Skoda Octavia III RS TDI slaat moeilijk aan met koude start

• Onderwerp starter Deleted member 18345
  • Startdatum
D

Deleted member 18345

Hallo allemaal,

Mijn Octavia RS (Motor CUPA) heeft al lang startproblemen (lange start) en het word alleen maar erger. Het is voornamelijk met koude start (koude motor). Het starten duurt dan 5-6 sec lang en dan slaat de motor pas aan. Hierna loopt de motor dan ook keurig.
Wat ik al heb laten doen:

-Accu getest = oke
-Gloeistiften vervangen
-Brandstoffilter vervangen
-Opvoerpomp is recent vervangen(ander probleem)
-Verstuiverretouren zijn opgemeten zijn oke en blijven ook niet “openhangen”. Deze zijn nagekeken door de garage met een handpompje? Dus zal wel kloppen..

Heb even research gedaan en zag een filmpje voorbij komen op youtube over de tdi ea288 motoren waarbij de VVT klep de oorzaak kan zijn maar mijn auto heeft geen vvt.

Ik vraag mij af of iemand hier een oplossing voor heeft.. Na lang onderzoek valt mij op dat meerdere golf 7 GTD’s dit probleem hebben. Het schijnt een
bekend probleem te zijn. Heb alleen
nergens een duidelijke oorzaak-oplossing kunnen vinden..
Volgens de dealer is het motorregelapparaat software up to date (uit laten lezen).

De wagen is voorzien van keyless. Heb trouwens op verschillende dagen met verschillende handelingen gestart...(start knop indrukken, eerst voorgloeien, wachten, daarna starten enz enz..) 9/10 keer moet de motor lang draaien voordat het aanslaat.

Ik ben benieuwd of iemand hier hetzelfde probleem heeft (gehad) en wat de eventuele oplossingen/oorzaken kunnen zijn.

Alvast bedankt

MaxN

Donateur
Het komt mij wel bekend voor dat dit af en toe eens gebeurt. Ook een CUPA met keyless, voor zover dat laatste er iets mee te maken lm hebben. Ik heb we eens gezien met de OBD11 actief dat op die momenten de accuspanning wat laag is, maar heb uiteraard niet altijd de OBD11 er aan hangen. Of dit elke keer zo is weet ik niet, dan zou ik elke start moeten kijken met de OBD11 of dit zo is, dat gaat me iets te ver.

Malinwa

Senior Member
Hier ook een CUPA met keyless en DSG.
Bij mij valt het ook regelmatig voor dat bij een koude start de motor traag aanslaat wanneer ik de auto meteen start (rempedaal+startknop).
Wanneer ik eerst op de start knop druk zonder mijn rempedaal te duwen en hem daarna start gaat die wel 10/10 vliegensvlug aan.

oco1979

Forumguru
Laad je accu eens bij door een druppellader dat die volledig vol is.
Start dan eens en kijk of daar merkelijk verbetering bij is.

Indien bezit van diagnosetoestel waar je de brandstofdruk kan bij meten.
Bij het starten en zien hoe vlug die over de 250mbar zit.

Draaid de startmotor vlug rond of eerder langzaam ?

Frnsvdw

Senior Member
Bij mij draait de startmotor op volgens mij snel rond daar ligt het ws niet aan.
Ik heb geen startknop maar een sleutel.
Als ik start en direct stop (motor draait dan een paar slagen rond) en dan opnieuw start heeft hij nergens last van en start direct.

oco1979

Forumguru
Lijk me drukprobleem.

Kan aflopen van de brandstof zijn, die wel vlug door elektrische opvoerpomp op druk komt.

Maar niet vlug genoeg dat je nog enige gewaarwording is van wachten, paar seconden.

Kan even contact opzetten en wachten en terug afzetten en dan starten.

Zie dan of die direct start.

Laatst bewerkt door een moderator:
D

Deleted member 18345

Bedankt voor de reacties..

Ik zal de accu maar eerst even opladen.. ik laat het jullie zsm weten..

D

Deleted member 18345

Hallo allemaal. Daar ben ik weer. Even een update en een oplossing voor mijn probleem:

accu laden heeft niet geholpen..

Oplossing/truc:

contact indrukken en ingedrukt houden( keyless) totdat het gloeilampje uitgaat. Direct nadat het gloeilampje uitgaat, het rempedaal intrappen. Motor start in 1 x!!!! Gaat al 5 dagen goed..Ben benieuwd of dit ook de oplossing is bij jullie... laat maar weten

Duijzer

Donateur
Ja, hier ook een CUPA met keyless. Zelfde probleem als ik te vlug ben. De oplossing is inderdaad: startknop indrukken, rempedaal indrukken en nogmaals op de startknop drukken. Nooit geen probleem meer gehad.

Twee seconden ter nagedachtenis aan Rudolf Diesel, zeg maar...

Antera

Donateur
Als ze wat ouder worden moeten de gloeispiralen even opwarmen en dat duurt langer als ze ouder zijn. Nieuwe auto start meteen, je zou toch denken dat de Electronic dit zelf zou regelen.

Bovenaan Onderaan