Skoda super b 1.8 Tsi 2010 klonk geluid onderstel bij nemen van drempels

Biltje

Nieuw lid
Wie kan mij helpen.
Ben nieuw op dit forum.
Skoda super b combi 1.8 Tsi bouwmaat 2010.
Heb een probleem met onderstel bij t nemen van drempels.
Zo hoor ik af en toe een klonk geluid bij op gaan en neerkomen drempels
Bij lage normale snelheid.
Binnen de bebouwde kom.
Hoor het voor de rest nooit.
Verpoot lagers zijn al vervangen zonder resultaat!!
Nergens speling op te voelen.
Dealer kent dit geluid niet.

Noord26

Forumguru
De dealer weet het niet?

Hmm.. Hebben ze wiellagers ook al geluisterd of ze nog ok zijn?

Noord26

Forumguru
Neem aan dat de (hoofd)monteur mee gereden is of zelf ermee heeft gereden om het geluid op te wekken? Tenminste, dat is wel vrij standaard bij onze dealer als een semi-vaag probleem zich voor doet.

Bakkertje

Forumguru
Als ik het zo lees dan vermoed ik dat de rubbers van de stabilisatorstang aan vervanging toe zijn. Het is een redelijk veel voorkomend probleem bij diverse vag auto`s.

Desperado

Forumguru
Klinkt idd naar stabilisatorstangrubbers of verbindingsstangetjes. Maar ik neem aan dat die laatste wel gecontroleerd zijn net als de veren.

Cordoba

Forumguru
Is ook gecontroleerd of de veerschotels wel goed vast zitten? (soms lopen de moeren wat terug, en dan krijgt de bevestiging van de veer bij een flinke oneffenheid de kans om te bewegen)

Biltje

Nieuw lid
Ja ik heb een vaste trekhaak.
Want?
Stabilisator stangetjes en rubbers geen speling voelbaar op een vierkoloms brug.
Is ook gecontroleerd of de veerschotels wel goed vast zitten? (soms lopen de moeren wat terug, en dan krijgt de bevestiging van de veer bij een flinke oneffenheid de kans om te bewegen)

Biltje

Nieuw lid
Afgelopen donderdag zijn de bovenste verpoot lagers vervangen.
Zijn dat de veerschotels die jij bedoelt?
Onderste veerschotels zijn toch vast gelast.

Biltje

Nieuw lid
Wat is trouwens de oplossing voor resoneren speaker in voorportier.
Zie dat er meerdere personen last van hebben.
Maar de oplossing met wat te doen niet

Cordoba

Forumguru
Inderdaad, mogelijk dat de boel niet goed is vastgezet na het wisselen van de lagers? Op een vlakke weg merk je het niet zo, omdat het gewicht van de auto wel zorgt dat het netjes op elkaar ligt, maar bij hobbels kan het net even loskomen met de hoorbare 'kloink' als waarschuwing.

Resoneren van speaker is moeilijk te beoordelen op afstand. Het kan zijn dat de speaker beschadigd is (bijv. gescheurde conus) of niet meer goed vast zit. Als speaker én bevestiging in orde zijn zul je moeten gaan experimenteren met geluiddempend materiaal/anti-dreun matten in je portieren.

CDO

Forumguru
Herkenbaar. Ik heb ook een S2C en zo nu en dan geklonk uit de vering. Bij mij komt het van een verdraaide veer of van de veer / hulpveer combinatie. Ik hoor het een paar keer en dan is het weer voorbij.

Het is bij met name wanneer ik met aanhanger of caravan heb gereden. Het is net of de veren zich dan weer even moeten "zetten"

Biltje

Nieuw lid
Had het klonk geluid al voor het vervangen van de bovenste verpoot lagers.
Daarom heb ik die laten vervangen.
Helaas zonder resultaat.
Ik heb idd ook hulpveren achter.
Maar geluid is duidelijk hoorbaar aan de voorzijde.
Vooral rechts voor.
Zo hoor je dagen niks dan weer dagen achter elkaar?!
Heb met deze auto nog nooit wat getrokken met de trekhaak
Dus dat is het ook niet.

Bovenaan Onderaan