Skoda Octavia RS-P (260 pk)

Aiii

Lid
THE NEW OCTAVIA RS is a fine machine. A dozen laps of the Top Gear Australia test track at yesterday’s launch left us in no doubt that even the ham-fisted will find it an entertaining and well-connected drive.
It also makes the perfect base for a project vehicle, in this case Skoda Australia’s Octavia RS-P (‘P’ for project). Built to showcase the new Octavia RS, the RS-P has clearly been engineered for track-style performance.

Based on an Octavia RS wagon, the visual cues are discreet: black 18-inch alloys, green brake calipers and unique RS-P badging separate the RS-P from the RS. A closer look however reveals that this is a comprehensive make-over and not just a light engineering tweak.
Fully adjustable dampers replace the stock factory items and Yokohama ADVAN AO48 225/40R 18 tyres wrap the black alloys.

Front and rear strut-braces have been added to firm up the chassis, the rear suspension cross-brace taking up much of the wagon’s rear cargo area.
Brakes have been upgraded to 355mm front discs with four-pot calipers and 310mm rear discs, clamped by single piston calipers.

Power is up 3kW– 5kWs over the standard RS’s 2.0-litre turbo, thanks to a three-inch stainless steel mandrel bent exhaust system and performance air-filter.
And there is more to come: Skoda Australia has confirmed that an ECU re-tune is planned for the RS-P that will see outputs rise to around 190kW and 350Nm.

RS-P badge-work features on the passenger side of the dashboard, tailgate and front grille making the whole ‘project’ look very production ready. Don’t hold your breath though as Skoda Australia says it has no plans to take the RS-P beyond ‘project’ status.
While Octavia RS-Ps will not be gracing the forecourt of your local Skoda dealer, the car’s existence tells us that there may be more to look forward to from Skoda Australia.

Bron: http://www.themotorreport.com.au/40789/skoda-octavia-rs-p-unique-australian-skoda-revealed/

Aiii

Lid
skoda_octavia_rs-p_k_05.jpg

skoda_octavia_rs-p_04.jpg

skoda_octavia_rs-p_07.jpg

Wat een heerlijke bak, tuurlijk is ie nog niet zo snel als Plaza's RS, maar wel ontzettend bruut met die honinggraatgrill zo voorop. Yum. Jammer dat ie alleen voor Australië is. Maar wie weet wordt PON wel geïnspireerd hierdoor. :D

Gieliovd

Forumguru
Goed werk!

Visueel genot weer op deze avond.

Wat moeten ze er in NSW nou weer mee, stuur naar Nederland dat ding ;)

Mooi man, brute machine! Niet bepaald een boodschappenwagentje dus die tentstokken kunnen weinig kwaad.

MarcoO2

Forumguru
voor degenen die moeite hebben met Engels ;)

Skoda Octavia RS-P, extra veel powerrr (260 pk)

Gepost op Tuesday, 1 September 2009 om 18:04 door robbie in Skoda | 30 Reacties »
Skoda%20Octavia%20RS-P%2001.jpg

Met 200 pk is de Octavia RS natuurlijk wel een beetje het kneusje onder de krachtige VAG-modellen. Daarom heeft de Australische importeur deze RS-P(roject) gebouwd met 260 pk. En nu is het een hele heftige auto geworden.
En de Australische importeur is niet over een nacht ijs gegaan. Zo zijn er grotere remmen gemonteerd (355 mm voor, 310 mm achter) en is het onderstel aangepakt. Ook zien we 18″ velgen met Yokohama ADVAN AO48 rubber.
Ik moet wel eerlijk toegeven dat het vermogen op dit moment slechts zo’n 5-6 pk omhoog gegooid is, maar op korte termijn krijgt de motor een volledige krachtkuur en levert het blok 260 pk en 350 Nm.
Zijn er ook nadelen? Zeker! Zo zal het waarschijnlijk bij 1 exemplaar blijven en zullen we in Nederland al helemaal niet kunnen genieten van deze potente Octavia RS. Een ander nadeel is dat je laadruimte een stuk minder praktisch is geworden. (via: themotorreport.com.au)

bron: Autoblog.nl

[MODERATORBREAK]jongens, even in gedachte houden, als je copy/paste van een media website, ALTIJD de bron vermelden. Ik heb niet de tijd om ook nog boze mailtjes van uitgevers en dergelijke te beantwoorden...
Bedankt alvast, :xyxthumbs:
Exciter[/MODERATORBREAK]

___JC___

Forumguru
Mooi apparaat, leuk dat ze de RS aanpakken, maar wat blijft die neus toch wennen...zeker bij een witte...
:eek:oo:

Wasmachineman

Forumguru
RS

Ik zou wel aan deze neus kunnen wennen met de rest erbij dan ! :1819:
Wit is trouwens ook een kleur die ik overweeg volgend jaar als opvolger van mijn trouwe zwarte O2!
Je wil wel eens wat anders toch ? En dan bedoel ik geen ander merk.:yeah:

___JC___

Forumguru
Das toch mooier inderdaad. Maar felrood leer is dan weer niet helemaal mijn ding. Altijd wat te zeiken he.
:winkie:

Fabia

† In Memoriam
Ik zou wel aan deze neus kunnen wennen met de rest erbij dan ! :1819:
Wit is trouwens ook een kleur die ik overweeg volgend jaar als opvolger van mijn trouwe zwarte O2!
Je wil wel eens wat anders toch ?

Ik zou geen chromen dakrails nemen. Ik zou die mooi zwart laten, staat beter bij wit.

Wasmachineman

Forumguru
Ik houd altijd wel wat leasegeld over met een Skoda dus ruimte is er om "op te leuken" ! En zwarte accenten natuurlijk, velgen antraciet of zwart zoals ik laatst las.

cvegreen

Forumguru
Ik vind een dikke station/combi echt wel vet op het circuit . Daar horen wel een aantal factoren wel voldaan te zijn.
Hij moet wel laag bij de grond , er moeten dikke velgen onder en vooral , er moet een dikke vette motor in . Op zich kan het wel vind ik . Alleen jammer dat je er niet zoveel ziet op circuit . ( waar ik vroeger veel op vertoefde)

Bovenaan Onderaan