Skoda Octavia Green-E-Line

hemi24

Forumguru
Naar het schijnt gaat Skoda volgend jaar met een testvloot e-Octavia's rijden:

http://www.autoweek.nl/autonieuws/15084/Ook-Skoda-Octavia-onder-stroom

m1ayrmdbcnk5_800.jpg

m1fyob4bxvk2_800.jpg

"De 180 lithium ion-cellen zijn onder de vloer van de kofferruimte geplaatst. Het pakket weegt 315 kilo en is goed voor een capaciteit van 26,5 kWh. De stationwagen levert 150 liter bagageruimte in, waardoor er 490 liter overblijft."

Daar zullen ongetwijfeld hulpveren onder zitten..! :grin:

hemi24

Forumguru
ik denk dat er liters worden meegeteld van dat grote ronde gat onderin, waar (eventueel) een reservewiel in past...

als je het theoretische volume van een 195/65R15 uitrekent kom je ongeveer op 62 liter!

Wasmachineman

Forumguru
Terug ontopic maar.....deze electrische auto is natuurlijk wel erg mooi!:grin:
Wat zou hij voor actieradius hebben??

Ronnie

Forumguru
Terug ontopic maar.....deze electrische auto is natuurlijk wel erg mooi!:grin:
Wat zou hij voor actieradius hebben??
Even goed lezen:

De motor levert continu 69 pk en wekt een maximaal vermogen op van 115 pk. Het koppel is 280 Nm. De actieradius bedraagt 160 kilometer. De elektrische Octavia Combi sprint in 12 seconden van 0 naar 100 km/i en de topsnelheid is begrensd op 135 km/u.

Wasmachineman

Forumguru
Ik had de link helemaal vergeten...:smirk:
Jammer, want 160 km is echt niet toereikend voor de meeste rijders! Hij blijft wel mooi gelukkig.

FredV

Banned
Dat worden dan lange koffiepauzes met een laadtijd van 3 uur..
Even van Groningen naar Maastricht kost dan een hele dag voor je er bent, 2 uur rijden = 160 km, 3 uur laden dan nog eens 2 uur rijden.
Dus overnachten als je dan nog naar huis wilt, of is de combi voorzien van een slaapplaats?

Voordeel: waarschijnlijk BPM- en MRB vrij :)

Rolle

Senior Member
Of je lepelt een 400V generator in de koffer, uitlaatpijpje via het zijraam. En je rijdt nog steeds elektrisch. :winkie:

Falcon

Donateur
Trouwens nog even wat belastingregels:

1. Eerste 2 jaar geen bijtelling en daarna 7%
2. 1 gratis oplaadpaal per elektrische auto via elaad.nl, maar wel op een publiekelijke plek.
3. De stroomkosten is natuurlijk helemaal een lachertje :)

Alleen al vanwege het innovatieve en technische aan het elektrisch rijden, wil ik het wel proberen. Al is het maar 160km op 1 "tank".

Daarnaast ben ik benieuwt naar wat de Tesla S Sedan gaat kosten. Is een 5 volwassen + 2 kids zitter namelijk. En een sportwagen.

Bakkertje

Forumguru
Ik ben benieuwd wat al die electrische auto's gaan brengen in de toekomst. Mij hebben ze bijvoorbeeld geleerd dat de wereld om olie draait. Wat als de vraag naar olie langzaamaan wegvalt?

Fabia

† In Memoriam
Ook Skoda heeft elektrisch vervoer in haar mars. Op de Autosalon van Parijs 2010 presenteren de Tsjechen een elektrisch aangedreven studiemodel op basis van de Octavia Combi. Volgend jaar gaan de eerste testexemplaren de weg op.
De Octavia is gebouwd op een modulaire bodemgroep en die laat zich uitstekend lenen voor de noodzakelijke toevoeging van het accupakket, de elektronische stuureenheid en de elektromotor. Die laatste levert maximaal 115 pk en 280 Nm. Om die zo lang mogelijk in te zetten heeft Skoda zorg besteed aan een laag energieverbruik. In het interieur zijn de gebruikelijke lampjes vervangen door LED verlichting, waardoor het stroomverbruik aanzienlijk afneemt. Het panoramadak geeft ruimte voor energieopwekking door middel van zonnecellen. Functies die normaliter door de verbrandingsmotor worden verzorgd of aangedreven, worden in deze e-car langs elektrische weg geregeld. Dat geldt zowel voor de airconditioning als voor de verwarming.

De elektrisch aangedreven Skoda Octavia Combi heeft een actieradius van 160 kilometer. Daarna moet de Tsjech zo’n negen a tien uur aan ‘220’. Met krachtstroom (400V) is de klus in drie uur geklaard. Al rijdend wint de accu bij het remmen energie terug door middel van de omgepoolde elektromotor. Indien noodzakelijk zoemt de elektrisch aangedreven Octavia Combi in ongeveer 12 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 135 km/h om zo de accu’s – die grotendeels in de wagenvloer zijn verstopt – te sparen. Volgend jaar zal een vloot elektrisch aangedreven Octavia Combi testauto’s de weg op gaan om zo belangrijke informatie te leveren over deze emissieloze aandrijfvorm.

Bron: Autovandaag.nl

Bovenaan Onderaan