Skoda's meest betrouwbaar

Cordoba

Forumguru
Leuk leesvoer, maar weinig inhoud:
  • geen idee welke vragen ze gesteld hebben
  • het soort gebruik en de intensiteit van het gebruik hebben ook invloed, maar ik ben bang dat dat hier niet is meegenomen (in elk geval in NL zag je Skoda's heel veel als particuliere auto, weinig als zakelijke auto (intensief gebruik) en mogelijk dat dit in de UK niet anders is).
  • daarnaast is de vraag of een vragenlijst nu een goede objectieve onderzoeksmethode is.
Voor de goede orde ben ik er maar van uitgegaan dat het over de betrouwbaarheid gaat en niet over de geschiktheid als begrafenisauto.
Uit onderzoek van JD Power UK blijkt dat Skoda's van 1 tot 3 jaar oud het meest berouwbaar zijn.

Cordoba

Forumguru
Dat geeft een beter idee hoe het onderzoek in elkaar steekt. Blijkbaar worden mankementen wel ingedeeld in verschillende categorien, maar tellen ze allemaal even zwaar. Dat betekent dat een rammel in het dashboard even zwaar telt als een probleem met de remmen. Dit geeft gelijk het probleem aan met dit soort onderzoeken: het ene probleem is het andere niet, en zelfs als je op systeemniveau gaat kijken hou je dat onvergelijkbare: een auto die onder bepaalde omstandigheden niet goed remt én een auto waarbij rem piept hebben allebei een remprobleem, maar het één is wel van een andere orde dan het het andere.

Mee eens.
Wel vreemd dat dit dan al jaarlijks als 'hoog aangeschreven' onderzoek naar mankementen wordt bestempeld......

Frank C

Forumguru
Desondanks beter om bovenaan te eindigen. Interessant ook om te zien dat vergelijkbare VW en Seat met dezelfde techniek lager scoren. Dus de fabricage kwaliteit heeft zeker invloed.

Cordoba

Forumguru
Desondanks beter om bovenaan te eindigen. Interessant ook om te zien dat vergelijkbare VW en Seat met dezelfde techniek lager scoren. Dus de fabricage kwaliteit heeft zeker invloed.

Dat is de vraag: in het 2e linkje dat @BlackYeti54 geeft, kun je lezen dat bijv. ook zaken als blue tooth, koppelen van telefoon enz. veel klachten opleveren. Mogelijk dat de latere introductie van smartlink en aanverwante zaken, hier het voordeel bij Skoda geeft. (als ik het goed heb is pas bij de introductie van de nieuwe modellen (O3, Rapid, F3 en S3) dit geïntroduceerd, en van de Yeti en de Citigo weet ik niet of het al mogelijk is.

Frank C

Forumguru
Dat is de vraag: in het 2e linkje dat @BlackYeti54 geeft, kun je lezen dat bijv. ook zaken als blue tooth, koppelen van telefoon enz. veel klachten opleveren. Mogelijk dat de latere introductie van smartlink en aanverwante zaken, hier het voordeel bij Skoda geeft. (als ik het goed heb is pas bij de introductie van de nieuwe modellen (O3, Rapid, F3 en S3) dit geïntroduceerd, en van de Yeti en de Citigo weet ik niet of het al mogelijk is.

Invloed van smartlink etc zal toch beperkt zijn. Onderzoek is nml van auto's ouder dan 1 jaar en daar komt nog doorlooptijd verwerking onderzoek bij. Zoveel later was Skoda niet.

Bovenaan Onderaan