Skoda Octavia III licht ratelend geluid tijdens rijden

benros

Lid
Hallo,

Wanneer ik op toeren rijdt met mijn Octavia III, hoor ik een licht ratelend geluid tijdens het gasgeven. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Wanneer de auto stationair loopt en/of als ik gas geef hoor ik niets, het is dus alleen wanneer ik op snelheid ben of harder rijdt.

Tevens mijn vraag wanneer de riem vervangen moet worden, ik heb er nu 103.000 km mee gereden.
Bedankt voor het meedenken!
Mvrgr.
Ben
 

Tees

Donateur
Hallo Ben, wat meer informatie over motortype zou handig zijn voor het beantwoorden van je vragen. Distributieriemen hebben meestal een geadviseerd vervangingsinterval van zo'n 120.000 km, maar dat verschilt dus ook per motor.

En ook al loop je hier zo te zien al even rond, een voorstelrondje in de Meet en Greet wordt door velen op prijs gesteld!
 

Antera

Donateur
Rammelt hij ook als hij koud is en je start hem?

Voor de rest word het gissen en gissen is missen. Een garage kan eens luisteren en er misschien meer over vertellen
 
D

Deleted member 17627

Ha weet het wel,,, tdi diesel?? bij stilstaan hoor je het ook, 1 x koppeling intrappen geluid weg. Bekend c.q. produkt eigenschap 1.6 tdi. Komt uit -hoor maar linksvoor- versnellingsbak . Bij wegrijden eerst 1x koppeling intrappen en wegrijden, daarna hoor je niks meer... Doei
 

Tees

Donateur
@albano, ik vermoed dat @benros z'n koppeling al wel een keer ingetrapt heeft tegen de tijd dat ie op snelheid is. Dus misschien is t toch wat anders dan bij jou...
 

benros

Lid
Hallo Ben, wat meer informatie over motortype zou handig zijn voor het beantwoorden van je vragen. Distributieriemen hebben meestal een geadviseerd vervangingsinterval van zo'n 120.000 km, maar dat verschilt dus ook per motor.

En ook al loop je hier zo te zien al even rond, een voorstelrondje in de Meet en Greet wordt door velen op prijs gesteld!
De motor betreft idd een 1.2 TSI, ik zal me op de meet&greet gaan voorstellen :)
 

benros

Lid
Ha weet het wel,,, tdi diesel?? bij stilstaan hoor je het ook, 1 x koppeling intrappen geluid weg. Bekend c.q. produkt eigenschap 1.6 tdi. Komt uit -hoor maar linksvoor- versnellingsbak . Bij wegrijden eerst 1x koppeling intrappen en wegrijden, daarna hoor je niks meer... Doei
Hallo albano, ik heb een 1.2 TSI benzinemotor en wanneer deze stationair loopt hoor je het niet
 

AndreM

Forumguru
@benros kijk eens bij hoeveel toeren het geluid voorkomt.
Ik heb een soortelijk iets gehad en bij mijn diesel kwam het geluid bij 2000 tpm.
Later bleek het de spanrol van de ketting te zijn.
 

oco1979

Forumguru
1.2 TSI problemen
De 1.2 motor, net als de 1.4, kent grote problemen met de distributieketting. Zo’n ketting zou een heel autoleven mee moeten gaan, maar deze kettingen halen zelden de 100.000 km. Dit is voor bezitters van auto’s met deze motoren niet zo fijn, want distributiekettingen zijn een stuk duurder dan distributieriemen. Daarom heeft Volkswagen zijn motoren vanaf 2014 ook weer gewoon uitgerust met distributieriemen.

Het TSI distributiekettingprobleem
distributiekettingprobleem-TSI-motor.jpg
Het probleem zit in veel gevallen in de distributiekettingspanner. Daardoor rekt de ketting tijdens het draaien uit en komt deze nog losser te zitten waardoor de spanner het helemaal niet meer aankan. Het gevolg is dat de ketting gaat overslaan (hij mist soms tandwielen).

Hierdoor ontstaan weer andere problemen. Zo kan het motormanagementsysteem besluiten het vermogen te begrenzen, met mindere prestaties tot gevolg. Daarnaast slijt een uitgerekte ketting veel te snel. Deze slijtage zal uw motor op den duur fataal worden, want op den duur knapt de ketting en slaat deze het hele blok aan diggelen. U zult zeker de eerste niet zijn die hierdoor een nieuw blok nodig heeft.

Als u er snel bij bent kan de schade meevallen. Let daarom op de volgende signalen:

  • U hoort een ratelend geluid, vooral als de motor koud is
  • Er zijn timing problemen
  • Uw motor houdt soms in
  • Het motorstoringslampje brandt
Overige problemen met het 1.2 blok
Andere problemen die we bij het 1.2 blok vaak zien zijn een extreem hoog olieverbruik, omdat de zuigers het begeven. Daarnaast kent ook de 1.2 het probleem met de koolafzetting en vuile inlaatkanalen en zien we dat de hydrostoters snel kapot gaan.
 
D

Deleted member 17627

Oke geen diesel, dan zal het distr. iem indd. kunnen zijn Gr
 

Tees

Donateur
@oco1979 dat was precies de reden dat ik om t type motor vroeg. Maar naar mijn weten, en zoals ook in t stuk dat je post staat, is een versleten ketting typisch iets dat je hoort ratelen tijdens een koude start. Na een seconde of 10-15 is dat dan wel weg (veel sneller bij een goede ketting!). Dat komt niet helemaal overeen met wat TS als symptomen meldt.

Maar nu we weten dat t een 1.2 TSI is met distributieketting, is dat wel de eerste verdachte bij een ratelend geluid.
 

oco1979

Forumguru
Daarom heeft Volkswagen zijn motoren vanaf 2014 ook weer gewoon uitgerust met distributieriemen.
 

Tees

Donateur
Ik heb 't even nagezocht, en volgens mij heeft @ertromp gelijk, vanaf de O3 zijn de 1.2 TSI's weer met distributieriem, motorcode CJZA (103 HP) of CJZB (85 HP). Dus een kettingratel is 't iig niet.
Volgens mij hebben deze moderne distributieriemen een veel langer vervangingsinterval dan de oudere types, richting de 210.000 km. Dus hij zou in principe niet aan vervanging toe moeten zijn, maar je kan wel eens pech hebben.

Heb je al foutcodes uitgelezen? Hoeft geen foutcode te geven natuurlijk, maar kan geen kwaad het eens te bekijken. En verder begin ik me langzamerhand bij Antera aan te sluiten: naar een garage ermee en een goede monteur ernaar laten luisteren.
 

ertromp

Forumguru
Het EA211 blok (dat is de 1.2 TSI van TS) is al sinds 2012 voorzien van een riem. Dat was moment introductie MQB platform,
 

ertromp

Forumguru
In de eerste serie EA211 1.2 TSI is er een probleem geweest met de nokkenasversteller waar ook een terugroepactie op is geweest wellicht is dat oorzaak?
 
Bovenaan Onderaan