Skoda remt plots bij inschakelen ruiten wissers en nat weer

RogervD

Nieuw lid
Beste Skoda rijders,

Onze skoda octavia uit december 2014 1.4 TSI heeft een probleem bij nat weer op de snelweg. Bij regen valt plots het vermogen weg en remt de auto fors van bv 110 km per uur naar 80 , voet van het gas en weer opnieuw gas geven en het si weer over maar heel vervelend. Nu opperde iemand dat het misschien te maken heeft met de ruiten wissers en dat een test met ruitenwissers en sproeier aan op de snelweg bij droog weer een idee was. Zojuist heb ik dit gedaan en inderdaad is het probleem er dan ook.

De vraag is , herkent iemand dit en weet iemand wat er door de ruiten wisser en de regen sensor wordt aangestuurd, is dat de droog remmen droog functie ? en kan die dus in de war zijn ? Het lijkt er zelfs op dat zonder de sproeier te gebruiken het ook gebeurd dus dan is alleen het gebruik van ruiten wisser al genoeg.

JeSko

Forumguru

Heeft inderdaad wellicht iets te maken met de automatische droog rem functie, hier zal wellicht ergens iets niet goed gaan. Laten uitlezen en diagnose laten stellen lijkt me in deze het beste, en zo snel mogelijk want dit is niet alleen irritant maar ook hoogstens gevaarlijk aangezien je remlichten niet aan gaan bij deze remactie volgens mij.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik denk dat de remlichten hierbij wel aangaan, die worden bij recentere modellen (en ik schat dat de O3 daar ook onder valt) aangestuurd op basis van verschillende parameters, waaronder gemeten vertraging.
Ik zou zelf denken dat het in het ABS systeem zit, die stuurt het schoonvegen van de remmen bij neerslag aan (en als het goed werkt remt ie dusdanig dat alleen het water eraf gaat en er geen merkbare remvertraging optreedt). Enige tijd terug was er hier ook iemand met hetzelfde probleem, je zou daar even naar kunnen zoeken. Weet niet of de oplossing toen teruggemeld was...

Bovenaan Onderaan