Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance ...kopen of laten staan?

Silvertoledo

Nieuw lid
Hallo,
ben even benieuwd naar jullie reakties.
Heb de intentie deze auto te kopen via mijn werk waar deze auto binnenkort vrijkomt van de leasemaatschappij, maar wil graag weten of dat verstandig is en waar ik op moet letten.

Bouwjaar 2007
143.000 km
Elegance uitvoering met
DSG
Zwart metallic
Multifunctioneel stuur
Skoda originele radio DIN4
Geen trekhaak
Onderhoudsboekje aanwezig en alle beurten gehad
Prijs EUR 9.950,00

Maar nu komt het.
De auto ziet er behoorlijk gehavend uit.
Parkeerschades portier rechtsvoor (diepe kras op blanke lak en ingedeukt)
Bumper rechtsachter (op de hoek lak voor een groot stuk weg)
Bumper linksvoor (op de hoek lak weg en velg lak beschadigt)
Overal krassen (witte grondlak zichtbaar)
Interieur is smerig

Auto rijd prima!
Was niet bekend met DSG, maar wat rijdt dat geweldig zeg!
Mooi compleet ook met veel opties.

Alleen twijfel nog (waarschijnlijk worden de schades nog voor aflevering gerepareerd maar de krassen en kleine deukjes niet).

Vragen:
Is dit een redelijke prijs???
(Volgens instructieboekje moet bij 150.000 km de multiriem vervangen worden (kosten ongeveer EUR 500,00) )

Waar moet ik op letten bij deze auto???

Hoor graag van jullie!
Alvast bedankt!

Groeten Marco
 

RayDelft

Forumguru
Het lijkt me een auto van iemand die nergens om geeft, die geen respect heeft voor techniek, en zijn auto heeft uitgewoond.
Iemand die:
- stoepranden pakt (hoe zijn de velgen? speling op de naaf? andere onderdelen? Stuurhuis , rare slijtage aan banden? cuppen? etc?)
-verkeerdrempels over vliegt ( schokdempers? vering? onderkant auto? carter?
-Met koude motor als een idioot rijdt (slijtage nog niet te zien misschien)

Mar voor hetzelfde is het alleen een sloddervos en valt t mee.

Keuring misschien? Als hij in orde is is de prijs ook misschien nog wat bij te stellen?
 

piair1982

Forumguru
Is de bak olie ook elke 60.000 km vervangen? Kapotte DSG is erg duur.

Maar een keuring door een Skoda dealer kan geen kwaad.
 

Jewepe

Forumguru
Hi Marco,

Ik heb de ANWB koerslijst er eens op nageslagen en dat geeft het volgende beeld:
- inruilwaarde € 11.600,-
- aan-/verkoopprijs tussen particulieren € 12.250,-
Uitgaande van een "normaal" gebruik en een "normale" staat van de auto.

Goede deal dus zou je zo zeggen. Maar ............................... tel er de dure beurt bij op en de lakschade aan de auto en het plaatje komt er toch wat anders uit te zien:
- beurt min. € 500,- (tel er plm. € 200,- bij op als de DSG-bak olie ook ververst moet worden enne ................. remschijven en -blokken à € 400,-?)
- overspuiten (je zegt er zitten overal krassen tot op de grondlak, dat is niet weg te poetsen) € 3.000,- à € 4.000,- om de auto netjes te krijgen
- geen garantie

Ik kom dan ruwweg op een investering van zo'n € 14.500,- à € 15.000,-. En dat is dan een auto die overgespoten is cq. niet in de eerste lak zit (altijd moeilijk bij eventuele verkoop t.z.t.) èn zonder garantie. De ANWB geeft voor een dealerauto mèt merkgarantie (en dus eerste lak) een prijsindicatie van € 15.100,-.

Zoals gebruikelijk bij investeringen is het korte termijn versus lange termijn. Wil je op korte termijn in een vrij recente auto rijden met een aangename kilometerstand, dan is het een OK-deal. Wil je een nette auto rijden èn de afschrijving binnen de perken houden (dus ook t.z.t. nog een behoorlijke restwaarde hebben), dan ziet het plaatje er anders uit. Succes met de afweging!

Groet, Hans
PS. Vasthouden aan die DSG-bak! Heb er zelf ook één (m'n tweede al) en het rijdt briljant. Ze zijn alleen dun gezaaid.
 

Bakkertje

Forumguru
Als een auto er zo van binnen en van buiten uitziet dan kun je nagaan hoe zuinig de vorige eigenaar op z'n auto is geweest. Persoonlijk zou ik hem laten staan. Overigens als het voornamelijk de bumpers zijn die gehavend zijn kun je zoeken naar complete bumpers in dezelfde kleur, dat kan aanzienlijk schelen in de kosten. Dan blijft de rechter deur over, ik gok dat het je zo'n 500 euro kost om die netjes te krijgen en dan nog het reinigen van de auto.

Maar nogmaals, ik zou verder zoeken..
Zoiets bijvoorbeeld heb je ook voor dat geld:Skoda Octavia - 2.0 TDi Dsg Elegance Clima Cruise Deels Leer Diamond Silver - 2006 - Diesel - AutoWereld.nl
 

Zwapp

Forumguru
En wederom blijft het moeilijk om even voor te stellen wie of wat je bent, jammer...

