Skoda Yeti 1.8 4x4 kopen

Beste leden,

Ik ben nieuw hier.
Heb het plan opgepakt een Yeti 4x4 1.8tsi te kopen.
Ik zit regelmatig in het veld (op onverharde wegen) en deze auto lijkt me een prima oplossing daarvoor.
Heb een proefrit gemaakt met een 4x4 uit 2011 en dat beviel prima (benzineverbruik is bekend).
Morgen maak ik een proefrit met een auto uit 2010 met 100.000 op de teller.

Ik heb het forum afgestruind naar zaken waar ik op zou kunnen letten, maar werd daar niet zoveel wijzer van. Dat kan ook aan mij liggen want ik ben zeker niet technisch.

Ik heb de indruk dat er nogal wat kennis bij de forumleden zit.
Wil dan ook vragen of er nog tips gegeven kunnen worden waarop te letten.

Zou het zeer appreciëren.

Alvast bedankt.

gr Ad
 

JeSko

Forumguru
Benzineverbruik is maar normaal, olieverbruik dat is wat anders, zeker op zo'n oudere TSI motoren. Geen idee of specifiek deze motor er veel last van heeft.
 

bert44

Senior Member
Let op de juiste bandenkeuze gewone banden lopen erg snel vol en dan geen grip meer
Ik zou iets zoeken met all weather en modder proef
De keuze is reuze, en die erbij onderhandelen :angel:
 

Tees

Donateur
Ik zou idd erg oppassen met een 1.8 TSI uit die tijd, extreem olieverbruik komt geregeld voor, en een zuigerrevisie is dan de enige oplossing, maar dat is serieus prijzig. Ketting is ook een dingetje bij deze bouwjaren, maar dat hoor je snel genoeg (als de motor tenminste minstens een dag niet gedraaid heeft...)
 

Frup

Forumguru
Uit ervaring: mijn vorige Yeti van 2010 (2.0 TDI) had roestplekjes aan de onderzijde van de portieren en bij de kentekenverlichting. Verder een heerlijke wagen.
 
Heren, bedankt voor jullie reacties, olieverbruik is dus een veelvoorkomend euvel. Ga ik op proberen te letten.
Ik heb VAG in Nuenen net een mailtje gestuurd en de kosten van een aankoopkeuring opgevraagd. Goeie tip ook!
Mbt de banden heb ik uit het verleden goede ervaring gehad met General Grabbers AT3, veel beter dan met de veelgebruikte BF Goodrich AT T/A's (die m.i. met nat weer geen beste grip hebben op het asfalt). maar de banden is plan 2, eerst de zoektocht en de aanschaf van een Yeti.

Ik hou me aanbevolen voor meer tips.

Thx
 

Cordoba

Forumguru
Let bij een 4x4 op dat het verschil in profiel tussen de banden niet te groot is, als er veel verschil is in profiel tussen de banden op de achteras en de vooras, krijgt de visco-koppeling het zwaar voor de kiezen, omdat deze dan continue slipt om het verschil in rotatiesnelheid op te vangen.

Aankoopkeuring bij Vagtechniek is goed, ik heb bij mijn auto dat gedaan als 'einde fabrieksgarantie' en daar kwamen een paar dure reparaties uit, die nu voor rekening van de dealer/importeur waren.
 
Ben vandaag gaan kijken naar een 4x4 Yeti in Zwolle, zoals ik gisteren al aangaf.
De dealer was heel reëel, de auto zag er goed uit en technisch lijkt het allemaal in orde, maar dat moet nog verder gecheckt worden. We zijn er uitgekomen qua onderhandeling.
De verkoop is onderhevig aan goedkeur bij een aankoopkeuring.
Daar heb ik wel een beetje een punt: dealer in Zwolle en keuringsbedrijf in Nuenen, logistiek niet erg handig.
Weet iemand van jullie anders nog een bedrijf dat goed een aankoopkeuring uit kan voeren tegen een reële prijs, maar dan in de buurt van Zwolle? Heb overigens wel een goed gevoel bij VAG, anders maar op en neer rijden Zwolle/Nuenen
.

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor jullie bijdragen. Onderstaand zal ik noemen waar ik daardoor op gelet heb, dat kan handig zijn voor anderen die ook een oudere Yeti (in mijn geval uit 2010) willen kopen. Ik ben niet technisch en heb me dan ook alles in laten fluisteren door jullie.

Er zijn blijkbaar twee modificaties geweest van de 1.8 TSI motor van de Yeti 4x4, dit betreft de kettingspanner van de distributieketting en de olieschraapveren. Het moet niet zo zijn dat het een probleem geeft als deze modificaties niet zijn toegepast, maar het is zekerder als dit wel gebeurd is. Het onderhoudsboekje geeft inzicht en je kan ook bij de Skodadealer informeren of er terugroepacties zijn uitgevoerd of nog openstaan, door opgeven van het kenteken.

Het checken van de distributieketting/spanner gaat door de motor koud te starten nadat deze een tijd (een dag) niet gelopen heeft. Ik heb ondertussen het verschil tussen goed/niet goed erg duidelijk kunnen horen.

Mbt het olieverbruik: zaken waar op te letten zijn vuldop erg schoon of erg vuil dan extra alert zijn. Als je een proefrit maakt dan de motor flink af laten remmen op de motor en daarna weer flink gas geven. Blauwe pluim geeft oliestoken aan, zwarte pluim geeft aan een te rijk mengsel (turbo problemen?) en witte rook geeft aan dat er water mee verhit wordt.
Na deze proef je vinger even in de uitlaat steken. Als de aanslag in de uitlaat vettig is dan verbruikt de motor olie.

