Skoda waakt over Rotterdam

CorNi

Nieuw lid
Leuke annecdote.

Als de kering eenmaal dicht is, kan hij zeventigduizend ton aan kracht opvangen. Bij de zwaarst denkbare storm veert het bolscharnier waaraan elke deur hangt zo'n twintig centimeter naar achteren. Het bolscharnier zelf rust in een betonnen fundering (een driehoekig betonblok) van 52000 ton. Eén bolscharnier weegt 680 ton. Een aardig detail is dat de gietstalen delen van de bol en de holle kom waarin deze beweegt, afkomstig zijn uit de Skoda-fabrieken in Tsjechië.

Zegt genoeg over hoe Skoda over onze veiligheid waakt hé!

Roel

Lid
Was dat vóór of tijdens het VW tijdperk: anders hoop ik dat de boel al niet is doorgeroest :blush:

CorNi

Nieuw lid
Haha geen van beide uit regio Rotterdam, dan liggen deze reacties voor de hand niet? ;->

Fabia

† In Memoriam
Die zitten lekker hoog en droog. En ik maar hopen dat íe het houdt. We hebben trouwens in Krimpen de oudste stormvloedkering van het land (1958).

Bijlagen

• zalgera.jpg
    zalgera.jpg
    56,5 KB · Weergaven: 33

purk

Senior Member
idd ik ben een BOER zo als jullie dat zouden zeggen in het westen en ik woon in de buurt waar de rijn het land binnen komt

Roel

Lid
idd ik ben een BOER zo als jullie dat zouden zeggen in het westen en ik woon in de buurt waar de rijn het land binnen komt

En ik woon in Flevoland, dus al stroomt de rest van het land over, dan zitten wij nog droog (zolang de dijk om Flevoland het houdt natuurlijk) :santa:

EdK

Forumguru

Man Man heb wat zelfvertrouwen in jezelf zouden we hier in het westen zeggen als je zo reageert !!
Woon dus in het westen noordelijk van amsterdam ( 20km) maar wij worden ook al door die Amsterdammers boeren genoemd omdat er hier dinsdag veemarkt is ( of is het al WAS )

joergarms

Senior Member
Ik woon tussen de Rijn en de Waal, aan water geen gebrek zullen we maar zeggen.
Maar mijn Fabia heeft onlangs de reparatie aan de achterdeuren gehad, dus van water in mijn auto geen last:D

EdK

Forumguru
Na Amsterdam Zuid-Oost begint de provincie toch en houdt Nederland toch ook gelijk op? :grin:

Was van A'dam zuidoost niet de bijnaam " klein afrika " ???

Kom er trouwens regelmatig en blijft leuke en gezellige buurt

Interessant detail ter aanvulling.

Ondanks dat de scharnieren toch behoorlijk groot zijn was de toegestane afwijking zo klein is dat men speciaal voor de Tsjechische vakmensen heeft gekozen. Geen andere gieterij was in staat om aan de hoge eisen te voldoen. Nou, dat zegt toch genoeg.......

Bovenaan Onderaan