Skoda octavia combi RS 2.0 Diesel 2007

Hoi,

Ik ben van vandaag lid op dit forum.

Ik ben de tweedehands zoekertjes aan het afschuimen voor een skoda octavia combi. Ik ben een skoda octavia combi rs diesel 2.0 van 2007 tegengekomen met 110000 km, nu is mijn vraag aan jullie, hoeveel km kan deze wagen nog aan?
Verbruikt hij veel? Of is het misschien beter dat ik een gewone octavia combi koop met een 1.9 diesel, deze heb ik ook gevonden met 105000 km?

Kunnen jullie mij misschien een beetje verderhelpen want ben hier een "leek" in.

Bij voorbaat dank,
Rob
 

VEEJAY

Forumguru
Even googlen op 170pk PD (VW/AUDI/SEAT/SKODA) en zelf je conclusies trekken. Weet je zeker dat je een VAG auto wil? *geintje*.

De RS lijkt me de beste keuze mits je rekening houdt met wat preventief of correctief onderhoud bij een diesel specialist.

Dit komt van de TDI wiki:
2.0 liter TDI 170 pk pd
  • alle 170 pk pompverstuivers hebben Siemens verstuivers (en ECU).
    • die Siemens verstuiver-elementen geven nog al eens storing, o.a. omdat ze snel vervuilen. Tijdig reinigen voorkomt (lang niet altijd) veel problemen.
    • die Siemens verstuiver-elementen gaan snel kapot (per stuk ca. 250 euro ex montage).
  • het roetfilter systeem (DPF) geeft regelmatig storingen.
  • de EGR veroorzaakt soms de meest vreemde storingen.
  • weet je wel heel zeker dat je dit blok wilt? De kans dat je ellende krijgt is redelijk groot. Zoek liever een 140 pk PD, nog liever een CR.

2.0 liter TDI 140 pk pd
  • de turbo gaat nog wel eens kapot;
  • bij de eerste productiejaren van de 2.0 TDI komt het regelmatig voor dat de auto ergens tussen de 2000 en 2400 rpm (meestal bij deellast) nogal schokt. De ene auto doet dat duidelijker dan de andere. Je kunt vervangen wat je wilt, misschien helpt het een beetje of een tijdje, maar schokken komt terug. Elke dealer kent het probleem en er schijnt niks aan te doen te zijn. Navraag bij PON leverde de volgende prachtige formulering op 'dat is een model-specifieke eigenschap meneer'. Bij veel auto's waarbij de tuner de EGR buiten spel heeft gezet EN met een plaatje heeft dichtgemaakt, is het schokken geheel verdwenen.
  • de EGR(koeler) wil nog wel eens lekken, waardoor er koelvloeistof verloren gaat.
  • loslopende pompverstuivers komt sporadisch voor (is zeker geen broodje aap). De verstuivers gaan klapperen in de boring in de cilinderkop en die boring wordt dan ovaal. Dat wordt dat een nieuwe cilinderkop.
  • niet mooi stationair lopen, schudden. link
  • haarscheurtjes in de cilinderkop. Komt voor in elke 16 klepper. De kans erop is groot als het blok gebouwd werd tussen juni 2003 en december 2003. Bij cilinderkoppen gebouwd na juli 2004 (bouwjaar, geen modeljaar!) schijnt het probleem opgelost te zijn, maar ook van BKD's uit 2006 worden gescheurde koppen gemeld. Het is een gietfout. Als de kop is vervangen dan is het probleem verholpen zegt de dealer. Maar ook koppen die zijn vervangen blijken te kunnen scheuren. Verschijnselen: verlies koelvloeistof, witte rook bij start, moeizame start na minimaal 8 uur sitlstaan. Oplossing: nieuwe cilinderkop (er is een coulance regeling, vraag er naar bij de dealer, maar anno eind 2009 zal dat wel niet veel meer voorstellen). link link links in google verschijnselen
    • als de kop vervangen is zit er een sticker aan de distributiezijde. Onbekend of deze sticker te zien is als je de kap boven verwijdert van de distributieriem. Op de sticker staat een jaartal hieraan kan je zien of hij ooit vervangen is.
    • als de kop vervangen is dan kan hij gerust nog een keer kapot gaan. Ik heb ze al gezien met de 3e nieuwe.
  • slecht starten bij warme motor. Is alleen op te lossen door de ECU softwarematig aan te passen (een erg goede chiptuner kan dat).
  • de kat eruit halen (of leeg kloppen) zorgt bij een BKD voor veel bijgeluiden (sissen, schrapen, blazen) en ook een hoger brandstofverbruik wordt gemeld.
  • Sachs heeft een vast vliegwiel voor dit blok, maar dat wordt eigenlijk alleen op het circuit gebruikt ivm bijgeluiden.
  • de meeste Passat's (3C) hebben Siemens verstuivers (en ECU),
    • die Siemens verstuivers geven nogal eens storing, o.a. omdat ze snel vervuilen. Tijdig reinigen voorkomt veel problemen.
    • die Siemens verstuivers gaan nog al eens kapot (450 euro per stuk, ex montage).
  • Touran 2.0 tdi pd hebben altijd Bosch ECU en verstuivers.
  • alle 2.0 tdi pd motoren in de Passat hebben problemen met de oliepomp/balansassen. Dit kan zich op een minder leuke manier gaan uiten dan alleen verstuivers die er mee ophouden. Het is makkelijk goed op te lossen voor niet te veel geld, mits je er niet te lang mee door rijdt natuurlijk. En dat langer doorrijden dus vaak het probleem, aangezien je de oliedruk melding alleen boven een bepaald toerental krijgt. Daarvoor hoor je al wat rare geluiden uit je motor komen, luister je daar niet naar dan kom je bedrogen uit.

