tuning wel nodig is anders wacht ik nog even met het dichtzetten dan doe ik dit met het tunen wanneer ik hier geld voor heb.

alvast bedankt!

Spierings

Forumguru
Mij is bij vagtechniek verteld dat het wegschrijven van de egr alleen i.c.m. roetfilter verwijderen gaat omdat deze de egr nodig heeft. De egr kan niet zo geprogrammeerd worden dat deze de ene keer wel en andere keer niet werkt..

Kempes

Forumguru
@Spierings dat is niet juist in het geval van de octavia 1.6 tdi... egr kan software matig uitgezet worden en gaat dan alleen tijdens regeneratie van het roetfilter in werking.

@Roeland80 Bij de 1.6 tdi octavia moet eerst de ecu unlocked worden voordat er via de obd poort getuned kan worden. Voor het unlocken moet hij eruit gehaald worden. Ik heb hier een verslagje incl foto's over gemaakt in het topic over mijn auto (zie klikkiehierdoen in mijn handtekening hieronder) staat op postnummer 49...

Roeland80

Forumguru
@Kempes ik had dit inderdaad bij jouw in je topic gelezen... eens even kijken hoeveel extra ze hiervoor rekenen.... wil ook ooit nog een tunen alleen nu de centen er niet voor

Spierings

Forumguru
Alleen de egr zal misschien maar net iets minder duur zijn als tunen.. mij lijkt dat ze hem ook moeten unlocken om dit te doen..

Kempes

Forumguru
Hou er wel rekening mee dat de 1.6 op het punt staat om opgeroepen te worden door de dealer voor een software-update...ivm het dieselschandaal. Als je eerst je egr laat uitzetten en daarna als een braaf schaap de update dan staat de klep gewoon weer aan.

Dus of de update eerst afwachten of de klep nu dicht en de update weigeren..

Roeland80

Forumguru
@Spierings ja dacht ik ook daarom doe ik het nog niet denk ik en volgend jaar wel als ik weer budget heb...

@Kempes ik heb nog geen oproep gehad en wilde dit maandag effe vragen wel of niet doen.

Roeland80

Forumguru
Vandaag bij JB autoservice geweest. Jos adviseerde om wel die update te doen ben je van die melding af bij de RDW en mocht ik hem gaan tunen dan is die aanpassing alvast gedaan. En word toch overschreven.... ook nu de ERG klep niet dicht laten zetten.

Auto heeft een grote beurt gehad en ze hebben hem effe goed nagekeken, gelukkig geen bijzonderheden ik heb ook alle filters maar laten vervangen. Dan weet ik nu wat er wel en niet is vervangen.....

Auto laten instellen op VOI 30.000 km of 365 dagen....

Gelijk cornerlights en mijn zelf ingebouwde voetverlichting geactiveerd in de BC. Erg mooie optie moet ik zeggen.

Spinal

Forumguru
Goede keuze om alle filters te laten doen, dan weet je zeker dat alles gedaan is kun je het vanaf nu evt zelf doen.
Wat me bij mij opviel was hoe schoon het oude brandstof filter was, nu weet ik ook waarom daar bij een benzine uitvoering geen vervangingstermijn aan gekoppeld is.
En eindelijk de voetverlichting geactiveerd ;) ik heb de foto's gezien in het andere topic. Dat is idd echt een goede upgrade. Corner lights ook trouwens (vind ik)

Bovenaan Onderaan