Skoda start slecht 1 maal bij koude motor en maak ( dashbord piepgeluid)

bigboy12

Nieuw lid
Hey iedereen
Als ik mijn skoda smorgens start gaat deze slecht in gang en maakt hij ook een piepgeluid uit het dashbord?
Zou het mijn bougies zijn da versleten kunnen zijn? eenmaal de auto iet ofwat warm is start hij zonder problemen..

Cordoba

Forumguru
Ik zou zeggen RTFM, en waarschijnlijk hoort er ook nog een knipperend waarschuwingslampje bij deze piepjes. Als je vertelt welk lampje, is het al minder een raadsel wat er nu aan de hand is.

Overigens het is toegestaan om jezelf voor te stellen in dit forumdeel.

bigboy12

Nieuw lid
Hey in het manueel vind ik er niets over..
ja van de knipperende lampjes heb ik niet op gelet.. Mss waarschuwing dat mijn batterij laag staat?
Want als ik ff heb gereden start hij volkomen normaal

Ronnie

Forumguru
Zet er maar een nieuwe accu in, want dat is de oorzaak.....
De piepgeluidjes zijn de foutmeldingen die ontstaan door onderspanning van o.a. airbagmodule, epc. enz.

bigboy12

Nieuw lid
kan het met mijn radio temaken wnt die start niet op als ik sleutel in contact steek.. batterij is 1.5jaar oud..

Ronnie

Forumguru
Je hebt een 1.9TDI, deze heeft een redelijk hoog starttoerental nodig om voldoende inspuitdruk op te bouwen in de pompverstuivers.
Dus als het toerental te laag is pakt ie slecht aan. Als dan de accu ook nog een beetje "gaar" is dan gaat de spanning behoorlijk naar beneden door het gloeien en het starten.
De leeftijd zegt niets over de kwaliteit van een accu, ik heb al eens nieuwe accu's gehad die na een week al slechter werden.....

bigboy12

Nieuw lid
dus boegie of radio niet dan? hoekomt dat als hij 1 maal gestart is geen problemen ondervind? kan je dat zien met laten uitlezen? grtjs

Ronnie

Forumguru
Als je 'm laat uitlezen krijg je de melding: "Voltage too low", dus dat geld kun je jezelf besparen....
Even ter informatie: Een 1.9 TDI (Turbo-DIESEL-intercooler) is een diesel, en diesels hebben geen bougies!
Enkel gloeibougies, deze trekken tijdens de eerste koude start erg veel stroom tijdens het gloeien.
Dit kan bij een lage buitentemperatuur oplopen tot zo'n 60 Ampère.
Als de motor een keer gelopen heeft en dus een beetje opgewarmd is worden deze gloeibougies niet of nauwelijks meer gebruikt.

Cordoba

Forumguru
Ah, kijk Ronnie heeft de profielpagina bezocht. (ik kon tenminste nergens anders de gegevens van de auto vinden)
@bigboy12 : vermeldt in het vervolg bij een vraag even de gegevens van je auto, dat maakt antwoorden een stuk makkelijker.

Ronnie

Forumguru
Dan zou de motor bij een koude start op 2 of 3 cilinders starten en de hele straat in de blauwe rook zetten,
en daar heb ik je nog niet over gehoord.
Zet er nou maar gewoon een nieuwe accu in, probleem opgelost.....
Je kunt tijdens de eerste koude start 'smorgens een multimeter op de accu zetten, daalt de spanning onder de 11 Volt is tie naar z'n grootje.

Desperado

Forumguru
koude start op 2 of 3 cilinders starten en de hele straat in de blauwe rook zetten
Vaak wel, maar niet altijd. Ons voormalig dieselhok startte ook alleen maar slecht, maar geen slecht lopen of veel rook. Nieuwe gloeiers en klaar was het. Maar dat is natuurlijk niet gezegd dat het bij bb12 ook dit probleem is (al lijkt het er wel erg op)

bigboy12

Nieuw lid
Even bij garage geweest en die denkt starter stuk? Batterij was ok.. maar vind raar dat hij dat smorgens heeft vandaag ni zo erg maar heb gistre wel wat km gereje kan dat daar mee te maken hebben?

Bovenaan Onderaan