1.9 pd en 2.0 pd 8-klepper
Door de minder brede nok van een pd-motor krijg je bij ruimte op de klepstoter dat de nokkenas door de bovenkant van de hydrostoter heen slaat. Bij de vernieuwde hydrostoters is de bovenkant verhard, wat er dus voor zorgt dat de nokkenas er niet doorheen gaat en je nokkenas dus intact blijft.
Als de motor koud een tijdje tikt, en later niet meer, is dat een voorteken dat er een hydrostoter is met te veel ruimte. In dat stadium de hydrostoters vervangen kan er dus voor zorgen dat je nokkenas gespaard blijft. Anders loop je het risico dat de nokkenas de stoter helemaal weg vreet, waardoor er een klep kan afbreken.
Controleer bij de pd-motoren ook goed of de tuimelassen nog goed zijn. Hierin zitten aluminium proppen om de oliekanalen dicht te houden. Deze proppen worden er vaak uitgedrukt, wat er voor zorgt dat de hydrostoters niet genoeg gevuld kunnen worden, met als gevolg dat de hydrostoters dus stuk gaan.


luchtmassameter (lmm) van Bosch (bepaalde jaren / modellen ?);

  • loskomen van soldeereilandjes in centralevergrendelings-deursluitings-mechanisme;
  • verwarmd spiegelglas wat doorbrandt omdat je niet in de gaten hebt dat het aan staat;
  • bij een VNT turbo gaat de variabele schoepen nog wel eens vastzitten;
  • BKC 1.9 77 kW (105 pk) in de Golf-5. Koppeling is een zwak punt. Het monteren van een ander type (vast vliegwiel / verzwaarde drukgroep) is bijna verplicht wanneer er meer vermogen uitgehaald moet worden.
 

Falcon

Donateur
Wat ik tot nu toe vernomen heb van de 2.0 TDI 170pk Pompstuiver is niet veel goeds. Maar ik kan het mis hebben.

