Skoda Superb boven in tevredenheidsenquete

Tassin

Forumguru
Het Britse magazine Auto Express voert elk jaar een studie naar de tevredenheid van de eigenaars van nieuwe auto’s. Het is geen klein onderzoekje. Ruim 70.000 nieuwbakken eigenaars worden bevraagd en er wordt gepeild naar zaken als betrouwbaarheid, comfort, rijgedrag en operationele kosten.

En wat blijkt?

Je kan maar beter eigenaar zijn van een model dat niet van een premium-automerk komt. Geen klanten meer tevreden dan die van een Skoda Superb. 93,4% vind hem opperbest. Ook de bij het merk zelf in ongenade gevallen Skoda Yeti vinden z’n eigenaars fantastisch. Die scoort 93,3%. Lexus is met de RX het enige premium-merk in de top 5. Daarnaast zijn daarin ook nog de Toyota RAV4 en Kia Cee’d te vinden.

Onderaan de lijst

De Volkswagen Group heeft dan wel twee modellen aan het goede eind van de lijst staan, het is ook vertegenwoordigd aan de onderzijde. De vijf auto’s waarvan de eigenaars het minst tevreden zijn: de VW Up, Audi A1, Citroën C4 Cactus, Ford Mondeo en de Citroën C1.

Niet vrij van problemen

De Superb staat dan wel bovenaan de lijst, maar dat betekent niet dat hij perfect is. Ongeveer een vijfde van de eigenaars kwam een probleem tegen. Vooral met elektronica. Maar op dat vlak heeft, zo moet blijken uit het onderzoek van Auto Express, vooral Jaguar-Land-Rover nog lessen te trekken. Bijna een derde van de klanten die een nieuwe Jaguar XF kocht, heeft er binnen het jaar problemen mee. De kleinere Jaguar XE scoort weinig beter (26,7%) en de Land Rover Discovery Sport moet evenzeer beter kunnen (25,3%).

Artikel uit http://www.auto55.be/nieuws/28761-eigenaars-premium-automerken-minder-tevreden

Level42

Forumguru
Tsja.....dit soort enquetes zegt meestal meer over de mensen dan over de auto's.....alhoewel ik me als Superb rijder er best in kan vinden ;)

Maar dat de Up ergens onderin staat.....de Citigo die als 2e auto hier dient bevalt eigenlijk net zo goed als de Superb....maar uiteraard dien je daar iets andere maatstaven voor te hanteren....

Dat de Cactus onderaan staat ben ik het het wel helemaal mee eens.....wat een vre-se-lijk slechte auto is dat....

Rallye

Forumguru
Superb-rijders gefeliciteerd!

Wat is er zo slecht aan de Cactus? Mij viel op de RAI het niveau van de afwerking op (schroeven en schroefkoppen zichtbaar), maar dat hoeft niets te betekenen voor de betrouwbaarheid, en je wet vantevoren wat je koopt. In tegenstelling tot velen vind ik het wel een leuke auto om te zien.

Hoe steekt de Up eigenlijk af tegen de Citigo en de Mii?

sitechris

Donateur
Tevredenheid hangt natuurlijk ook af van de eisen die je aan een auto stelt. Een Honda Jazz rijder kijkt met andere ogen naar een auto als een Audi A7 rijder.

Superbst

Senior Member
Via/van het Britse forum:
A_E_2017_06_07_downmagaz.com_68_1.thumb.jpg.54cc125c0f35b8da2f411e382b8bec4a.jpg

Canon-Eye

Forumguru
Er zal zeker een relatie zijn tussen het (relatieve) prijsnivo van de auto en het verwachtingspatroon van de koper: wat je van de ene auto accepteert onder het motto "het verschil moet toch ergens zitten" zul je bij een premiummerk toch eerder als tegenvaller beschouwen.

s-line

Forumguru
Ik denk inderdaad dat een Skoda rijder al een hele andere kijk heeft op een auto. Je weet immers dat je een Skoda koopt en geen Audi,dus kan het uit eindelijk alleen maar mee vallen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK
En dan zit een Superb voor wat betreft afwerking en kwaliteitsbeleving natuurlijk al snel aan de goede kant van de lijn.

Ik zeg overigens bewust kwaliteits"beleving", want het eerste jaar probleemloos moet toch wel de norm zijn. En dan hangt het af van zaken als ruimte, luxe en afwerking in relatie tot de prijs. En laten dat nu net de sterke punten van een Superb zijn :jaja:.

Dat eerste jaar probleemloos heb ik zelf overigens niet gered, maar dat terzijde ;)

Rallye

Forumguru
Er zal zeker een relatie zijn tussen het (relatieve) prijsnivo van de auto en het verwachtingspatroon van de koper: wat je van de ene auto accepteert onder het motto "het verschil moet toch ergens zitten" zul je bij een premiummerk toch eerder als tegenvaller beschouwen.

Daarom valt mij de score van de Cactus zo op!

tist

Actief lid
Na een Fabia heel tevreden, dan overgegaan naar een octavia, nog meer tevreden, dan (nu dus) een Superb en wat denk je ..... de slechtste ervaring tot nu toe, een boel problemen nooit een oplossing gekregen, en garantie ...... laat me niet lachen.
Is duidelijk met enorm grote misnoegdheid mijn allerlaatste skoda zijn, en zeer zeker nooit iets meer uit de vw stal.
Zo blij ben ik met de opvolging en verwachtingspatroon aangaande opvolging problemen allerhande.:mad:

Bovenaan Onderaan