Skoda Octavia Station vragen

Verplaatst vanuit forum "even voorstellen". Mijn antwoord op de vraag: "Welk type Octavia zoek je":

Op dit moment heb ik, behalve dat een stationcar mij erg praktisch lijkt, nog geen specifiek type op het oog. Wat ik belangrijk vind is (misschien voor de hand liggend):
1. vooral een laag verbruik, (mijn pure Corolla gemiddeld 1: 15 , en op de snelweg, bijv. naar frankrijk 1:17)
2. en technisch betrouwbaar en in goede staat (bij toyota heb ik behalve de slijtende delen, nauwelijks andere reparaties gehad),
3. en geen vreemde (te verwachten) mankementen,

Met dat laatste doel ik op (als voorbeeld): iemand vertelde dat een suzuki baleno station een goedkope, lichte, zuinige (1:14,5 gemiddeld) en toch vrij ruime gezinsauto is. Nu blijken die Baleno's nogal eens versnellingsbak problemen te krijgen (soms al bij 50.000km), waarbij revisie (ca. 1500 Euro) uiteindelijk de enige optie is. En soms komt het probleem weer terug. Dat soort mogelijke problemen ga ik graag uit de weg.

Verder ben ik een vrij rustige rijder. Dus er hoeft wat mij betreft geen grote/krachtige motor in te zitten.
We rijden hooguit (incl. vakantie naar frankrijk) zo'n 16 tot 18.000 km per jaar. Diesel is dus geen optie.

Ook mag de auto mag al flink wat ouder zijn (jaar of 15 is geen probleem). Want ons budget is niet zo groot. Als hij technisch maar in goede staat is. Relatief lage kilometerstand is ook fijn.

En verdere uitrusting, motorgrootte etc., zijn wat mij betreft ondergeschikt aan bovenstaande zaken.

Is dit iets waar jullie iets mee kunnen?

Kunnen dit soort verbruikscijfers überhaupt bij een Octavia?

Tips waar je op moet letten bij een Octavia?

Heeft een Octavia mankementen waar je altijd een keer tegenaan loopt?

Alle goede raad is welkom.

ertromp

Forumguru
Ik zou het dan houden op een Octavia 1 ergens rond bouwjaar 2002-2005 met een 1.6 MPI motor.
Als je het ziet zitten dan is een auto importeren vanuit Duitsland te overwegen. Je scoort daar een compleet uitgevoerde Octavia 1 Combi met een relatief lage km stand (<150.000km) voor bedragen beneden de €3.500,-
Typische problemen: roest aan achterklep
Rubbers draagarmen

Welke zaken loop je wellicht tegen aan:

distributieriem vervangen incl. waterpomp
dempers kofferdeksel

Desperado

Forumguru
Waarbij de distributie normaal is en de rest de wereld niet kost aan reparatie. Alleen dat roest even in de agten houden. De mijne is 14 jaar oud en heeft er vrijwel geen last van.

muurman

Senior Member
wat bedoel je precies?
zijn mijn eisen te hoog? bedoel je dat?
Naar mijn idee is toyota sowieso betrouwbaarder als skoda.
Wel heb ik het idee dat onderdelen duurder zijn.

ennnn een gebruikte auto blijft beetje gokken . Doet iemand hem weg omdat ie wat anders wil of.....
Ik zeg altijd neem een gebruikte auto voor een prijs waarbij je nog geld over hebt voor dure reparatie's.

Als je het ziet zitten dan is een auto importeren vanuit Duitsland te overwegen. Je scoort daar een compleet uitgevoerde Octavia 1 Combi met een relatief lage km stand (<150.000km) voor bedragen beneden de €3.500,-

Op marktplaats zie ik een heel aantal combi's staan voor bedragen vanaf 1250 Euro. Bijv. deze:http://link.marktplaats.nl/m802948136

Is dat te goedkoop? Zit er een addertje onder het gras? Wat denk je daarvan?

En ook 1 op G3 gas voor 2150. Is gas aan te raden in een octavia?
Zie: http://link.marktplaats.nl/m806312868

Bovenaan Onderaan