Skoda octavia phase 1

blacklizard

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb me juist een skoda ocatvia phase 1 aangeschaft. Deze wagen is een 19tdi, bouwjaar 2000 en heeft ongeveer 82000km
De distributie riem zou ik willen als eerst vervangen want naar het schijnt moet dit op 90000km.
Heeft iemand dit al laten veranderen? Wat is de kostprijs hiervan?
Is deze auto een goede auto en zijn er dingen waar moeten opgelet worden? Fouten van deze wagens? Of komen er problemen voor?
Laat jullie mening maar horen zenne.

mvg

In de loop der tijd heeft skoda steeds het interval voor vervanging van de distributieriem verlengd.

Onder voorbehoud de wisseltermijn van de verschillende motortypen(deze kun je achterhalen aan de hand van de stikker op de bodem van de kofferbak of in het onderhoudsboekje):

Motorcode: AGP/AQM/ALH/AGR/AHF/ASV

tot einde modeljaar '01 om de 90.000 km
Van af modeljaar '02 om de 120.000 km
Van af modeljaar '03 om de 150.000 km

1,9l TDI-PD (pompverstuiver)
Motorcode: AJM

Tot modeljaar '00 om de 60.000 km
Vanaf modeljaar '01 om de 90.000 km

Motorcode: ASZ/AXR/AUY/ATD/ARL

In alle gevallen om de 90.000 km

Overigens kan iedere skodadealer aan de hand van het kenteken in een paar seconden zien welk wisseltermijn van toepassing is op welke motor.

Laat bij het vervangen van deze riem ook de waterpomp contoleren want deze wil nog wel eens 'de pijp aan Maarten geven'(zie ook forum onderwerp 'Pech met de Octavia 1.8 turbo')Omdat deze ook door de distibutieriem wordt aangedreven kan men deze in één handeling mee vervangen (de boel is toch al los) En wat betreft de kosten kan ik je de tip geven vooral bij verschillende adressen een prijsopgave aan te vragen want dit is een nogal kostbare grap. Niet zozeer in materiaalkosten (€ 120,00 voor riem en spanrol en € 80,00 voor een waterpomp) maar vooral de tijd die een monteur nodig heeft tikt nogal aan. Skoda Nederland geeft een adviesprijs van € 549,00 op (incl. riem/spanrol ex. waterpomp).

blacklizard

Nieuw lid
We hebben nu voor mijn vrouw een skoda octavia gekocht 19td bj 2000 66kw
deze heeft ongeveer 85000km.
Als ik op Hbase.nl kijk kom ik op veel meer uit
SPANROL DISTRIB. ong 80 euro
LOOPROL DISTRIB. 28.5X29XMM ong 30 euro
LOOPROL DISTRIB. 80X28X46.2MM 63 euro
DISTRIBUTIERIEM ong 60 euro
WATERPOMP ongeveer 50 euro

daar nog eventueel een riem voor alternator bij en ik denk dat de belangrijkste vervangen zijn zeker? Of niet?
De uren lopen bij mij niet zoveel op aangezien ik dit doe met een kennis en zelf help.
Is een wederdienst.
Nog iemand een idee wat er nog moet vervangen worden of te controleren is op ong 90000km?
Laat het weten.
Heb nu al een paar keer met de wagen gereden en hij doet het zeer goed.
Alvast bedankt voor de reactie's

Bovenaan Onderaan