Skoda Yeti nr #4 bij Auto v/h Jaar verkiezing

Tallguy

Forumguru
VW Polo Auto van het Jaar
MADRID - De Volkswagen Polo is gekozen tot Auto van het Jaar 2010. De auto kreeg van de 59 juryleden 347 punten en had daarmee een voorsprong van 10 punten op de als tweede geëindigde Toyota iQ. Derde is de Opel Astra geworden met 221 punten.

De uitslag werd zojuist in een directe uitzending via internet door het Spaanse blad Autopista bekend gemaakt. De verkiezing wordt georganiseerd door zeven Europese tijdschriften, waaronder het Nederlandse autoblad 'Autovisie', dat op initiatief van toenmalig hoofdredacteur Fred van der Vlugt in 1964 met de Auto van het Jaar-verkiezing begon. In 45 jaar is het festijn uitgegroeid tot de meest spraakmakende verkiezing op autogebied.

De Nederlandse juryleden waren overigens unaniem in hun keuze. Zowel Jos Vroomans (Autokampioen), Ton Roks (Autovisie) als Jeroen Jongeneel (De Telegraaf) zetten de uiteindelijk als derde geëindigde Astra bovenaan hun keuzelijstje. Roks en Jongeneel gaven de Polo een tweede plaats, Vroomans zette de Duitse auto op de zesde plek.
Het is voor Volkswagen pas de tweede keer dat de prestigieuze Auto van het Jaar-titel kon worden veroverd. Eerder won de Golf in 1992.
VOLLEDIGE UITSLAG:
1. Volkswagen Polo 347 punten
2. Toyota iQ 337 punten
3. Opel Astra 221 punten
4. Skoda Yeti 158 punten
5. Mercedes E-Klasse 155 punten
6. Peugeot 3008 144 punten
7. Citroën C3 Picasso 113 punten

bron: Telegraaf
 

LenK

Forumguru
Niet verwacht. Wat is er nou speciaal aan die Polo, dat ie de meeste punten verdient?
 

cvegreen

Forumguru
Vind het jammer dat hij niet op 3 geland is . Maar ach hij staat wel in de top 5 de yeti . Vind het geen slechte eindscore . Maar wat heeft de polo meer te bieden dan de yeti , om zo'n groot punten verschil te hebben?
:ot:@ captain hook , leuk dat je al de auto's van het jaar in zo'n lijstje kan vinden . Heb eens gekeken en zag dat mijn vorig favoriete merk en nog een beetje zelfs (citroen) er ook een paar keer in gestaan heeft en meestal met hun duurdere modellen , de cx en de xm waren in hun tijd ook ver van goedkoop.
 

LenK

Forumguru
Volgens mij scoren auto's voor de massa en van een volume merk gewoon altijd veel beter.

Als je naar deze lijst kijkt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Auto_van_het_Jaar

Of zou het ook een soort van 'medelijden' met Opel zijn dat voor de Astra zoveel gestemd is?
Dan is het ook medelijden dat VW gewonnen heeft.
Ondanks dat VW een merk met een ontzettend veel modellen is hebben ze pas 1 keer gewonnen. Dat is toch ook zielig.
Dat VW weinig wint is denk ik vanwege de einheidswurst die er uit Wolfsburg komt.
Daarom vind ik het nu onverwacht dat ze nu wel gewonnen hebben, want die Polo valt ook op geen enkele manier op.
 

Captain Hook

Forumguru
...Daarom vind ik het nu onverwacht dat ze nu wel gewonnen hebben, want die Polo valt ook op geen enkele manier op.
Misschien daarom juist??

Mensen kiezen een Skoda (volgens de marketeers) om niet op te vallen. Of juist om op te vallen door niet te willen opvallen... :1819:
En de Yeti breekt een beetje met dat idee, want die valt juist weer op.

Naar mijn idee vallen de meeste Skoda's onder het mom van "veel auto, goede auto voor je geld" en "doe maar gewoon, niet opvallen" "gekozen met het verstand, niet met emotie"
Terwijl anderen weer helemaal vallen voor de fantastische wegligging van een auto op het circuit (terwijl ze zelf iedere dag in de file staan). Of vanwege de acceleratiecijfers of de glimmende knopjes of, noem maar op.
Kortom, het is zo'n complex geheel, beredeneren werkt zelden. ;)
 

Aiii

Lid
Maar een auto is nog altijd meer dan alleen een paar deuken in het carroserie.

Behalve dat een Polo er alleraardigst uitziet, heeft het met de 1.2 TSI een heel innovatieve motor en met de aankomende Bluemotion een auto die de hybrids van de wereld naar de kroon steekt. Tel daarbij op dat de Polo ontzettend groot is voor een B-segmenter en je hebt al een hele riedel redenen waarom de Polo auto van het jaar is, buiten het design.

-Edit: En ik zie nu dat de vorige Megane gewonnen heeft in 2003, dan deklasseer je meteen je hele verkiezing natuurlijk. Lelijk gedrocht.-
 

Bothje

Heel gewoon lid
Hier wat foto's van de introductie van de Polo.
Vond hem toen niet echt zo heel bijzonder (heb verscheidene Polo's gehad) dat het een auto van het jaar kon worden......
 

Bijlagen

  • IMG_1849 [1600x1200].jpg
    IMG_1849 [1600x1200].jpg
    94,9 KB · Weergaven: 11
  • IMG_1868 [1600x1200].jpg
    IMG_1868 [1600x1200].jpg
    79,9 KB · Weergaven: 12
  • IMG_1873 [1600x1200].jpg
    IMG_1873 [1600x1200].jpg
    91,1 KB · Weergaven: 10
  • IMG_1885 [1600x1200].jpg
    IMG_1885 [1600x1200].jpg
    91,8 KB · Weergaven: 13
  • IMG_1927 [1600x1200].jpg
    IMG_1927 [1600x1200].jpg
    100,9 KB · Weergaven: 12

Falcon

Donateur
Toch winnen merken met wat uitgesprokener modellen vaker.
De winnaars zijn ook vaak niet de auto's die daarna de best verkopende in hun klasse worden.

Dat zegt misschien ook wel iets over de jury leden :biggthumpdown:
 

Neptukker

Forumguru
Ik kan wel begrijpen dat de Polo wint hoewel de IQ gewonnen had als innovatie het aller belangrijkste gevonden wordt. Volgens de organisatie wordt gekozen op:

What makes a Car of the Year?
....... In selecting the car of the year they use the following criteria: design, comfort, safety, economy, handling, performance, functionality, environmental requirements, driver satisfaction, and price. Technical innovation and value for money are particularly important factors.......

De Polo komt in mijn ogen sterk uit de bus als je dit als basis neemt. Onderdeel "price" lijkt me niet al te sterk.
Om verkoopkansen als basis te nemen lijkt me ook een slechte zaak.
 
Bovenaan Onderaan