skoda 100l
van het weekend teruggekomen uit tsjechie.
zat met een buurman (iedereen is eigenlijk mijn "buurman" zo klein is het dorp waar wij een vakantiehuis hebben) in het cafe te praten over mijn voorliefde voor oude skoda's 100 mb, jaren 60 octavia's, 100 l en 110 r types. hij vond dit zo leuk dat hij me spontaan zijn skoda 100 l uit 1974 gaf.......... (hij rijdt inmiddels in een "vijf kleuren" 120 l).
tot vorige week ging hij er elke dag mee het bos in (de man is houthakker) compleet met aanhangwagen dus het wagentje heeft wel wat voor de kiezen gekregen, apk is verlopen maar zit nog goed in de lak (wel veel deuken) en heeft vrijwel geen roest, de bodemplaten zijn niet meer top dus daar laat ik nieuw metaal in lassen en er komen vier andere banden op. verder is het starten en lopen...
bij de plaatselijke autobazars kom je ze nog regelmatig tegen (vaak wel met geldige apk maar met zeer duidelijke gebruikssporen) voor zo'n czk 10.000 tot 15.000,- en hele goede doet czk 30.000 (28 czk is ongeveer 1 euro). in de paar jaar dat ik nu in tsjechie kom voor vakantie zie je wel dat ze steeds minder op de openbare weg te zien zijn. 120 l's zie je bij bosjes maar 1000 mb en 100 types minder wellicht worden het nog eens echte klassiekers.
ik ben in oktober weer voor een weekje in tsjechie en hoop dat de wagen dan helemaal klaar is....
ik probeer een foto te uploaden maar die zijn al snel te groot....