Ben vandaag gaan kijken naar een 4x4 Yeti in Zwolle, zoals ik gisteren al aangaf.
De dealer was heel reëel, de auto zag er goed uit en technisch lijkt het allemaal in orde, maar dat moet nog verder gecheckt worden. We zijn er uitgekomen qua onderhandeling.
De verkoop is onderhevig aan goedkeur bij een aankoopkeuring.
Daar heb ik wel een beetje een punt: dealer in Zwolle en keuringsbedrijf in Nuenen, logistiek niet erg handig.
Weet iemand van jullie anders nog een bedrijf dat goed een aankoopkeuring uit kan voeren tegen een reële prijs, maar dan in de buurt van Zwolle? Heb overigens wel een goed gevoel bij VAG, anders maar op en neer rijden Zwolle/Nuenen.
Ik wil jullie nogmaals bedanken voor jullie bijdragen. Onderstaand zal ik noemen waar ik daardoor op gelet heb, dat kan handig zijn voor anderen die ook een oudere Yeti (in mijn geval uit 2010) willen kopen. Ik ben niet technisch en heb me dan ook alles in laten fluisteren door jullie.
Er zijn blijkbaar twee modificaties geweest van de 1.8 TSI motor van de Yeti 4x4, dit betreft de kettingspanner van de distributieketting en de olieschraapveren. Het moet niet zo zijn dat het een probleem geeft als deze modificaties niet zijn toegepast, maar het is zekerder als dit wel gebeurd is. Het onderhoudsboekje geeft inzicht en je kan ook bij de Skodadealer informeren of er terugroepacties zijn uitgevoerd of nog openstaan, door opgeven van het kenteken.
Het checken van de distributieketting/spanner gaat door de motor koud te starten nadat deze een tijd (een dag) niet gelopen heeft. Ik heb ondertussen het verschil tussen goed/niet goed erg duidelijk kunnen horen.
Mbt het olieverbruik: zaken waar op te letten zijn vuldop erg schoon of erg vuil dan extra alert zijn. Als je een proefrit maakt dan de motor flink af laten remmen op de motor en daarna weer flink gas geven. Blauwe pluim geeft oliestoken aan, zwarte pluim geeft aan een te rijk mengsel (turbo problemen?) en witte rook geeft aan dat er water mee verhit wordt.
Na deze proef je vinger even in de uitlaat steken. Als de aanslag in de uitlaat vettig is dan verbruikt de motor olie.
Letten op roestvorming op de onderzijde van de deuren. Het lijkt op steenslag, maar dat is het niet, komt, zoals ik begreep, door een slechte laklaag. Dat had deze auto ook aan een zijde. Dit wordt in mijn geval netjes opgelost door ontroesten en overspuiten.
Letten op verschil in profieldiepte van de voor- en achterbanden. Was in mijn geval ook van toepassing (verschil iets van 2-3 mm). Aangezien de voorste wielen het vaakst aangedreven zijn slijten die wat harder. Ik laat de achterbanden en de voorbanden met elkaar omwisselen. Ga er van uit dat dit daarna niet echt een probleem meer is.
Logo Skoda is vaak geoxideerd. Dus logo vervangen, of niet als het niet al te erg is. Er zijn ergere dingen.
Onderhoudsboekjes doorgenomen, gegevens van de garage die de auto altijd onderhouden heeft staan vermeld en telefoonnummer opgeschreven. Kan bij hun checken, is prettig.
Is er sprake van garantie, of kan je garantie kopen? Kan ieder voor zichzelf uitmaken.
Kan je de koop onderhevig maken aan een aankoopkeuring bij een door jou aan te geven keuringsinstantie? Zegt niet alles maar wel meer zekerheid en er zijn verschillende keuringen, uitgebreider of minder met daarbij behorende prijzen.
Op de site van de ANWB kan je vinden welke euvels door de Wegenwacht vaker geconstateerd worden bij de Yeti's, wat zij er aan doen en wat dan later nog moet gebeuren. Kan interessant zijn.
Als jullie hierop aanvullingen of correcties hebben dan hoor ik ze graag.
nogmaals bedankt, groeten Ad