Fabia
† In Memoriam
De Skoda Octavia Combi ziet er chic uit. Het Tsjechische merk lonkt daarmee naar de zakelijke rijder. De Octavia rijdt verdienstelijk en biedt een behoorlijk comfort. Je moet wel erg veel waarde aan status hechten om niet voor deze auto te vallen.
Er zijn nog steeds mensen die twijfels hebben over Skoda. Belachelijk, want onder de koetswerken van de Tsjechische modellen gaat techniek schuil van Volkswagen. De Octavia Combi oogt fors, en dat is ’ie ook, want met zijn lengte van 4,57 meter en bagageruimte van 580 liter ontgroeit de stationwagon de compacte middenklasse.
De 2,0-liter turbodiesel dwars voorin levert 140 pk en 320 Nm. Met de pompverstuiverinspuiting wordt elke cilinder apart door een eigen verstuiver ingespoten. common-raildiesels lopen geciviliseerder, maar pompverstuivertechniek levert veel kracht en een laag verbruik op. Niet dat de TDi in de Octavia irritant aanwezig is, maar we merken wel dat ’ie aan het werk is. En een voorwaartse drang dat ’ie heeft! Vanuit stilstand sprint de Octavia in 9,6 seconden naar 100 km/h en de top is 207 km/h. Onder de 2.000 toeren doet de motor weinig, het is echt zaak de toerenteller boven dat getal te houden.
Goedmoedig
Hoe zit het met de rijeigenschappen? Wanneer het buitensporig hard gaat, hangt de Octavia in bochten nogal sterk op een oor, bovendien voel je in lange bochten dat ’ie graag naar de buitenkant van de bocht wil. De Skoda begint dan licht te deinen, terwijl hij in korte bochten juist weer een enorme zwieper met de kont geeft. Normaal rijdt de Octavia echter absoluut goedmoedig. De Skoda is erg op comfort afgestemd. Dat merk je aan de besturing; de installatie werk licht. De Octavia zal met zijn zachte vering de gemiddelde automobilist aanspreken, en die zal het overhellen in bochten op de koop toenemen.
Dat Skoda zich op de op comfort gestelde automobilist richt, blijkt wel uit de hoge
positie van de stoel. Dat stapt makkelijk in en biedt overzicht. De Skoda-stoelen zijn zacht, maar wel prettig van vorm en afmetingen. De stuurkolom biedt riante verstelmogelijkheden, waardoor je een prettige zitpositie kunt instellen. Voorin heb je genoeg bewegingsvrijheid.
Het donkere Skoda-interieur steekt keurig in elkaar, de afwerking mag er zijn, maar de kunststof van de console rondom de pook zou fraaier kunnen. Dat geldt eveneens voor de knoppen onder aan het dashboard. De bediening is gemakkelijk.
Enorme laadruimte
Op de achterbank gaat het er in de Skoda ruim aan toe. De kofferruimte van de Octavia meet 580 liter. Moet de achterbank plat, dan kun je in de Octavia ook de zitting naar voren kantelen. Ongelooflijk wat een laadruimte je dan creëert! Maar liefst 1.620 liter meldt de brochure. Met een afdekscherm onttrek je spullen aan het zicht van buitenstaanders. Tegen meerprijs is ’n dubbele bodem voor de bagageruimte leverbaar, waarbij kleine spullen onder de vloer verdwijnen. De Elegance is de compleetste versie. Alle portierruiten zijn elektrisch bedienbaar en ook parkeersensoren in de achterbumper zijn standaard. De Skoda heeft een automatische airco met gescheiden temperatuurregeling en staat op 15-inch lichtmetaal.
De Octavia rijdt verdienstelijk en biedt een behoorlijk comfort. Je moet wel erg veel
waarde aan status hechten om meer te betalen voor ’n verregaand gelijkwaardige andere auto van de Volkswagen Groep.
Er zijn nog steeds mensen die twijfels hebben over Skoda. Belachelijk, want onder de koetswerken van de Tsjechische modellen gaat techniek schuil van Volkswagen. De Octavia Combi oogt fors, en dat is ’ie ook, want met zijn lengte van 4,57 meter en bagageruimte van 580 liter ontgroeit de stationwagon de compacte middenklasse.
De 2,0-liter turbodiesel dwars voorin levert 140 pk en 320 Nm. Met de pompverstuiverinspuiting wordt elke cilinder apart door een eigen verstuiver ingespoten. common-raildiesels lopen geciviliseerder, maar pompverstuivertechniek levert veel kracht en een laag verbruik op. Niet dat de TDi in de Octavia irritant aanwezig is, maar we merken wel dat ’ie aan het werk is. En een voorwaartse drang dat ’ie heeft! Vanuit stilstand sprint de Octavia in 9,6 seconden naar 100 km/h en de top is 207 km/h. Onder de 2.000 toeren doet de motor weinig, het is echt zaak de toerenteller boven dat getal te houden.
Goedmoedig
Hoe zit het met de rijeigenschappen? Wanneer het buitensporig hard gaat, hangt de Octavia in bochten nogal sterk op een oor, bovendien voel je in lange bochten dat ’ie graag naar de buitenkant van de bocht wil. De Skoda begint dan licht te deinen, terwijl hij in korte bochten juist weer een enorme zwieper met de kont geeft. Normaal rijdt de Octavia echter absoluut goedmoedig. De Skoda is erg op comfort afgestemd. Dat merk je aan de besturing; de installatie werk licht. De Octavia zal met zijn zachte vering de gemiddelde automobilist aanspreken, en die zal het overhellen in bochten op de koop toenemen.
Dat Skoda zich op de op comfort gestelde automobilist richt, blijkt wel uit de hoge
positie van de stoel. Dat stapt makkelijk in en biedt overzicht. De Skoda-stoelen zijn zacht, maar wel prettig van vorm en afmetingen. De stuurkolom biedt riante verstelmogelijkheden, waardoor je een prettige zitpositie kunt instellen. Voorin heb je genoeg bewegingsvrijheid.
Het donkere Skoda-interieur steekt keurig in elkaar, de afwerking mag er zijn, maar de kunststof van de console rondom de pook zou fraaier kunnen. Dat geldt eveneens voor de knoppen onder aan het dashboard. De bediening is gemakkelijk.
Enorme laadruimte
Op de achterbank gaat het er in de Skoda ruim aan toe. De kofferruimte van de Octavia meet 580 liter. Moet de achterbank plat, dan kun je in de Octavia ook de zitting naar voren kantelen. Ongelooflijk wat een laadruimte je dan creëert! Maar liefst 1.620 liter meldt de brochure. Met een afdekscherm onttrek je spullen aan het zicht van buitenstaanders. Tegen meerprijs is ’n dubbele bodem voor de bagageruimte leverbaar, waarbij kleine spullen onder de vloer verdwijnen. De Elegance is de compleetste versie. Alle portierruiten zijn elektrisch bedienbaar en ook parkeersensoren in de achterbumper zijn standaard. De Skoda heeft een automatische airco met gescheiden temperatuurregeling en staat op 15-inch lichtmetaal.
De Octavia rijdt verdienstelijk en biedt een behoorlijk comfort. Je moet wel erg veel
waarde aan status hechten om meer te betalen voor ’n verregaand gelijkwaardige andere auto van de Volkswagen Groep.