Skode Supurb 1.6d (12-2012)

caphex

Nieuw lid
Ik heb donderdag een prachtige Skoda Supurb gezien bij een dealer bij ons in de buurt. Nooit aan een Skoda gedacht, maar wat een vette en luxe bak!

Maar wat me tegenstaat is die 1.6

Ik heb nu een Alfa 156 1.9JTD en vind beetje pittig rijden toch wel lekker. Gaat zo'n 1.6 motortje voor een zware station dan niet erg tegenvallen ?

Ik heb voor morgen al een proefrit in de planning staan, maar was benieuwd hoe in het algemeen jullie ervaring is betreft de 'power' van de 1.6

Of is chip tunen dan altijd nog een optie om die laatste pit er toch nog in te krijgen ? Ik ben hier toch altijd wat bang voor het eerder problemen krijgen met bepaalde onderdelen die je niet had gehad als je de motor origineel houd..

Thanks!
 

duiveltje

Forumguru
hey,

welkom :)

ik heb zelf ook een 1.6tdi... van zichzelf is dit een ontzettend luie motor... maar als je langs vvt, jd, of vagtechniek gaat.. toveren die er zo ongeveer 150 a 155 paardjes uit.... en geloof me dat rijdt een heeeuuull stuk beter en sneller...
ik vind het heerlijk, ik had hiervoor een seat Toledo 1.9 tdi met 110 pk standaard, gechipt naar 140 pk... nu deze 1.6 skoda superb combi met 105 pk standaard.... en nu 155.7 pk... dmv chip.. rijdt met stevig doorrijden nog steeds 1:18 en een zee van ruimte... ik zou zeggen.. koop lekker die auto en laat hem chippen ;)
 

caphex

Nieuw lid
Wat ben je nou ongeveer kwijt voor chippen als ik vragen mag ? En bij jou dus niet echt de angst van extra slijtage door die meer power ?
 

duiveltje

Forumguru
prijzen staan op de sites... www.vagtechniek.com http://www.vvt-motorsport.nl/ http://www.jdengineering.nl/

ik ben zelf naar vvt geweest.. goede service en was wat goedkoper.

angst voor extra slijtage... nee absoluut niet.. rij liever zo heerlijk rond dat ik 1 x vaker iets moet vervangen als een opa in t verkeer....

daarnaast is het natuurlijk ook .. hoe ga je er zelf mee om.. trappen met koude motor is niet verstandig.... evenals na het schoonblazen gelijk de auto uitzetten...

ow en stel je nog even voor :) stellen we op prijs :)
 

CDK

Forumguru
Als je die Alfa gewend bent dan heb je 2 keuzes, of laten staan voor wat het is of laten chippen, dan zal het nog geen 1.9JTD worden maar is hij wel in staat om de SupErb vlotjes met het verkeer mee te laten rijden.
 

caphex

Nieuw lid
Hmm.. heb ook nog een Passat Variant 2.0 TDI op het oog.. Maar heb nu die Skoda al gezien..

Passat (rond de € 10k) ;

Voordelen

Power (2.0 140PK)
Minder KM (103.000)
Ziet er netjes uit voor zijn leeftijd
LM velgen zonder schade (17")
Afneembare trekhaak (leuke bijkomstigheid, geen must)
6 versnellingen

Nadelen

Ziet er minder netjes uit dan de Skoda (kleine beschadiging achterklep)
Gruwelijk lelijke radio
Ouder (2008)
Minder zuinig
Duurder in wegenbelasting
Geen PDC

Skoda (rond de € 15k) ;

Voordelen
Mooier (persoonlijk)
Netter (geen krasjes / schade gezien)
LM velgen zonder schade (18" !)
Zuinig
Goedkoper wegenbelasting
Nieuwer dan Passat (eind 2012)
Betere garantie (Bovag)
Geweldig mooie bekleding
PDC
Lux!
Lux!
Ruimte!
Ruimte!