Persoonlijk zou ik de auto laten staan, ieder keer als je hem wast en schoonmaak kom je het tegen, dat is echt geen pretje kan ik je zeggen.
En als je hem echt wilt zou ik hem laten keuren bij de dealer, toch blijft de vraag hoe de techniek eraan toe is, succes
 

The bone collector

Senior Member
Ik denk dat ik deze ook niet zou kopen. De prijs is niet slecht vind ik,maar als je alles wil repareren kom je waarschijnlijk duurder uit dan gewoon een andere in een nette staat te kopen. Tenzij je het niet repareert, dan ben je wel wat goedkoper af, maar dan rij je altijd met een gehavende auto. Als je hem nog zou willen inruilen, blijft dit ook een nadeel.

Bovendien, wat ik nog belangrijker vind, hoe is er dan met de auto omgegaan. De 1.9 motoren kunnen wel wat aan, een koppakking zal je nog niet snel kapot krijgen door koud weg te scheuren. Maar een turbo bijvoorbeeld kan zware slijtage oplopen daardoor.
 

Ron_2

Senior Member
De vorige berijder is iemand die zijn auto behoorlijk mishandelt heeft, parkeerschades door boodschappenkarretjes of medeweggebruikers kun je niets aan doen, maar dit gaat verder.
Een dergelijke minachting voor exterieur en interieur, alsmede de schade aan de velgen geeft weinig hoop dat hij met de techniek wel netjes omgesprongen is.
Ik zou hem laten staan.
 
Er staat wel dat de auto vrij komt bij z'n eigen werk wegens einde leasecontract...
Dus dan weet je waarschijnlijk wie met deze auto rondreed. Dus een gesprekje met die man moet ook wel snel een en ander verduidelijken. Hangt dan wel van de betrouwbaarheid van die man af. Maar aangezien hij er niks bij wint of verliest zou hij toch een eerlijke mening moeten geven.
 

VEEJAY

Forumguru
DSG bakolie= 60-120-180K dus niet 150K. Distributieriem wordt bij de 1.9TDI vaak per ongeluk al bij 120DKM al gedaan, dan heb je mazzel.

Succes met je keuze.
 

Fabia

† In Memoriam
Heel simpel..................Laten staan en rustig verder zoeken. Dit zegt genoeg over hoe de eigenaar is omgesprongen met zijn auto.
 

The bone collector

Senior Member
Er staat wel dat de auto vrij komt bij z'n eigen werk wegens einde leasecontract...
Dus dan weet je waarschijnlijk wie met deze auto rondreed. Dus een gesprekje met die man moet ook wel snel een en ander verduidelijken. Hangt dan wel van de betrouwbaarheid van die man af. Maar aangezien hij er niks bij wint of verliest zou hij toch een eerlijke mening moeten geven.

Als het een collega is die je regelmatig hebt zien rijden met de wagen, dan weet je natuurlijk wel heel wat meer. Maar enkel een gesprek lijkt mij ook niet altijd opportuun. Een kennis van me had tot voor enkele jaren geleden een Fiat Punto 1.2, dat beestje had maar iets van een 50 pk, waardoor ze de koude motor echt te ver in de toeren joeg. Na 150 k km was de koppakking lek. Nu, wie ben ik om kritiek te geven op iemands rijstijl natuurlijk, maar sommige mensen hebben gewoon te weinig kennis van de techniek om te beseffen dat ze eigenlijk zelf de oorzaak zijn van veel problemen. Zelfde probleem krijg je ook met mensen die met hun voet op de koppeling steunen of hun hand op de versnellingspook laten rusten.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik zou ook niet snel een auto van een collega kopen. als er wat mee is krijg je der toch geouweh..r over..
 

Silvertoledo

Nieuw lid
Erg bedankt voor al jullie reakties!
Ik heb een gesprek gehad met de vrouwelijke bestuurder, een vertegenwoordiger van het bedrijf waar ik werk.
Zij zegt netjes met de auto om te gaan, dat wil zeggen een rustige rijstijl.
Al die schades zijn veroorzaakt deels door haarzelf, maar voornamelijk door andere toegebrachte parkeerschades in Amsterdam waar de auto veelvuldig buiten staat.
Ik twijfel nog steeds.....en bij twijfel is het vaak het beste niet te kopen.
Groeten Marco
 

floyd2

Forumguru
Zij zegt netjes met de auto om te gaan, dat wil zeggen een rustige rijstijl.
Niet echt objectief en weet ze bijvoorbeeld wat warmrijden betekend???
Of het laten afkoelen van de turbo na een wat stevigere rit?
Olielampje aan is bijvullen?;)
Kortom,hoeveel verstand heeft ze van techniek???
 

sitechris

Donateur
Niet doen, aan die schades ga je jezelf irriteren. Gewoon wachten op een nieuwe kans die zich gaat aandoen.
 

Bakkertje

Forumguru
Het kopen van een tweede hands auto brengt altijd risico's met zich mee. Je kent het verleden van de auto gewoonweg niet, tenzij je de bestuurder kent. Maar dat vind ik persoonlijk (zoals eerder geschreven) weer een nadeel in de relationele sfeer. Wat als er iets mis is met de auto..?
Maar de genoemde schade's vertellen eigenlijk genoeg..
 

The bone collector

Senior Member
Erg bedankt voor al jullie reakties!
Zij zegt netjes met de auto om te gaan, dat wil zeggen een rustige rijstijl.
Al die schades zijn veroorzaakt deels door haarzelf, maar voornamelijk door andere toegebrachte parkeerschades in Amsterdam waar de auto veelvuldig buiten staat.

Ik kan er best inkomen dat parkeerschades niet altijd je eigen schuld zijn, maar je gaf in je eerste post al aan dat het interieur ook smerig is. Dat betekent toch wel aan dat het een nonchalant iemand is als het op auto's aankomt. Bij een nieuwe auto zou ik, voor zover mogelijk, toch ook opletten waar ik parkeer.
 
Bovenaan Onderaan