Skoda octavia scout diesel valt plots stil tijdens rijden

skodaspin

Nieuw lid
onze skoda is de laatste 2 dagen al 2 keer uitgevallen tijdens het rijden. Plots gaan alle functies op het dashboard uit ( zelfs de meter van diesel) en de motor valt stil tijdens het rijden. Proberen te starten maar hij geeft geen kik, geen geluid, niets ! 10 minuten gewacht en plots weer stroom, hij start en rijd weer. 2 de keer wegenhulp gebeld , computer uitgelezen , geen enkele foutmelding en plots doet hij het weer.Een zeer vervelend en onberekenbaar raadsel.Garage gebeld, geen idee. iemand een idee?

ertromp

Forumguru
Das niet fijn

Van welk bouwjaar is de Octavia?
Welk type dieselmotor?

Wat meer gegevens zijn altijd raadzaam. Dus niet uitgelezen later door een dealer met VAG diagnose apparatuur of zo?

skodaspin

Nieuw lid
het is een skoda octavia scout diesel 2.0 tdi 4X4 van 2009
alle kabels en zekeringen zien er nog goed uit. Uitgelezen met computer van pechverhelping.
maar ik veronderstel dat computer fout niet registreert omdat alle stroom (behalve van lichten) uitvalt . Het is gelijk dat je het contact zou stil leggen :) vandaag niet stil gevallen

Skoda-MAN

Forumguru
Accupolen goed vast? Inwendige breuk van accu plus- of minkabel mogelijk. Massa aansluitingen op vastzitten controleren. Losse stekkerverbinding aan contactslot of de bekabeling daar naar toe. En dan blijft het hoofdrelais nog over tenzij de contactschakelaar van het contactslot de boosdoener is.

oco1979

Forumguru
Als ik het goed begrijp:

Je bent aan het rijden en plots valt het volledige dashboard weg en de wagen valt stil ?

Tis niet dat de wagen stilvalt en dat er een paar lampjes op het dashboard branden,lijk zoals je de sleutel op het contact zet ?

Ecu moet ook nog stroom hebben om foutcodes te kunnen opslaan.

Daarbij het ervoor zitten.

1 : batterijklemmen min en plus ?
2 :massa batterij carrosserie ?
3 : massa tussen de carrosserie naar de motorblok oké ?
4 : lading terwijl even checken. ?
5 : contactslot eens aan wikkelen.

skodaspin

Nieuw lid
inderdaad. Ik denk niet dat er lampjes branden maar weet dat niet zeker . ban wel zeker dat dashboard verlichting uitvalt en ook alle meterkes Als we nog eens stil vallen zal ik beter kijken.alle kabels en klemmen zitten nog goed vast.

polf

Senior Member
Lees dit draadje eens:http://www.skodaforum.nl/forum/i/he...-instrument-auto-start-niet-meer.20497/page-3 Komt dit ook overeen met jou klachten?

Ik heb het stil vallen ook 4 keer gehad. Relais verwisselt en alles weer ok. Oude relais getest met externe 12v bron en het relais ging idd in de fout. Eerst dacht ik de contacten zelf maar het bleek de spoel te zijn die soms wel werkte maar dan toch ineens afviel. relaiskoste iets van 14,- bij de dealert

Greetz Polf

Cordoba

Forumguru
Als de lampen (dagrijlichten/dimlichten) niet uitvallen, zal het zeker niet in de accuklemmen of kabels zitten, dan was alle verlichting uitgevallen. Als je uitstapt om te kijken, gaat dan wel de interieurverlichting aan (ook een teken dat accu en kabels/klemmen in orde zijn)?

Ik zit te denken aan 'relais 109' als ik het goed heb uit het hoofd, mogelijk dat Polf die hierboven ook al genoemd heeft: relais zorgt voor stroom voor o.a. de brandstofpomp en volgens mij ook voor de ECU, en als de ECU geen stroom heeft kan ie ook geen foutcode registreren.

skodaspin

Nieuw lid
bedankt, de auto valt nu al dagen niet meer uit maar dat is zeer vervelend. denk niet dat het het relais is want we hebben dat er eens uitgetrokken ,de auto valt dan wel stil omdat hij geen diesel meer krijgt maar dashboard verlichting en metertjes diesel werken nog en hij maakt dan ook lawaai als hij probeert te starten en de onze geen kik.

skodaspin

Nieuw lid
ondertussen is de skoda niet meer stilgevallen. Gisteren hebben ze
in de garage een nieuw hoofdrelais ingezet op hoop van zegen ....
soms komen we buiten en dan staan al onze ruiten open:)of doms ook maar 1 op een kiertje...
ze dachten aan het hoofdrelais omdat ook de klok stilgevallen was en geen foutmelding bij uitlezing

Cordoba

Forumguru
Ik had er vanavond 2 op een kiertje :mad: Vanmiddag de achterraampjes op een klein kiertje gezet zodat het niet al te heet in de auto zou worden. Vanavond de auto gewassen en de raampjes vergeten, pas toen ik de ramen droog ging maken en er druppels aan de binnenkant van het raam zaten, ging het lampje branden.:banghead: Gelukkig komende dagen warm weer, dan kan het weer drogen.

Bovenaan Onderaan