MarcoO2
Forumguru
Skoda wil meer modellen…
In Midden-Europa gonst het nog steeds van de ‘nieuwtjes’ rond Skoda. De Tsjechische VW-dochter doet het ondanks alle crisisperikelen uit het verleden meer dan prima en is bezig haar gamma drastisch uit te breiden. Naast de huidige modellen; Fabia, Roomster, Octavia, Superb en Yeti komen er nog wat modellen bij zo is de verwachting. Maar dan moet er wel even worden gepraat met de ‘grote bazen’ in Wolfsburg. Want in Duitsland is veel gedoe over het succes van de nu al weer 19 jaar geleden ingelijfde dochter. Veel mensen die normaal voor een Vokswagen of zelfs Audi zouden kiezen, lopen nu de vaak erg fraaie showrooms in van een Skoda-dealer en komen daar dan vaak met de auto van hun dromen vandaan. Goedkoper, groter en kwalitatief even goed of beter als het product van het moederbedrijf. En dat steekt vooral bij de lokale dealers.
Toch willen de Tsjechen met hun meer dan honderdvijf jaar oude traditie op het gebied van automobielen het gamma modellen verder uitbreiden. Met opmerkelijk modellen. Zo komt er de al wat langer geleden aangekondigde City, op basis van de nu als Lupo aangeduide kleinste VW. Een auto die Skoda ook in het lagere segment moet helpen weer wat potten te breken. Juist in Europa verkoopt een dergelijke auto momenteel erg goed en de Fabia is dan net een slagje te groot of te duur. Maar er komt nog meer aan, Skoda wil graag een verlengde Yeti gaan brengen. Die geweldig succesvolle SUV krijgt dan een veertig centimeter langere carrosserie, waardoor hij een nog groter laadvermogen zal krijgen en er zelfs twee extra inzittenden mee zouden kunnen. Skoda wil ook een opvolger uitbrengen die de oude Octavia Tour moet gaan vervangen. Tsjechen zijn zeer inventief en hielden de eerste generatie Octavia’s gewoon in productie toen de nieuwe generaties werden geïntroduceerd. Vooral in Centraal-Europa, Rusland en China bleek die goedkopere Octavia een giga-hit. Maar de wagen is intussen wel al een jaar of vijftien in productie en het wordt tijd voor een betaalbare maar modernere opvolger. En die kan niet worden gevonden bij de intussen derde generatie Octavia’s, die intussen zo is opgewaardeerd dat de auto niet als prijsbreker kan dienen
En zo komt Skoda straks naast de nieuwe generatie Octavia anno 2013 met een ‘budgetauto’ die vooral in Midden- en Oost-Europa potten moet gaan breken. De truc zal zijn om die auto te bouwen op het Fabiaplatform dat ook al voor de Roomster en Fabia Combi wordt benut. Maar er is meer, Skoda wil ook een tegenhanger ontwikkelen voor de Touran, een Superb Combi Scout met 4×4 aandrijving en onderhandelt momenteel met de Duitse aandeelhouders over een echte cabriolet. Die laatste zou dan op basis van de nieuwe Fabia moeten ontstaan. De hoge ontwikkelingskosten zijn daarbij nog een probleem. Maar Skoda heeft in het verleden heel wat van die open top auto’s gefabriceerd en heeft er dus een traditie in. Omdat ook Audi een cabrio mocht bouwen op basis van de A1 willen de Tsjechen dit nu ook. Maar er is nog geen witte rook te zien geweest in Wolfsburg. Hoe dan ook, Skoda verkocht vorig jaar bijna 700.000 auto’s, waarvan bijna tweederde in Europa. Dat is bijna net zoveel als Hyundai en Kia samen. En dat geeft de Tsjechische dochter wel wat krediet in de Duitse Volkswagencentrale….dus wie weet wat de nabije toekomst nog brengen zal.
bron

In Midden-Europa gonst het nog steeds van de ‘nieuwtjes’ rond Skoda. De Tsjechische VW-dochter doet het ondanks alle crisisperikelen uit het verleden meer dan prima en is bezig haar gamma drastisch uit te breiden. Naast de huidige modellen; Fabia, Roomster, Octavia, Superb en Yeti komen er nog wat modellen bij zo is de verwachting. Maar dan moet er wel even worden gepraat met de ‘grote bazen’ in Wolfsburg. Want in Duitsland is veel gedoe over het succes van de nu al weer 19 jaar geleden ingelijfde dochter. Veel mensen die normaal voor een Vokswagen of zelfs Audi zouden kiezen, lopen nu de vaak erg fraaie showrooms in van een Skoda-dealer en komen daar dan vaak met de auto van hun dromen vandaan. Goedkoper, groter en kwalitatief even goed of beter als het product van het moederbedrijf. En dat steekt vooral bij de lokale dealers.

Toch willen de Tsjechen met hun meer dan honderdvijf jaar oude traditie op het gebied van automobielen het gamma modellen verder uitbreiden. Met opmerkelijk modellen. Zo komt er de al wat langer geleden aangekondigde City, op basis van de nu als Lupo aangeduide kleinste VW. Een auto die Skoda ook in het lagere segment moet helpen weer wat potten te breken. Juist in Europa verkoopt een dergelijke auto momenteel erg goed en de Fabia is dan net een slagje te groot of te duur. Maar er komt nog meer aan, Skoda wil graag een verlengde Yeti gaan brengen. Die geweldig succesvolle SUV krijgt dan een veertig centimeter langere carrosserie, waardoor hij een nog groter laadvermogen zal krijgen en er zelfs twee extra inzittenden mee zouden kunnen. Skoda wil ook een opvolger uitbrengen die de oude Octavia Tour moet gaan vervangen. Tsjechen zijn zeer inventief en hielden de eerste generatie Octavia’s gewoon in productie toen de nieuwe generaties werden geïntroduceerd. Vooral in Centraal-Europa, Rusland en China bleek die goedkopere Octavia een giga-hit. Maar de wagen is intussen wel al een jaar of vijftien in productie en het wordt tijd voor een betaalbare maar modernere opvolger. En die kan niet worden gevonden bij de intussen derde generatie Octavia’s, die intussen zo is opgewaardeerd dat de auto niet als prijsbreker kan dienen

En zo komt Skoda straks naast de nieuwe generatie Octavia anno 2013 met een ‘budgetauto’ die vooral in Midden- en Oost-Europa potten moet gaan breken. De truc zal zijn om die auto te bouwen op het Fabiaplatform dat ook al voor de Roomster en Fabia Combi wordt benut. Maar er is meer, Skoda wil ook een tegenhanger ontwikkelen voor de Touran, een Superb Combi Scout met 4×4 aandrijving en onderhandelt momenteel met de Duitse aandeelhouders over een echte cabriolet. Die laatste zou dan op basis van de nieuwe Fabia moeten ontstaan. De hoge ontwikkelingskosten zijn daarbij nog een probleem. Maar Skoda heeft in het verleden heel wat van die open top auto’s gefabriceerd en heeft er dus een traditie in. Omdat ook Audi een cabrio mocht bouwen op basis van de A1 willen de Tsjechen dit nu ook. Maar er is nog geen witte rook te zien geweest in Wolfsburg. Hoe dan ook, Skoda verkocht vorig jaar bijna 700.000 auto’s, waarvan bijna tweederde in Europa. Dat is bijna net zoveel als Hyundai en Kia samen. En dat geeft de Tsjechische dochter wel wat krediet in de Duitse Volkswagencentrale….dus wie weet wat de nabije toekomst nog brengen zal.

bron