Nadelen
Minder Power (1.6 105PK)
Meer KM (166.000)
 

Bijlagen

  • pass.jpg
    pass.jpg
    96,5 KB · Weergaven: 45
  • pass2.jpg
    pass2.jpg
    78,8 KB · Weergaven: 44
  • skoda.jpg
    skoda.jpg
    37,7 KB · Weergaven: 47
  • skoda2.jpg
    skoda2.jpg
    45,2 KB · Weergaven: 45

kansberg

Forumguru
ik heb zelf ook een 1.6tdi... van zichzelf is dit een ontzettend luie motor...

Ontzettend lui vind ik een wat al te boude uitspraak. Met 'niet vlot' kan ik leven. Maar wel precies zoals je schrijft, chippen doet wonderen en aangezien de 1.6 TDI zo ongeveer het degelijkste blok is dat VW/Audi/Skoda/Seat monteert in hun modellen. Dus ook na het chippen zal er geen extra slijtage ontstaan door deze modificatie. Als je continue of veel gebruik maakt van het extra vermogen, dan zal een koppelingsplaat/drukgroep en/of vliegwiel wat meer te lijden hebben. Dat is het enige.

@caphex : Welkom! De Superb zelf is een aanrader met hoofdletters, super zuinig (de mijne, ook gechipt, gemiddeld 1 : 19), ruim, comfortabel en een genot om in te rijden, zeker als je 140 paarden (of meer) op stal hebt staan ;)
 

duiveltje

Forumguru
door de km's zou ik me niet af laten schrikken bij een diesel.. zeker deze km stand niet...
als alles bekend is.. onderhoudt enz.. dan geen probleem..en je hebt garantie...
daarnaast met chippen heb je meer pk dan de passat.. ik zou lekker voor de skoda gaan.. heb voor t zelfde gestaan ook passat maar geen moment spijt.
 

kansberg

Forumguru
Hmm.. heb ook nog een Passat Variant 2.0 TDI op het oog.. Maar heb nu die Skoda al gezien..

Tsja, voor mij zou de keuze niet moeilijk zijn, maar ik ben bevooroordeeld, dus dat telt niet. De kilometerstand zal geen issue zijn (@duiveltje geeft dit ook al aan), deze motoren blijven lopen. Wat wel geldt voor deze kilometerstand is dat de koppeling eerder aan de beurt is. Gemiddeld gaat een koppeling zo'n 200.000 kilometer mee, afhankelijk van de rijstijl en rijomstandigheden uiteraard. Maar voor zover ik weet, zit er in deze uitvoering geen dubbelmassa vliegwiel dus blijven de vervangingskosten binnen budget.

Succes met de keuze in ieder geval!
 

Jewepe

Forumguru
@caphex
Wat mij betreft ben je appels met peren aan het vergelijken. De Passat is de meest simpele uitvoering (trendline: simpele stoelen, basis bekleding, geen elektrische ramen achter, geen multi functie stuur, etc.) en ook nog eens € 5000,- goedkoper. Ga eens kijken naar een (op z'n minst) comfortline met wat extra's in dezelfde prijsklasse en vergelijk dan met de Superb. Mijn voorspelling: afgezien van de ruimte (daar heeft de Superb een gigantisch voordeel) is het een kwestie van smaak waar je voor kiest. Of 140 (of zelfs 170) pk en wat minder ruimte, of 105 pk en veel meer ruimte.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals al door anderen aangegeven: als je een gerenommeerde VAG-tuner neemt, hoef je eigenlijk niet bang te zijn voor extra kosten (buiten de kosten van het chippen), en aan het eerder genoemde lijstje kun je ook TVS toevoegen als goede tuner van Vagmotoren. Als je wat geduld hebt, kun je wachten tot er een meeting is, met een actie om goedkoop te tunen, en volgens mij heeft Vagtechniek momenteel ook een actie (of die is net afgelopen).

Verder zoals Jewepe al aangeeft, is de vergelijking tussen de Passat en de Superb toch wel behoorlijk scheef.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik zou voor de Superb gaan, al dan niet gechipt. Zelf heb ik met veel genoegen dik 165.000 km in een 1.6 greenline doorgebracht en nooit het idee gehad dat ik te kort kwam.
Alles relatief natuurlijk, ten opzichte van een 2.0 TDI is de fun factor er minder (of niet), maar de Superb vond ik vooral een relaxte cruiser. De auto nodigt ook niet uit tot jakkeren. Tegelijkertijd gaat ie op de autobahn nog steeds de 200 voorbij (217 op de klok gehad, na lang geduld en een heuveltje af).