Mijn vermoeden wordt trouwens wel ondersteund door de TDIclub.nl
 

CDK

Forumguru
Welkom Rob,
normaal gesproken moet daar nog minimaal 100000km zonder problemen bij kunnen, maar alles valt of staat met hoe er mee omgegaan is door de vorige eigenaar en de staat van onderhoud. Check sowieso of het onderhousboekje op de juiste km standen afgestempeld is. Verder zegt een auto die er helemaal spik en span uit ziet van binnen en van buiten vaak ook al hoe de rest van de auto er aan toe is. Ook kan je overwegen een aankoop keuring te laten uitvoeren als de verkopende partij daar mee in stemt. Als je verkoper een garagebedrijf is kan je uiteraard garantie bij de prijs bedingen. Zelf ik zou zelf voor de 2.0D RS gaan, op spritmonitor.de kan je het gemiddelde verbruik per type auto zien.
Succes met je keuze en houd ons maar op de hoogte met een plaatje en een praatje.

greetz Corné
 

Ja, ik zoek gewoon een tweedehands skoda octavia combi waarmee ik nog zeker een paar jaren mee kan rijden zonder problemen, ja wat betreft de motor in de rs begin ik toch lichtjes te twijfelen.
 
Oke dan, awel ik rij ongeveer een 25000km/jaar dus dacht ik aan een diesel.
En liefst een skoda octavia combi wegens mijn gezin en vooral de kofferruimte
 

CDK

Forumguru
Oke dan, awel ik rij ongeveer een 25000km/jaar dus dacht ik aan een diesel.
En liefst een skoda octavia combi wegens mijn gezin en vooral de kofferruimte
En je bent van België, is ook belangrijk om te weten welke brandstof keuze er gemaakt moet worden ;)
 

Falcon

Donateur
Snap ik wel.. al moet ik zeggen dat de Scout nog best goed te doen is :)

Heb je nog een lijst aan opties/accessoires die je minimaal op de auto wil hebben? En wil je gaan voor een O1 of een O2?
 

Joske

Forumguru
Voor dat budget, in België stel ik voor: een O2 Combi PFL met een 1.9TDI er in. Zuinig en in mijn ogen absoluut niets verkeerds mee.
Ohja, aangezien je aangeeft een "leek" te zijn ;) PFL is pre face lift. Dus met andere woorden van bouwjaren 2004 - 2009. En dan eentje van de laatste serie, bouwjaar 2009 ofzo. Lijkt me goede keuze, gezien het budget.
 
Eerst en vooral bedankt nogmaals voor de info, heb juist een zoekertje gevonden van een skoda superb combi van 2010 1.9 diesel met 176000 km, wat zijn hier de bevindingen over? Hoeveel km's kan men daar nog meedoen?
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij is de RS met ingang van 2008 (??) geleverd met de common rail 170pk diesel, niet meer met de PD. Dat zou een aantal problemen hebben opgelost, toch?
 

Wild Chocolate

Senior Member
Vorig jaar rond deze tijd zijn bij onze RS de pompverstuivers vervangen in het kader van een terugroepactie. Er was er 1 al door de vorige eigenaar vervangen, toen was er weer 1 stuk. De 3 nog niet vervangen pompverstuivers zijn toen dus kosteloos vervangen. Door een ander type pompverstuiver, dus ga ik ervan uit dat die niet meer stuk gaan (gaan ze op de andere PD modellen ook niet).

Is dus zeker iets om na te vragen als je een RS met pompverstuivers koopt. Of dat al gedaan is.
Verder een lekke oliekoeler gehad bij +/- 130.000 km. (+/- €800,- bij de dealer, veel werk ivm spoelen koelsysteem).
Ook lekte hij olie, bleek dat een deksel achter de distributieriem een scheur vertoonde. Deze is vervangen bij 150.000 km, tegelijk met de distributieriem. Deksel waren er 5 van op voorraad bij PON, dus kennelijk verwachten ze er daar nog meer van te verkopen...

Hij rijdt wel heerlijk, en omdat ik hem zelf geimporteerd heb uit Duitsland (naar NL dus), hield ik wat ruimte over voor een eventuele reparatie. (En nog wel).

Ik heb nog geen spijt van mijn aanschaf. Hoop alleen wel dat het nu voorlopig even gedaan is met de extra reparaties...
 
Bovenaan Onderaan