Hier ook iemand die weinig kilometers rijdt met een diesel. Maar onderhoud en gebruik zijn heel belangrijk. Als de onderhoudshistorie bekend is kun je daar al heel veel uit halen. Wat is er al vervangen en wat (nog) niet? Met een diesel heb je een zuinige motor met veel koppel, ik persoonlijk vind dat prettig rijden. Nadeel is wel dat je de staat enorm sponsort met de wegenbelasting. Daarentegen is het wel zo dat door dat dieselbashen de prijzen relatief laag zijn. Afschrijving heb je nauwelijks meer. Dus je koopt voor relatief weinig geld een ruime auto met een prettige motor. En als je oplet wat je koopt (en een beetje geluk hebt) dan kun je nog jaren met zo'n auto doen.
Ik zou niet terugschrikken voor een kilometerstand van 250.000 km of meer, de motor kan dat prima hebben. Je hebt wat meer onderhoud, maar als de prijs er naar is.... Of anders gezegd, een diesel van meer dan 10 jaar oud met nog geen 200.000 km op de teller heeft een verhaal. Zoals de mijne. Gekocht met 140.000 en in 6 jaar tijd nog geen 60.000 km bij gereden. Omdat ik gewoon eigenwijs ben door diesel te willen rijden, zakelijk rij en bereid ben de staat te sponsoren. Dat is het verhaal, aantoonbaar door onderhoudshistorie en garagerekeningen. Dus een diesel uit 2012 met 150.000 km op de teller kán, maar het vraagt wel onderzoek. En als dat niet lukt zou ik hem laten staan, want er zijn verhalen genoeg over teruggedraaide diesels.
Check de kentekenhistorie, als hij in de laatste 2 jaar 3 verschillende eigenaren heeft gehad moet je gauw verder kijken. Check de onderhoudshistorie (facturen, boekje, digitaal inzien via de dealer). En vraag eventueel of je de vorige eigenaar mag benaderen. Als de auto in onderhoud is geweest bij het bedrijf dat hem te koop aanbiedt zullen ze daar geen bezwaar tegen hebben, maar als het bijvoorbeeld een handelaar is die via-via aan de auto is gekomen zal hij niet weten wie de vorige eigenaar was. En check ook wat de verkoper verteld. 'Ik heb hem rechtstreeks van de dealer waar hij altijd in onderhoud is geweest', prima. Welke dealer? En die dealer bellen of het klopt, en vragen wat de historie is. Kortom: doe gedegen onderzoek. Laat je niet gek maken door 'je moet snel beslissen want dit buitenkansje is zo weg' of 'zoiets vind je nooit meer'. Als je nu geen tijd besteedt aan onderzoek, zul je later tijd moeten maken voor onderhoud....