De passat is een net niet passat. Geen chromen lijstje om de ramen, geen stuurwielbediening. Waarschijnlijk ook standaard stoelen.

Wat ik zou doen als je en een lekker blok wil en de kwaliteiten van de Superb, gewoon op zoek gaan naar een 2 liter Superb ;)
 

oco1979

Forumguru
Superb nemen.
1.9jtd zijn pittige sportieve motoren.
Standaard 1.6tdi is te doen.
Wil je alfa evenaren = chippen.
gezien kmstand: groot onderhoud laten doen:alle filters vervangen !!!
 

Eltjo

Forumguru
Zie mijn commentaar/ervaring http://www.skodaforum.nl/forum/i/goed-getunede-1-6tdi-hoe-bij-1500-tpm.26930/
Kortom 1.6TDi 140 pk gechipt, nog steeds veel (terug)schakelen om op toeren te blijven. Rij je de 1.6 als een benzinewagen, dan doet 'ie het mits gechipt, ook best goed. Maar ook dan, moet je bij 70 km/u in z'n 5 echt terugschakelen als je een viaduct over wil en wil versnellen of van de rechter naar de linkerbaan wil om mee te rijden zonder terug te schakelen. Zelfs de 2.0TDi die ik nu heb is net iets minder sterk bij 1000 tpm.
In België kan je nieuwere en ook station 1.9Tdi op de kop te tikken. Die vond ik zelf met ook de standaard 105 pk stukken beter dan de 1.6Tdi. Chip je die naar 140 pk, dan heb je ook een wagen met een lekkere 1.9 Tdi duw in de rug boven de 2000 tpm en daaronder ook zeer krachtig -> meer rijplezier! Wel iets meer lawaai van de pompverstuivermotor dat toch goed gedempt wordt. Soms wil ik dat ik toch voor de 1.9 ipv de 2.0 was gegaan, maar ja die had 5 ipv 6 versnellingen.
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
hoe kleiner de inhoud,hoe trager hij de turbo kan opspoelen.
Lig vooral aan de compressie die anders is bij turbomotoren dan niet turbomotoren(al is dat bij mazda al iets anders :ot:)
In het gebied waar de turbo nog niet genoeg debiet kan geven heb je minder vermogen.
Ook de turbo is verschillend,vb : een psa 1.6 motor spoelt mega snel op,naar mijn weten is de 1.6tdi vag met een grote turbo,dus trager respons.
Variabele turbo of niet,maakt ook een verschil.
1.9tdi was ook zonder DPF(weerstand).
 

caphex

Nieuw lid
Had ik al gezegd dat ik inmiddels eigenaar ben geworden van de eerder genoemde Skoda Superb Combi 1.6 ? ;)

Zaterdag de bolide opgehaald! Man, man, man, wat een ruimte!

Ik heb er een stuk mee gereden en het viel me niet tegen, nee het is geen 1.9 JTD, maar een lui paard vind ik het nou ook weer niet echt de juiste benaming (wellicht zou ik dat wel zeggen als ik ook nog in een 2.0 had gereden), de 'duw in de rug' is inderdaad niet echt meer aanwezig om even snel om die auto heen bij > 120 km/u maar ja.. Hij komt prima mee verder..

Misschien toch maar Chippen ? Hoor veel spookverhalen over geschipte motoren waar aan alle kanten de olie uit spuit en andere extra slijtage ellende, dus deze verhalen houden mij wel wat tegen..
 

Joske

Forumguru
in al die jaren dat ik hier vertoef heb ik nog niemand zo een verhalen horen doen ondanks dat er hier wel genoeg rond rijden met een gechipte bolide. Zal misschien ook liggen aan het feit dat de meesten hier bij een degelijke tuner gaan. ;)
 
Bovenaan Onderaan