Skoda Superb slecht optrekken op snelweg

Phosphate

Nieuw lid
Goedenavond,

Sinds een maand of 2 ben ik in het bezit van een Skoda Superb iV van december 2020.
De wagen bevalt me prima, lekker ruim en bij lagere snelheden geven de elektromotor en bezinemotor voldoende power.
Er zijn echter twee dingen waar ik minder tevreden over ben:
1) De wagen trekt slecht op op de snelweg wanneer je hem in de normale hybride modus hebt staan. Bij een inhaal manoeuvre waarbij je snel van 110 na 130 wil komen voelt de wagen 'under powered' aan. Ik vind hierover niks terug in de reviews op internet, overal staat juist dat het zo'n snelle wagen is voor z'n grote.
2) Koppelen met mijn iPhone 12 pro via Apple CarPlay gaat niet helemaal lekker: wanneer ik navigeer met Google Maps raakt mijn positie vaak verloren, wanneer ik mijn telefoon ontkoppel vindt maps mijn positie op mijn telefoon direct terug. Wanneer ik weer koppel met de wagen, dan raakt na een tijdje vaak mijn positie weer verloren en krijg ik de meest rare navigatie instructies.

Ik vroeg me af of iemand van jullie deze punten herkent, of dat er toch echt wat mis is met mijn wagen.

Groet
Henk
 
Dag Henk, ik herken je probleem mbt de tussenacceleratie. De DSG lijkt te veel terug te schakelen en je hebt het gevoel dat je vermogen ineens wegvalt alsof je turbo de geest heeft gegeven. Onlangs was ik bij mijn nieuwe garage (VAG-specialist) die dit probleem herkende. (ik ben zelf niet technisch onderlegd) Had o.a. te maken met het omschakelen van het gebruik van de motor van 2 naar 4 cilinder en zou met aanpassing van de DSG (tuning) zijn te verhelpen (weet niet of ik helemaal goed zeg;). Ik laat op niet al te lange termijn (februari/maart 2024) mijn Superb 1.5tsi (10-2019) chiptunen (150->190pk / 250 -> 320Nm) alsook de DSG aanpassen. Zal hierna weer voor update zorgen en mijn ervaringen delen.
 

jesse_s93

Forumguru
@Phosphate geeft aan dat hij een Superb iV heeft. Dat zou de 1.4 tsi icm een elektromotor moeten zijn. Naar mijn weten ligt daar dezelfde 1.4 tsi in als in de Octavia iV en deze motoren (in de iV's) hebben geen cilinderuitschakeling. Dat zou het dus niet kunnen zijn.

Wat het wel kan zijn is het feit dat de 1.4 tsi 'slechts' 150pk en 250nm heeft voor een auto die ruim 1700kg weegt. Dat is niet bepaald ruim. In de normale modus zal hij de elektromotor niet bij laten springen, in de sport modus doet hij dat wel. Dan heeft hij pas zijn gecombineerde vermogen van 204pk en 400nm koppel. De volgende keer zou ik dus proberen om hem eens in de sportstand te zetten om te kijken of dat een verschil maakt. Uiteraard moet de accu dan niet leeg zijn ;)
 
Bovenaan Onderaan