Skoda octavia stottert

aidan

Nieuw lid
Hallo

Ik wil mij graag even voorstellen. Mijn naam is Aidan en ik ben een autoliefhebber. Ik sleutel regelmatig aan auto's en heb onlangs een onderhoudsbeurt uitgevoerd aan een Octavia uit 2007.

De auto heeft 210.000 kilometer gelopen en ik heb de olie, bougies, oliefilter en interieurfilter vervangen. Tijdens de testrit merkte ik echter dat de auto licht schokt bij constante snelheid en stationair een beetje bokt. Er is geen motorstoring.

Het betreft een 1.6 BLF-blok, datzelfde als volgens mij een Golf 4.

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Met vriendelijke groet,
Aidan
 

Tees

Donateur
Er vanuit gaande dat het voor de beurt niet zo was, zou ik als eerste iets rond de bougies verdenken. Heb je de bobines goed aangesloten, bougies goed vastgedraaid, geen vuil tussen de bougie en schroefdraad?
 

aidan

Nieuw lid
Goedenavond,



Dank u voor uw reactie.

Er waren geen problemen voor de beurt.

De bougies zijn niet op moment gezet, omdat ik op dat moment geen momentsleutel had. Ze zitten echter wel goed vast en er zit geen vuil tussen. Het zijn exact dezelfde bougies als die eruit kwamen, de Super 4 van Bosch.

Wat mij wel opvalt, is dat er wat benzine uit de uitlaat spettert.

En het vermogen is perfect zodra het gaspedaal in word getrapt naar de bodem geen gestotter of iets.
 

Tees

Donateur
Ik zie dat de BLF ook een blokbobine met bobinekabels heeft. Bij mijn 1.2 TSI (zelfde ontwerp) heb ik wel eens problemen gehad met een beschadigde kabel (was een specifiek 1.2 TSI kwaaltje) maar ook met een bobinekabel die net niet helemaal lekker contact maakte met de bougie. Ik zou dus even al je bobinekabels loshalen, visueel controleren (zowel buitenkant kabel als binnenkant van de aansluitingen) en goed stevig in t gat van de bougie hermonteren. Kan zomaar zijn dat je daar ergens iets net niet helemaal goed hebt gedaan.
 

EdK

Forumguru
is dat er wat benzine uit de uitlaat spettert.
Zou dat niet gewoon wat condenswater zijn wat er uit spettert ??

Maar goed kom je zo achter !! Even een vuurtje erbij ! Ontbrand het dan is het inderdaad benzine en anders toch niet..... :koffie:
 

aidan

Nieuw lid
Excuses ik heb een fout gemaakt met typen de motorcode is BFQ

Bougie kabels heb ik goed aangedrukt. En Gekeken of er niks in van viezegeit in de bougiedop zat.






Zal ik morgen even naar kijken. Zou best kunnen dat het inderdaad condens is.



Iemand die ook raad weet met de bosch super 4 ? Hoor er slechte dingen over.
 

ertromp

Forumguru
Kan ook maar zo een vacuumslang zijn die ergens valse lucht trekt. Hoor je wellicht gesis of iets dergelijks bij de motor?

En het is viezigheid ipv vieze geit ;)
 

gehaktbal

Forumguru
pic858620.jpg
 

Tees

Donateur
Dat is niet best, dat er benzine uit je uitlaat komt. Dat geeft wel aan dat de verbranding niet best is. Normaliter wordt wat er aan onverbrande benzine overblijft door de katalysator wel weggenomen. Bij koude start is die natuurlijk nog niet erg actief, maar bij warme motor zou dit zeker niet moeten gebeuren.
Doet ook wel vermoeden dat er één of meer cylinders niet goed ontbrandt.
 

aidan

Nieuw lid
Dat zou in principe ook de benzine in je uitlaat kunnen verklaren: Cilinder 3 ontbrandde niet.
Dat klopt klinkt logisch.
Is er dan nog onderzoek nodig waarom die elektrode platgedrukt was?
Ik heb tijdens montage 1 bougie laten vallen ergens achter het peilstok. Maar dat was maar 2 cm dus ik dacht zal wel niks zijn.
Toch wel dus.

Iedereen enorm bedankt voor alle hulp.
 

EdK

Forumguru
Maar goed als de massa elektrode te dicht op de midden elektrode is gekomen door die val dan is het kwestie van de massa elektrode weer iets terug buigen en op de maat zetten met een voeler van de juiste maat.
Is het porcelein van de midden elektrode gescheurd / gebroken dan inderdaad vervangen...
 
Bovenaan Onderaan