Skoda Octavia Combi (1.9TDI of 2.0 TDI) ???

rein

Nieuw lid
Hoi.

Ik mag binnenkort mijn 1ste leasewagen kiezen. Omdat mijn leasebedrag niet zo hoog zal ik zeker kiezen voor een New Octavia Combi. Tjonge wat ben ik positief verrast van deze fijne wagen.

Het enige wat ik nog niet weet is ofdat ik voor een 1.9 TDI of een 2.0 TDI zou gaan. Kan iemand me laten weten waar ik over deze beide motoren goede info kan vinden? Ik denk dat een 1.9 TDI misschien iets te tam is en een 2.0 TDI misschien net iets te overpowered? Heeft iemand ervaringen met deze uitvoeringen.

Dankjewel,
Rein

Erikje

Actief lid
Overpoweren kan nooit
24.gif

___JC___

Forumguru
Waar rij je nu in? Ik bedoel wat ben je gewend?
En dan is er natuurlijk de vraag hoe je met je combi gaat rijden. Ga je af en toe naar Duitsland zou ik zeker de 2.0 nemen.
grin.gif

rein

Nieuw lid
Ik begrijp wel dat "overpoweren" niet de beste term is. Nu rij ik in een peugeot 406, 90 pk, zo tam als een zak aardappelen. Ik weet niet hoe een 2.0l aanvoelt. Ga je niet automatisch wat agressiever rijden?

___JC___

Forumguru
Mijn oom heeft een Altea 2.0tdi en die heeft af en toe het gevoel dat ie in een Ferrari rijdt. Hij had hiervoor een Charisma 1.8.
Ik heb m gechipt en ik vind m vlot maar meer ook niet. Ik had hiervoor een RS.

Ik denk dat je gewoon s moet gaan proefrijden in beide, maar dan wel eerst de 1.9 en daarna de 2.0 anders valt die 1.9 altijd tegen.

Timothee

Actief lid
Mijn inziens is de 1.9TDI snel genoeg. Heb ik zelf ook en ik hou wel van snel en sneller. Alleen liet mijn leasebudget geen 2.0TDI toe.

Als dat bij jou ook het geval is, zou ik voor de 1.9TDI gaan en voor het bedrag dat je bespaart evt. wat extra opties nemen.

Ik was hiervoor een Opel Astra 1.7CDTI met 80pk gewend. Toen ik had proefgereden in de O2 1.9TDI (een Combi overigens) wist ik niet wat me overkwam. Ik meende in de 2.0TDI te hebben gereden maar dat bleek dus niet het geval (heb ook eigenlijk nooit meer in de 2.0 gereden helaas). Die 1.9TDI heeft 25pk meer dan mijn vorige auto en maar liefst 80Nm extra! Dat merk je dus écht heel goed. Qua max. koppel staat ie gelijk aan een BMW 323ti (alleen heeft die meer pk's en het koppel over een groter toerenbereik, maart toch).

Het ligt er dus aan wat je gewend bent. Ik rij nu dik twee maanden in mijn 1.9TDI en wens af en toe toch wat meer power. Dat probleem heb je denk ik ook als je na een tijdje aan de 2.0TDI gewend bent, dus dat blijft gelijk.

Voor normaal lekker door kunnen rijden én ook best mee te komen op de Duitse snelweg vind ik de 1.9TDI goed genoeg.
De 2.0TDI is misschien ietsje stiller, krachtiger en moderner maar voor het extra geld zou ik eerder wat opties nemen.

MKS

Lid
Ik heb de standaard 2 liter, dus geen chiptuning.
Het vermogen is lekker bruut en de combinatie met die 320 Nm koppel is verslavend. De motor klinkt wel wat rauw als je 4 jaar common rail diesel hebt gereden, maar voelt erg krachtig. Elk gaatje op de snelweg is van mij, en ff inhalen is heerlijk. Het nodigt inderdaad soms wel uit tot een beetje onacceptabel rijgedrag. Maar dat komt toch echt door mezelf! Soms val ik wel ff in de lage toeren dip. Dan is er nagenoeg geen vermogen. Beetje toeren is dan wel gewenst. Heeft de 1,9 dat ook?

Frankie

Actief lid
Uhm... met een laag lease bedrag kun je nog altijd "mindere" auto's dan een O2 kiezen zou ik haast zeggen. Het is inderdaad echt geen straf om daarin te moeten rijden. Wat betreft je vraag: als je budget t toelaat, ga voor de 2.0 !! Mag ik vragen wat het jou per maand scheelt dan ?

