Skoda Superb Combi druk in de cabine

Steven!

Nieuw lid
Dag iedereen

Ik ben sinds 3 weken eigenaar van een nagelnieuwe Superb Combo 2.0 140 pk (intussen 3000 km op de teller), manuele bak. Ik zit met een paar problemen:

-bij het rijden over iets minder gladde wegen (vb: betonbaan met peknaden, klinkerwegen e.d.) ervaar ik druk in de oren, alsof de cabine van de wagen in een soort van overdruk-toestand verkeert bij elke schok, waardoor ik echt last krijg van mijn oren. Na een rit van een uurtje voelt het alsof ik de hele nacht ben gaan stappen. Het lijkt alsof het panoramisch dak vibreert en een soort druk genereert, zoals een luidspreker dat doet.

-vanaf 100 km/h ervaar ik een fluittoon (zoals je soms hebt bij vrachtwagens die je voorbij steekt op de autosnelweg), heel erg vervelend. Overigens merk ik toch aanzienlijk wat rolgeluiden die binnenkomen. Banden zijn Dunlop, volgens de dealer goede banden...

Reeds bij de dealer geweest, zij vinden het allemaal normaal...

Iemand tips of gelijklopende verhalen?
Bedankt

oco1979

Forumguru
Dag iedereen

Ik ben sinds 3 weken eigenaar van een nagelnieuwe Superb Combo 2.0 140 pk (intussen 3000 km op de teller), manuele bak. Ik zit met een paar problemen:

-bij het rijden over iets minder gladde wegen (vb: betonbaan met peknaden, klinkerwegen e.d.) ervaar ik druk in de oren, alsof de cabine van de wagen in een soort van overdruk-toestand verkeert bij elke schok, waardoor ik echt last krijg van mijn oren. Na een rit van een uurtje voelt het alsof ik de hele nacht ben gaan stappen. Het lijkt alsof het panoramisch dak vibreert en een soort druk genereert, zoals een luidspreker dat doet.

-vanaf 100 km/h ervaar ik een fluittoon (zoals je soms hebt bij vrachtwagens die je voorbij steekt op de autosnelweg), heel erg vervelend. Overigens merk ik toch aanzienlijk wat rolgeluiden die binnenkomen. Banden zijn Dunlop, volgens de dealer goede banden...

Reeds bij de dealer geweest, zij vinden het allemaal normaal...

Iemand tips of gelijklopende verhalen?
Bedankt

superb 3 of superb 2 (stockwagen) ?

oco1979

Forumguru
oke,txs
ervaar andere personen deze klachten ook ?
denk dat deze klacht nog niet is voorgekomen hier op forum.

Falcon

Donateur
Zou in iedergeval even een second opinion gaan opvragen bij een andere dealer/garage. Daarnaast helpt het als je misschien ons helpt aan een audio-bestand van de fluittoon.

SuperBeeb

Forumguru
Ervaar het drukverschil alleen als ik m'n dak open of sluit, vooral in de kantelstand. Overigens ook bij andere auto's
Zou t kunnen dat de recirculatiestand van de airco aanstaat? Zou me kunnen voorstellen dat eventuele kleine drukveranderingen dan beter merkbaar zijn omdat je dan in een 'gesloten' ruimte zit.

Steven!

Nieuw lid
Zou in iedergeval even een second opinion gaan opvragen bij een andere dealer/garage. Daarnaast helpt het als je misschien ons helpt aan een audio-bestand van de fluittoon.
--> ga ik doen! Hier is de link naar een opname. De kwaliteit is slecht maar je hoort duidelijk een monotoon geluid (gefluit) op de achtergrond. In de praktijk is dit toch een stuk luider dan hier te horen is. Vooral merkbaar rond seconde 23:

Steven!

Nieuw lid
Ervaar het drukverschil alleen als ik m'n dak open of sluit, vooral in de kantelstand. Overigens ook bij andere auto's
Zou t kunnen dat de recirculatiestand van de airco aanstaat? Zou me kunnen voorstellen dat eventuele kleine drukveranderingen dan beter merkbaar zijn omdat je dan in een 'gesloten' ruimte zit.
--> goeie tip, ga ik eens proberen...

oetje

Actief lid
Heb je iets van de airco helemaal dichtgedraaid? Ik hoor een fluit als ik de verluchting van mijn citigo in een bepaalde stand heb staan. Een kleine verandering van stand en alles is ok.

Toen ik het hoorde moest ik denken aan het geluid van een vorige auto (Citroen) die dit geluid maakte met zijn antenne...

CDK

Forumguru
Die druk op de oren is wel een issue geweest bij de O3's maar bij de S2 heb ik er nog nooit van gehoord of last van gehad.

Joske

Forumguru
Hebben we de oorzaak nog niet echt van gevonden volgens mij....

alhoewel :pieker:

**pijnigt het geheugen**

aangepaste deurrubbers van de portieren vooraan denk ik?

floyd2

Forumguru
Druk op de oren heeft over het algemeen niks te maken met je inkomende ventilatie maar kan wel met de uitgaande te maken hebben.
Dat zijn die ventilatiedingen onder je achterbumper.
Daar gaat ook de lucht heen als je een deur of zo dicht gooit.
Is daar niks bijzonders mee dan kunnen alleen nog maar redelijk grote oppervlakken zo'n drukverschil veroorzaken.
Grote plaatoppervlakken zoals je dak maar meestal deuren en achterklep die bij een hobbel in de rubbers geduwd worden wekken een laagfrequente golf op.
Je kan proberen die strakker af te stellen.(of voor test de rubbers wat opdikken zodat het wat zwaarder sluit)

CDK

Forumguru
volgens mij waren het bij de O3's de schokdempers en een afstelling van het kofferbakdeksel (bij de sedan)

Cordoba

Forumguru
Net als Corné herinner ik mij ook het O3 topic. Als ik het goed heb, is het zeer strak afstellen van de achterklep zodat deze niet meer kan bewegen als ie dicht is (en een minimale modificatie, een onderdeeltje dat omgekeerd gemonteerd moest worden) de beste oplossing in het geval van de O3.

@Steven! Overigens wordt het gewaardeerd als nieuwe leden zich even voorstellen in het meet&greet deel van het forum.

Senned

Actief lid
ik ervaar druk in de oren als het panoramisch dak open is op de allerverste stand - dus openene en dan nog blijven vasthouden dan heb ik die druk. kan je oplossen door dak iets minder ver te openen of vanachter een raampje klein beetje open te zetten. Bij gesloten ramen geen druk.

Bovenaan Onderaan