Hallo, ik heb een Skoda Octavia mk2 1.6 fsi uit 2008 met 234000km.
Ik heb er zo'n 75.000km vrij probleemloos mee gereden naast het gewoonlijke onderhoud.
In het laatste jaar was het ratelen van de distributieketting om het punt gekomen dat ik die toch maar heb laten vervangen.
De dag na het ophalen viel mij op dat de auto redelijk schud op stationair, dit was voorheen zeker niet het geval. (geen engine light lampje)
Een filmpje van de motor:
vanaf 3000 toeren (snelweg) voel ik het schudden niet meer.
Dus terug naar de garage die dezelfde dag gelijk nog een keer de timing van de motor heeft gecheckt, maar volgens de garage was die wel goed.
Er waren geen duidelijke foutmeldingen die waarschijnlijk met de timing te maken hadden
later nog een keer laten uitlezen bij de dealer: (deze zijn verdeeld over een maand bij de eerste garage behandeld)
- intake manifold flap
foutcode was voor het vervangen van de distributieketting al aanwezig, auto liep toen gewoon nog goed.
De intake is nog wel door de garage gecontroleerd, maar er werd geen oorzaak gevonden, alles leek goed te werken.
- Leak in air intake system (opgelost)
Doormiddel van een druk test met rook is het lek gevonden, dit was de pakking vlak bij de EGR.
hierdoor was het stotteren bij optrekken en lui gas response opgelost, wat een 2 weken na de distributieketting ontstond.
- EVAP
weet ik even niet de status van.
Garage zegt verder niet te weten wat het nog kan zijn en bied 2 opties aan:
- Motor vervangen door eentje met een lage km stand ipv allerlei onderdelen gaan vervangen of maar meer testen te blijven doen.
De prijs zou hij gaan samenstellen als ik hier interesse in zou hebben.
- of als ik het toch niet vertrouw kan ik bij een andere garage de timing laten checken, als het dan toch fout was vergoeden zij alles.
Hebben jullie nog advies/ideeën over het probleem?
Ik heb er zo'n 75.000km vrij probleemloos mee gereden naast het gewoonlijke onderhoud.
In het laatste jaar was het ratelen van de distributieketting om het punt gekomen dat ik die toch maar heb laten vervangen.
De dag na het ophalen viel mij op dat de auto redelijk schud op stationair, dit was voorheen zeker niet het geval. (geen engine light lampje)
Een filmpje van de motor:
Dus terug naar de garage die dezelfde dag gelijk nog een keer de timing van de motor heeft gecheckt, maar volgens de garage was die wel goed.
Er waren geen duidelijke foutmeldingen die waarschijnlijk met de timing te maken hadden
later nog een keer laten uitlezen bij de dealer: (deze zijn verdeeld over een maand bij de eerste garage behandeld)
- intake manifold flap
foutcode was voor het vervangen van de distributieketting al aanwezig, auto liep toen gewoon nog goed.
De intake is nog wel door de garage gecontroleerd, maar er werd geen oorzaak gevonden, alles leek goed te werken.
- Leak in air intake system (opgelost)
Doormiddel van een druk test met rook is het lek gevonden, dit was de pakking vlak bij de EGR.
hierdoor was het stotteren bij optrekken en lui gas response opgelost, wat een 2 weken na de distributieketting ontstond.
- EVAP
weet ik even niet de status van.
Garage zegt verder niet te weten wat het nog kan zijn en bied 2 opties aan:
- Motor vervangen door eentje met een lage km stand ipv allerlei onderdelen gaan vervangen of maar meer testen te blijven doen.
De prijs zou hij gaan samenstellen als ik hier interesse in zou hebben.
- of als ik het toch niet vertrouw kan ik bij een andere garage de timing laten checken, als het dan toch fout was vergoeden zij alles.
Hebben jullie nog advies/ideeën over het probleem?
Laatst bewerkt: