Skoda Octavia, waarop te letten bij aankoop?

@Willem

Nieuw lid
Hoi, ik ben nieuw op dit forum en ben van plan een octavia te kopen. Waar moet ik op letten bij een 1.6 tdi motor?
 

hemi24

Forumguru
Welkom!

Als we het hebben over een Octavia 2 (facelift '09-'13) is het een EA189 motor, beter bekend als dé sjoemeldiesel.

Op zich een goede en betrouwbare motor.
Problemen kunne zich voordoen in o.a.:
- Roetfilter (verstopt/verzadigd);
- injectoren/verstuivers;
- EGR-klep.

Het ligt er maar net aan wat je op het oog hebt, en hoe deze wagen bereden én onderhouden is...

Gezonde diesels maken km's dus alles beneden 3 ton zou ik om die reden al niet willen aanraden...
De vraag is dan alleen, hoe goed is de rest van de wagen nog na 3 ton...? En watvoor avontuur ga je aan beginnen?
 

JeSko

Forumguru
@hemi24

Is dat per definitie zo? Stel iemand rijd 4-5 dagen van de week niet met zijn Diesel, maar elk weekend rijden ze wel telkens 200 km heen en terug, de auto zal hierbij een lage km stand behouden maar toch de juiste soort afstanden afleggen en niet gebruikt worden om naar de bakker en de slager in het dorp te kachelen... Veel meer hangt af van gebruik dan van rauwe km's. Mijn Superb TDI had destijds 52.000 gelopen bij aankoop en was toen al 6 jaar oud, nooit ook maar één mankement aan gehad op één slechte gloeibougie na op het allerlaatste. Het is gewoon altijd een gokje, maar ik zou met het huidige klimaat rond diesels zowiezo geen diesel meer kopen, los van het mechanische.
 

Duijzer

Donateur
Hier ook iemand die weinig kilometers rijdt met een diesel. Maar onderhoud en gebruik zijn heel belangrijk. Als de onderhoudshistorie bekend is kun je daar al heel veel uit halen. Wat is er al vervangen en wat (nog) niet? Met een diesel heb je een zuinige motor met veel koppel, ik persoonlijk vind dat prettig rijden. Nadeel is wel dat je de staat enorm sponsort met de wegenbelasting. Daarentegen is het wel zo dat door dat dieselbashen de prijzen relatief laag zijn. Afschrijving heb je nauwelijks meer. Dus je koopt voor relatief weinig geld een ruime auto met een prettige motor. En als je oplet wat je koopt (en een beetje geluk hebt) dan kun je nog jaren met zo'n auto doen.

Ik zou niet terugschrikken voor een kilometerstand van 250.000 km of meer, de motor kan dat prima hebben. Je hebt wat meer onderhoud, maar als de prijs er naar is.... Of anders gezegd, een diesel van meer dan 10 jaar oud met nog geen 200.000 km op de teller heeft een verhaal. Zoals de mijne. Gekocht met 140.000 en in 6 jaar tijd nog geen 60.000 km bij gereden. Omdat ik gewoon eigenwijs ben door diesel te willen rijden, zakelijk rij en bereid ben de staat te sponsoren. Dat is het verhaal, aantoonbaar door onderhoudshistorie en garagerekeningen. Dus een diesel uit 2012 met 150.000 km op de teller kán, maar het vraagt wel onderzoek. En als dat niet lukt zou ik hem laten staan, want er zijn verhalen genoeg over teruggedraaide diesels.
Check de kentekenhistorie, als hij in de laatste 2 jaar 3 verschillende eigenaren heeft gehad moet je gauw verder kijken. Check de onderhoudshistorie (facturen, boekje, digitaal inzien via de dealer). En vraag eventueel of je de vorige eigenaar mag benaderen. Als de auto in onderhoud is geweest bij het bedrijf dat hem te koop aanbiedt zullen ze daar geen bezwaar tegen hebben, maar als het bijvoorbeeld een handelaar is die via-via aan de auto is gekomen zal hij niet weten wie de vorige eigenaar was. En check ook wat de verkoper verteld. 'Ik heb hem rechtstreeks van de dealer waar hij altijd in onderhoud is geweest', prima. Welke dealer? En die dealer bellen of het klopt, en vragen wat de historie is. Kortom: doe gedegen onderzoek. Laat je niet gek maken door 'je moet snel beslissen want dit buitenkansje is zo weg' of 'zoiets vind je nooit meer'. Als je nu geen tijd besteedt aan onderzoek, zul je later tijd moeten maken voor onderhoud....
 

@Willem

Nieuw lid
Ok, bedankt voor de reacties. Hier haal ik veel uit maar ik heb een octavia uit 2014 op het oog en die heeft 127.000 gelopen.
 

Duijzer

Donateur
Dat bedoel ik. 12.700 km per jaar, daar koop je normaal gesproken geen diesel voor. Dus kijk goed uit dat ie niet eigenlijk 327.000 km gelopen heeft…

Overigens: is het dan een Octavia 3? Dit staat in de rubriek Octavia 2, die zijn tot 2013 gemaakt.
 

