Skoda rapid verbruik

kuqezi1912

Nieuw lid
Beste,

Onlangs een rapid spaceback 2014 1.2tsi 77kw gekocht, nu merk ik dat het gemiddeld verbruik in de 7.5l/100km zit. Ook als ik de auto start en rijd gaat het verbruik van 20l totdat het uiteindelijk naar die 7.5l gaat. Bougies zijn door skoda garage 20.000 km geleden vervangen. Vind het verbruik zo raar
 

Pindasaus

Forumguru
Brandt het motorlampje?
Op welk verbruik kom je uit als je bij het tanken de afgelegde afstand deelt door de getankte hoeveelheid benzine?

Op Spritmonitor is 6,2 L / 100 km gemiddeld.
7,5 L / 100 km is hoog maar kan als je veel in de stad rijdt, korte ritjes maakt of 130 km/u rijdt op de snelweg. Direct na het starten een hoger verbruik is normaal, meestal rijd je dan in de 1e of 2e versnelling, koude motor, geen ontstekingsvervroeging zodat de katalysator snel opwarmt etc. Welk verbruik zie je als je naar het actuele verbruik kijkt in plaats van het gemiddelde?

Voel eens aan de velgen / remmen. Wordt er één veel warmer dan de rest?
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Wat vind je raar aan het verbruik? Meteen na de start zal het gebruik altijd hoger zijn. Als het verbruik over een aantal tankbeurten heen stabiel is, zou ik me geen zorgen maken.

Wel vreemd zou zijn als je gemiddelde verbruik zich bij elke start reset. Dat zou niet moeten.
 

Tees

Donateur
7.5 L/100 km is 1:13.3, dat is idd behoorlijk hoog. Met mijn Octavia met de 1.2 TSI (één generatie eerder) haal ik als lange termijn gemiddelde 1:15.5, en dat is inclusief de nodige ritten met volle bepakking. Als ik die eruit haal, zit ik boven de 1:16. En de Octavia is een stuk groter dan een Rapid.

Dit is wel gemeten aan de pomp, ik zou je wel aanraden dat aan te houden. Dan garandeer je ook meteen een langere termijn, van tenminste 1 tankinhoud. De BC heeft soms namelijk een flinke afwijking.
 

Okki

Donateur
Ik reed met de Rapid 1.2 gemiddeld 1 op 18,5 over bijna 150.000 km.
Omgerekend 5,4 ltr op 100 km
Ritjes over de snelweg (langer dan 30 minuten) gemiddeld tussen de 1 op 20 / 22

Screenshot_20240828_182021_Chrome.jpg
 

kuqezi1912

Nieuw lid
Brandt het motorlampje?
Op welk verbruik kom je uit als je bij het tanken de afgelegde afstand deelt door de getankte hoeveelheid benzine?

Op Spritmonitor is 6,2 L / 100 km gemiddeld.
7,5 L / 100 km is hoog maar kan als je veel in de stad rijdt, korte ritjes maakt of 130 km/u rijdt op de snelweg. Direct na het starten een hoger verbruik is normaal, meestal rijd je dan in de 1e of 2e versnelling, koude motor, geen ontstekingsvervroeging zodat de katalysator snel opwarmt etc. Welk verbruik zie je als je naar het actuele verbruik kijkt in plaats van het gemiddelde?

Voel eens aan de velgen / remmen. Wordt er één veel warmer dan de rest?
Nee geen motorlampje en ook geen foutcodes op de scanner. Onlangs benzinefilter vervangen
 

Okki

Donateur
Hoe kom je aan 50 liter? Als ik m'n tank echt bijna leeg reed, en het bereik nog maar 10 km of minder was, kreeg ik met moeite 47 liter in de tank.

Maar 600 km is niet veel. Ik perste er meestal ca. 800 tot 900 km uit met 1 tankbeurt
 

Rallye

Forumguru
Als al eerder door een ander gezegd: een iets meer wetenschappelijke aanpak, waarbij je dus gedurende zeker enkele weken bij elke tankbeurt vastlegt wat je tankt en hoeveel je met de vorige tankvulling hebt gereden is beter dan op basis van vage vermoedens (die niet eens door foutmeldingen worden ondersteund) zaken te vervangen.

Daarnaast is ook het gebruik van de auto interessant. Rij je veel in de stad, snelweg, ben je een snelle optrekker of niet, dat soort dingen.
 

Okki

Donateur
Zou kunnen, maar met nog 10 a 20 km actieradius volgens de boordcomputer heb ik er nooit meer dan 47 liter in gekregen
 

kevinbel

Actief lid
Wel redelijk hoog verbruik ja, 600km op een tank.
Ik doe gemiddeld 1op17,5. Rond de 850a950km op een tank wel.
Zie https://www.spritmonitor.de/en/detail/1449629.html

En het zou een 55l tank moeten zijn volgens de specs, maar ik heb al een aantal keren doorgereden in het rood en zelfs bij de tank gestaan met 0km op dashboard, en toch maar max 53l erin gekregen. :D Heel mooi dat er nog wat marge over is :dankje:

Maar zoals hierboven aangegeven, ik zal eerst is checken of er iets aanloopt, schijven of remschoenen ofzo, stuk rijden en aan alle kanten even voelen aan schijven en trommels. Als er 1 abnormaal warm is weet je dat het niet goed is.
 

Rallye

Forumguru
Ik denk dat “Een stuk rijden” wordt bedoeld in plaats van “stukrijden”. Spelling is belangrijk.

Of bedoel je “voelen AAN de schijven”? Als ze warm genoeg zijn kan “BIJ” de schijven al genoeg zijn.
 
Bovenaan Onderaan