Letten op roestvorming op de onderzijde van de deuren. Het lijkt op steenslag, maar dat is het niet, komt, zoals ik begreep, door een slechte laklaag. Dat had deze auto ook aan een zijde. Dit wordt in mijn geval netjes opgelost door ontroesten en overspuiten.

Letten op verschil in profieldiepte van de voor- en achterbanden. Was in mijn geval ook van toepassing (verschil iets van 2-3 mm). Aangezien de voorste wielen het vaakst aangedreven zijn slijten die wat harder. Ik laat de achterbanden en de voorbanden met elkaar omwisselen. Ga er van uit dat dit daarna niet echt een probleem meer is.

Logo Skoda is vaak geoxideerd. Dus logo vervangen, of niet als het niet al te erg is. Er zijn ergere dingen.

Onderhoudsboekjes doorgenomen, gegevens van de garage die de auto altijd onderhouden heeft staan vermeld en telefoonnummer opgeschreven. Kan bij hun checken, is prettig.

Is er sprake van garantie, of kan je garantie kopen? Kan ieder voor zichzelf uitmaken.

Kan je de koop onderhevig maken aan een aankoopkeuring bij een door jou aan te geven keuringsinstantie? Zegt niet alles maar wel meer zekerheid en er zijn verschillende keuringen, uitgebreider of minder met daarbij behorende prijzen.

Op de site van de ANWB kan je vinden welke euvels door de Wegenwacht vaker geconstateerd worden bij de Yeti's, wat zij er aan doen en wat dan later nog moet gebeuren. Kan interessant zijn.

Als jullie hierop aanvullingen of correcties hebben dan hoor ik ze graag.

nogmaals bedankt, groeten Ad


Yeti 4x4 rechts.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Als maximum profielverschil tussen banden bij een 4x4 wordt vaker 2 mm verschil als maximum aangegeven. Voorwielen zullen door de stuurkrachten meer slijten dan achterwielen, zelfs al zou je continue alle wielen aandrijven, dus door wisselen kun je zorgen dat die slijtage verschillen binnen de normen blijven. Let wel bij een dergelijke auto kun je dus niet 2 nieuwe banden monteren, en 2 half versleten banden laten zitten.
 

Kanerr

Forumguru
Het is toch een Haldex aangedreven 4x4 bij de Yeti? Dan worden de achterwielen alleen aangedreven wanneer voor geen grip is. Was ook zo met mijn CC.

Is JB Dieverburg niet wat dichterbij? Zij zijn ook gespecialiseerd in VAG en kennen ook alle ins and outs
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
Het is toch een Haldex aangedreven 4x4 bij de Yeti? Dan worden de achterwielen alleen aangedreven wanneer voor geen grip is.
En hoe merkt hij dat: juist ja, door een snelheidsverschil tussen voor- en achterwielen...
En hoewel het verschil in dit geval klein zal zijn, het is er wel en dat moet ergens worden verwerkt - in die Haldexkoppeling dus.
 
Ik denk dat er meestal wel een (klein) verschil zal zijn tussen de omtrek van voor- en achterbanden.
Echt gelijk zullen ze maar korte tijd zijn bij een niet permanent vierwiel aangedreven auto.
Die Haldexx zou dat m.i. probleemlos op moeten kunnen vangen (binnen perken uiteraard).

Maar de profieldiepte/slijtage is zonder meer een aandachtspunt om in de gaten te houden.
 

SteGo

Donateur
En mocht je echt dichter in de buurt van Zwolle bij een VAG-specialist terecht willen dan zou je naar Autobedrijf Ten Hove in Oldebroek kunnen gaan.

Weliswaar staat op hun website dat ze specialist zijn in Audi, Volkswagen en SEAT, maar met een Skoda gaan ze vast ook uit de voeten kunnen. Van Bert Wieten in Zwolle waar de Skoda staat naar Ten Hove is minder dan een kwartiertje rijden.
 

Cordoba

Forumguru
@AdvandeS Ik ken uit het verleden voorbeelden van andere 4x4 Vagmodellen waar ergens rond de 50k km de Haldex vernieuwd mocht worden, doordat men de banden per as ging vernieuwen met dus flinke verschillen in de omtrek tussen voor- en achterwielen.

JB Autoervice is inderdaad een prima adres, maar ik wist niet of ze ook keuringen deden en tegen welke prijs.
 

VAG-man

Forumguru
@AdvandeS ik ben benieuwd hoe JB-Autoservice eventueel olieverbruik gaat controleren. Je moet zeker enkele honderden kilometers rijden wil je dit kunnen meten. Rond de 100.000 km is een gevaarlijke stand, dan begint het meestal. Heeft de vorige eigenaar daarom de auto ingeruild?

Ik zou uitgaan van het onderhoudsboekje. Als daar niks in staat vermeld had ik 'm laten staan.

Succes met de aankoopkeuring en laat weten of de koop is doorgegaan.
 
JB heeft de auto uitgelezen en daarbij zijn een aantal foutcodes geconstateerd.
Dit is opgenomen met de verkopende autohandelaar en die gaat alle gebreken repareren en de foutieve onderdelen vervangen voor ik de auto afneem.

Ik heb het uitleesrapport toegestuurd gekregen maar kan dit niet goed interpreteren.
Is er iemand onder jullie die dit wel kan?
 
Bovenaan Onderaan