@Willem

Nieuw lid
Dat bedoel ik. 12.700 km per jaar, daar koop je normaal gesproken geen diesel voor. Dus kijk goed uit dat ie niet eigenlijk 327.000 km gelopen heeft…

Overigens: is het dan een Octavia 3? Dit staat in de rubriek Octavia 2, die zijn tot 2013 gemaakt.
Oh idd dan is dat een octavia 3 en is wel nap dus dan moet het goed wezen toch?
 

Duijzer

Donateur
Oh idd dan is dat een octavia 3 en is wel nap dus dan moet het goed wezen toch?
Nap alleen zegt niet zoveel. Ik heb taxi’s gezien die 100 dkm per jaar reden. Na 50dkm verversten ze de olie zelf en 1x per jaar naar gingen ze naar de dealer voor een onderhoudsbeurt. Maar dan draaiden ze hem eerst 70.000 km terug. Dus na 5 jaar 150.000 km op de klok en kloppende NAP. Maar ze hadden 5 ton gereden…Stoel opvullen en een nieuw stuur en pookknop erin en het leek net echt. Alleen de pedaalrubbers vergaten ze, daar kon je het aan zien.

Nogmaals: het kan goed zijn. Nap is een indicator, en die klopt. Maar kijk vooral ook goed naar de historie en het verhaal waarom een diesel zo weinig kilometers heeft gereden.
 

Arjan1985

Forumguru
Ik vind het voor een diesel icm jaartal wat laag inderdaad. Maar wellicht zit er een mooi verhaal aan vast en is er gewoon geschiedenis bekend. Waar staat die te koop?

Daarnaast werden kilometerstanden van taxi’s ook juist vooruit gedraaid! Om geld wit te kunnen wassen. Zo hadden ze “meer” ritten gereden op papier ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Ik had een 2014 1.6 tdi greenline 110pk gekocht in 2018 met 204.000km.
Gelijk de distributie met waterpomp laten doen.
In 2019 gechipt.
Daarna accu vervangen, gloeispiralen, interieurfan, dynamo 2 gerepareerd, 1x koelslang onder motorblok kapot en 1x plastic flensaansluiting kvs aan zijkant motorblok gescheurd, koppeling vervangen en voor de rest normaal onderhoud en om de 30.000km LongLife olie.
Eind 2023 bij 414.000 distributie/waterpomp weer vervangen en verkocht.
Auto had alleen een probleem met de roetmeting bij de laatste apk.

Ik had hem uit de lease gekocht met dealer onderhoud en er was al 1x een koppeling vervangen.

Denk dat de onderhoudshistorie erg belangrijk is.
 

Smeeuwis

Donateur
Er zijn wel vaker diesels met weinig kilometers, mijn schoonmoeder rijdt een Tiguan 2.0 TDI DSG uit 2016 en die heeft nog geen 150k gereden. Toen door mijn schoonvader gekocht in een periode dat ze nog best veel reden en diesel ook nog uit kon. Komende van een boerderij zat diesel ook 'tussen de oren' overigens. En nee, het was geen rode diesel. Na zijn overlijden zijn de jaarlijkse kilometers flink gedaald. Nu is ie dus relatief duur, maar inruilen is nog duurder...

Mijn boodschap: probeer het verhaal te achterhalen, zoals @Arjan1985 ook aangeeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Smeeuwis

Donateur
Als het inderdaad een O3 is dan is de 1.6 TDI de EA288 motor en dat is niet de sjoemeldiesel. Heb je een Greenline op het oog? Dan even oppassen als je aanhangers wil trekken: veel van die Greenlines hebben namelijk geen toegestaan trekgewicht, of maar 1000 kg. Kan je checken door het kenteken bij de RDW even in te voeren. Betreft voornamelijk bouwjaren 2013 en 2014, dus de allereersten van het nieuwe model.

Welkom op het Forum overigens. Naast de reeds genoemde zaken is een goed punt om misschien even te checken de waterpomp, die wil nog wel eens vroegtijdig sneuvelen bij dit type motor.
 
Laatst bewerkt:

Smeeuwis

Donateur
Ter aanvulling: de EA189 (de sjoemeldiesel dus) is voor zover ik kon terugvinden nooit geleverd in de Octavia 3. Wel dus de EA288 in twee varianten, met 105 pk en 5 bak en met 110 pk met 6 bak. De 110 pk uit de beginjaren van dit model (2013, 2014) is dan Greenline genaamd wegens lagere uitstoot. Zijn er in de lease best veel van verkocht omdat die 14% bijtelling had. Maar pas dus op met trekgewicht. Over dit type is veel te vinden in het Octavia 3 forum. Of ze toen ook met DSG zijn geleverd weet ik niet zeker, maar ik dacht van niet.

Ik heb zo’n Greenline gehad als 5 deurs liftback. Mijn eerste Skoda. Erg fijne en ruime auto. Geen problemen mee gehad, behalve dus de waterpomp. Zuinig en best vlot, maar geen aanhanger dus in mijn geval.
 
Bovenaan Onderaan