Zelf heb ik de 1.9 TDI, maar zou voor de keren dat het in dit land kan om door te rijden liever een 2.0 hebben gehad.
Daar staat tegenover dat de 2.0 duurder is en je dus indien gewenst minder opties hebt. In dit land sta je gewoon vaker stil dan dat je 160 rijd. Dus het is en blijft een keuze tussen snelheid voor even of luxe voor langere tijd.

VEEJAY

Forumguru
als het in het budget past een 2.0tdi, zoniet dan een 1.9tdi. Het is heus geen straf.

Liever een dikke 1.9tdi dan een kale 2.0tdi. Uiteindelijk gaat het om het totaalplaatje. Als je veel in de randstad (FILE!)rijdt (tegenwoordig ook op een zondag). Dan zou ik de 1.9DSG nemen ipv de 2.0TDI voor hetzelfde geld.

Frankie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: timotei</font><hr />
heb ook eigenlijk nooit meer in de 2.0 gereden helaas

[/ QUOTE ]

Je hoeft t maar te vragen collega !!!!
wink.gif

Ik heb de 1.9 terwijl ik hiervoor een Caddy had van 1100kg met 140pk/350Nm. Tja, dan valt zo'n 1.9 toch wel tegen. Maar ik begin 'm meer en meer te waarderen. Het is en blijft een diesel dus trekken doet ie toch wel, ook in de 5. Maar op de snelweg even snel van achter een vrachtwagen van 90 naar 120 optrekken levert vaak niet het effect op waar ik op hoop. Gevolg: Auto achter mij irriteert zich.

Voor de rest, prima auto. Ik zou 'm zo weer bestellen, en dan ook met de 1.9. De 2.0 heb ik ook gereden en die is natuurlijk een stuk sneller. Maar het nadeel van dat vermogen is dat je het (te) vaak gaat gebruiken en da's niet altijd even goed voor je knip. Kun je je goed inhouden, dan neem de 2.0 maar
smile.gif
.

sitechris

Donateur
</font><blockquote><font class="small">Citaat: VEEJAY</font><hr />

als het in het budget past een 2.0tdi, zoniet dan een 1.9tdi. Het is heus geen straf.

Liever een dikke 1.9tdi dan een kale 2.0tdi. Uiteindelijk gaat het om het totaalplaatje. Als je veel in de randstad (FILE!)rijdt (tegenwoordig ook op een zondag). Dan zou ik de 1.9DSG nemen ipv de 2.0TDI voor hetzelfde geld.

[/ QUOTE ]

Ik zou juist tegenovergestelde kiezen. De basisuitrusting van bv. de Ambiente is al vrij goed, dan zou ik lekker kiezen voor de 2.0 TDI.

Chris

Lid
als je kunt ga voor de 2.0 zou ik zeggen. Extra snelheid is ook extra veiligheid in de handen van een verstandige chauffeur!

Mijn volgende wordt indien ik al in Belgie woon en geen 7 zitter koop naar alle waarschijnlijkheid een 2.0TDI DSG...... voor ongeveer hetzelfde bedrag als mijn demarrage TDI90 nu...........

Lang leve de BPM zal ik maar zeggen......

DJNeO

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: rein</font><hr />

Hoi.

Ik mag binnenkort mijn 1ste leasewagen kiezen. Omdat mijn leasebedrag niet zo hoog zal ik zeker kiezen voor een New Octavia Combi.

[/ QUOTE ]

leasebedrag niet zo hoog???
shocked.gif

Mocht willen dat ik een O2 kon leasen met een 1.9 of 2 Liter TDI!!!!
407.gif

Pegasus

Nieuw lid
Na proefrit in 1.9 TDI was mijn conclusie: sterk, vlot en stil genoeg. Toch voor de 2.0 TDI gekozen omdat budget dit toeliet. 2.0 TDI is zeker sterker, vooral wat bruter (power komt er fors in), maar nodig is het vooral niet, de 1.9 TDI is ook een prima keuze.

VEEJAY

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: sitechris</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: VEEJAY</font><hr />

[/ QUOTE ]

Ik zou juist tegenovergestelde kiezen. De basisuitrusting van bv. de Ambiente is al vrij goed, dan zou ik lekker kiezen voor de 2.0 TDI.

[/ QUOTE ]

Ik zei: KALE TDI
24.gif

Bovenaan Onderaan