Skoda Octavia III 2013 valt uit.

VincentKappert

Nieuw lid
Beste forumleden ik heb een klein vraagje mbv mijn vaders Skoda Octavia 1.6 TDI greenline.

Het is een raar verhaal dus zet je schrap.

Vaak doet de auto het gewoon na behoren en rijdt die perfect.

Maar soms (1x in de maand ongeveer) rij je met de auto weg dan in 1x valt compleet je hele vermogen weg en valt je motor uit zowel met hoge lage toeren / snelheden. En begint het voorgloeilampje te branden. Dan wil je hem weer aanzetten en dan hoor de startmotor rond gaan maar aanslaan Ho maar.

Vervolgens zet je de auto helemaal uit en dan start die in 1x en dan na 1 a 2 minuten valt die weer uit exact hetzelfde liedje. Plus het lampje van de brandstofpomp brand geel. En soms doet die het de dag erna nog 1 a 4 keer. Maar daarna is het lampje zomaar weg en kun je die dag probleemloos 200 km rijden bij wijze van. En dat 2 tot 4 probleemloze weken later begint het gelazer weer.

* We hebben hem al uit laten lezen en er was volgens de dealer niks mis.

Maar dit is de afgelopen paar maanden al meerdere malen voorgekomen.


Technische gegevens:
Type: Octavia III 2013
KM stand: 71k
Transmissie: 6 bak HGS
Motor: 1.6 TDI 110pk (voor de bijtelling)
Alle beurten en onderhouds dingen heeft die netjes gehad.
 

ertromp

Forumguru
Hoeveel km's zit tussen die momenten?

En echt geen code kunnen uitlezen :pieker: In welke regio woon je want wellicht wil en kan iemand met VCDS eens een log maken
 

VincentKappert

Nieuw lid
en als dit gebeurt, is het brandstofpeil dan ook daadwerkelijk laag? Of ben je dit ook al tegen gekomen met een volle tank diesel?

Lijkt mij eerder een brandstoftoevoerprobleem als ik het zo lees.


Nee.. Wij rijden nooit een tank helemaal leeg. Meestal als er nog zon 30% inzit tanken we hem wel vol. En de laaste paar keren dat die raar deed was met een zo goed als volle tank

Pak beet zon 80%
 

VincentKappert

Nieuw lid
Hoeveel km's zit tussen die momenten?

En echt geen code kunnen uitlezen :pieker: In welke regio woon je want wellicht wil en kan iemand met VCDS eens een log maken

Laten we zeggen zo'n 1000/1200 km.

Want in een ritje van 7km is de motor ongeveer 8x helemaal stil komen te vallen (best gevaarlijk ook)
 

Wouter1

Forumguru
Ik ben het met Joske eens: brandstoftoevoer probleem.
Mogelijk lucht in filter, of een verstopte tank beluchting. Of een slechtte verbinding in de elektrische aansluiting van de brandstofpomp. Of iets anders...
Succes met het (laten) oplossen.
 

pr0mo

Lid
Zou heel goed met de EGR klep te maken kunnen hebben. In het verleden heb ik dit ook gehad (gelijke auto, gelijke motor). Na een chip is de EGR weggeschreven en heb hier nooit meer last van gehad. Eerder heb ik ook dezelfde storing een paar maal gehad; voorgloeilampje gaat branden en er is weinig vermogen. Het gebeurde bij mij altijd na een koude start. Daarna kon ik wel gewoon verder rijden bij het contact weer uit + aan.
 

oco1979

Forumguru
voorgloeilampje brandt en er is geen foutmelding :pieker:
Dat kan bijna niet waar zijn.
Zo vermoeden dat garage wil van afmaken.
Nog eens tegen komt,skoda-assistance bellen,kunnen dat ook uitlezen.
of naar een andere garage gaan.
 

Cordoba

Forumguru
voorgloeilampje brandt en er is geen foutmelding :pieker:
Dat kan bijna niet waar zijn.
Zo vermoeden dat garage wil van afmaken.
Nog eens tegen komt,skoda-assistance bellen,kunnen dat ook uitlezen.
of naar een andere garage gaan.

Inderdaad, knipperend voorgloeilampje bij een Vag-diesel is een teken dat er een foutmelding is. In zo'n geval met uitlezen geen foutcode kunnen vinden, riekt naar onkunde/onwil. Bij uitval, reageert de startmotor wel direct als je probeert te herstarten? Als de motor uitvalt na een koude start is dat na hele korte afstand (ik denk aan niet meer dan 100-200 meter): dan eens opletten of je de brandstofpomp hoort aanslaan als je het portier opentrekt. Als je dat niet hoort, is dat een teken dat je in die richting moet zoeken. Als de hele auto 'dood' is na uitvallen, dan zou ik meer richting relais (109?) gaan denken.
 
Bovenaan Onderaan